Producenci samochodów na całym świecie dostarczają coraz więcej pojazdów z matowymi powłokami lakierniczymi. Dlatego także lakiernictwo renowacyjne powinno być przygotowane do ich napraw.
Specjaliści pracujący dla marki Spies Hecker – znanego dostawcy materiałów dla usługowych lakierni – opracowali specjalny system niezbędny do profesjonalnej renowacji matowych pokryć lakierniczych. Spełnia on wymogi producentów samochodów, w tym m.in. firmy Mercedes-Benz. Jego stosowanie ułatwia przygotowana przez zespół doradców technicznych Spies Hecker szczegółowa instrukcja, prezentująca "krok po kroku" wszystkie kolejne etapy prawidłowo wykonywanej naprawy.
1. Ustalenie koloru i stopnia połysku |
W tym celu należy zróżnicowanymi próbkami materiału renowacyjnego pokryć natryskowo kilka paneli testowych. Po wyschnięciu staną się one wzornikami umożliwiającymi dobór właściwego poziomu połysku odtwarzanego fragmentu powłoki. Wzorniki do nadwozia trzeba przykładać płasko i dodatkowo pod kątem 60°. |
2. Przygotowanie powierzchni |
Pokrywaną na nowo powierzchnię należy dokładnie zmatować i przemyć środkami czyszczącymi Permasolid® Silicone Remover 7010 i Permahyd® Silicone Remover 7080. |
3. Aplikacja lakieru bazowego |
Materiał Permahyd® Hi-TEC 480 nanosi się na obszar przeznaczony do naprawy, stosując cieniowanie stref z nim sąsiadujących. Następnie należy pozostawić lakier bazowy do odparowania, po którym jego powierzchnia stanie się matowa. |
4. Przygotowanie lakieru bezbarwnego |
W zależności od wymaganego stopnia połysku należy zmieszać komponent Permasolid® Matting MA 110 z lakierem bezbarwnym Permasolid® HS 8030 w stosunku wagowym 75/25% lub 70/30%. Uzyskany materiał miesza się w objętościowej proporcji 4:1 z utwardzaczem Permasolid® VHS 3240 slow po dodaniu do tego ostatniego 10% preparatu Permacron® Reducer 3385 slow. |
5. Aplikacja matowego lakieru bezbarwnego |
Odległość dyszy pistoletu lakierniczego od pokrywanej powierzchni powinna być nieco większa niż przy standardowej naprawie. Pozwoli to na uzyskanie pełnej atomizacji strumienia natrysku i pomoże uniknąć tworzenia się zauważalnych pasów. Natryskuje się kolejno 2 warstwy, używając dyszy 1,3–1,4 mm oraz stosując odparowanie międzywarstwowe przez ok. 10–15 minut. |
6. Warstwy |
Tzw. przejścia w pierwszej i drugiej warstwie nie powinny pokrywać się wzajemnie, gdyż w przeciwnym wypadku nastąpić może nierównomierne zmatowienie powierzchni powłoki. |
7. Suszenie |
Suszyć świeżą powłokę (kolejne jej warstwy, a na koniec całość) można wyłącznie w sprawnie działającej kabinie lakierniczej. Trzeba też przed każdym etapem pracy starannie przemywać (początkowo) i odmuchiwać (po kolejnych aplikacjach) powierzchnię przeznaczoną do pokrycia, ponieważ ewentualne wtrącenia zanieczyszczeń nie dają się potem usunąć z powłoki. |
8. Rezultat |
Wykonanie naprawy zgodnie z powyższą instrukcją zapewnia idealne dopasowanie koloru i uzyskanie aksamitnej powierzchni lakieru. |
Konserwacja naprawionej powłoki Nie należy myć samochodu pod wysokim ciśnieniem. Silne zanieczyszczenia powłoki powinny być usuwane w trakcie mycia wstępnego, poprzedzającego mycie główne. Można korzystać z myjni automatycznych, wśród których najbardziej odpowiednie są te z delikatnymi systemami bezszczotkowymi. W automatach unikać trzeba wyboru programów obejmujących końcowe pokrywanie gorącym woskiem. |
0 komentarzy dodaj komentarz