strona główna Aktualności Alternatywny napęd Boscha
2013-03-19, ostatnia aktualizacja 2013-03-19 07:07

Alternatywny napęd Boscha

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Hydrauliczny napęd hybrydowy Full-Hybrid opracowany przez firmę Bosch we współpracy z koncernem PSA Peugeot Citroën ma znacząco obniżyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla w samochodach kompaktowych. System jest przystosowany także do stosowania w samochodach osobowych innych rodzajów oraz w miejskich pojazdach dostawczych.

Opisywany napęd hybrydowy oprócz klasycznego silnika spalinowego zawiera akumulator ciśnieniowy oraz zbiornik. Jednostka hydrauliczna spręża gaz za pomocą cieczy roboczej; w buforze gazowym może być magazynowana energia wskutek ściśnięcia gazu (tak jak energia jest magazynowana w ściskanej sprężynie). Ciśnienie systemowe wynosi wtedy ponad 300 barów. Wykorzystanie zakumulowanej energii polega na rozprężeniu gazu; ciecz robocza napędza wówczas silnik hydrauliczny, który za pośrednictwem przekładni oddaje energię pojazdowi.

Ilość energii jaką da się przekazać do akumulatora ciśnieniowego zależy od wielkości układu. Po zmniejszeniu zapasu energii zgromadzonego w akumulatorze następuje ponowny proces jego ładowania.

Bosch

Budowa hydraulicznego napędu Boscha

Akumulator ciśnieniowy ma wprawdzie mniejszą pojemność i zapewnia mniejszy zasięg niż akumulator litowo-jonowy samochodu elektrycznego, ale ładuje się znacznie szybciej i pozwala bardziej efektywnie wykorzystywać dodatkową energię silnika spalinowego.

Konstrukcja hydraulicznego napędu hybrydowego pozwala także korzystać z efektu Boost, czyli dodatkowego chwilowego zwiększenia mocy przy większym na nią zapotrzebowaniu; takie udogodnienie oferują zazwyczaj tylko drogie napędy elektryczne. Funkcja chwilowego, dodatkowego przyspieszenia jest realizowana w wyniku współpracy klasycznego silnika spalinowego z elementami hydraulicznymi oraz akumulatora ciśnieniowego. System hybrydowy oferuje wspomaganie silników benzynowych lub wysokoprężnych w sytuacjach, w których nie mogą one pracować z optymalną efektywnością.

W pojazdach z opisywanym systemem da się korzystać z różnych rodzajów napędu. Krótkie odcinki można pokonywać wykorzystując tylko napęd hydrauliczny i zgromadzoną w nim energię. W tym przypadku silnik spalinowy jest wyłączony, a samochód nie emituje spalin. Na dłuższych trasach lub przy większej prędkości siłę napędową dostarcza jednostka spalinowa. Obydwa rodzaje napędu można także łączyć. Wykorzystywana jest wtedy zarówno energia systemu hydraulicznego, jak i ta pochodząca ze spalania paliwa. Dostępny jest także efekt Boost.

Bosch i PSA oczekują, że dzięki takiemu podziałowi zadań podsystemów spalinowego i hydraulicznego (Powersplit) w nowym europejskim cyklu jezdnym uzyska się oszczędność paliwa rzędu 30% (a w cyklu miejskim wyniesie ona do 45%).

Co istotne, napęd hybrydowy pozyskuje energię, która w normalnych warunkach byłaby tracona. System hydrauliczny zapewnia szybkie doładowanie akumulatora hydraulicznego podczas hamowania. Energia kinetyczna pojazdu, która zmniejsza się w czasie hamowania, jest przekształcana w energię hydrauliczną gromadzoną w akumulatorze ciśnieniowym. W normalnych warunkach energia ta jest tracona w postaci ciepła na klockach hamulcowych. Zalety napędu hybrydowego widoczne są także przy jeździe ze stałą prędkością. Silnik może pracować w optymalnym zakresie efektywności, a równocześnie pewien nadmiar mocy jest wykorzystywany do ładowania akumulatora hydraulicznego.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2