strona główna Diagnostyka Bicie boczne tarczy sprzęgła
2013-03-01, ostatnia aktualizacja 2013-03-01 07:38

Bicie boczne tarczy sprzęgła

Fot. ZF Services

Fot. ZF Services

Bardzo ważne dla prawidłowego działania nowej tarczy sprzęgła jest sprawdzenie przed zamontowaniem jej bicia bocznego. Zdarzają się bowiem odkształcenia będące skutkiem niewłaściwego transportu lub przechowywania.

Mechanicy niestety ignorują często tę prostą czynność diagnostyczną lub sprowadzają ją do zawodnej i nadmiernie tolerancyjnej kontroli organoleptycznej. W efekcie odkształcenia nie są korygowane, a wadliwe tarcze montuje się w pojazdach. Potem pojawiają się reklamacje klientów z powodu "szarpania" wymienionego sprzęgła. Dlatego eksperci związani z marką Sachs zalecają wykorzystywanie do tego celu profesjonalnego oprzyrządowania, składającego się z jednostki centrującej oraz skali.

diagnostyka

Przyrząd do pomiaru bicia bocznego sprzęgła

Pomiar bicia bocznego i ustawianie tarczy sprzęgła należy rozpocząć od  zamocowania przyrządu kontrolnego (2) w imadle (1). Tarczę sprzęgła (6) montuje się na trzpieniu centrującym (7) w taki sposób, aby nie występował luz na tarczy. Kolejny krok to przykręcenie elementu dociskowego (4) do trzpienia centrującego. Połączone: element dociskowy, trzpień centrujący oraz tarczę sprzęgła – umieszcza się następnie na urządzeniu kontrolnym. Przy wykonywaniu wszystkich tych czynności mechanik musi mieć czyste ręce.

Po opisanych powyżej przygotowaniach należy ustawić czujnik zegarowy (3) na zewnętrznej krawędzi okładziny tarczy sprzęgła (8). Następnie napręża się czujnik (min. 1,5 mm), obraca tarczę na trzpieniu centrującym o 360° i odczytuje wartość wychyleń wskazówki czujnika. Tarczę należy obracać wyłącznie za pomocą trzpienia centrującego. Obracanie jej bezpośrednio za okładzinę najczęściej prowadzi do zafałszowania wyników pomiaru.

diagnostyka

Bicie ≥ 0,5 mm, prostowanie tarczy sprzęgła, bicie boczne ≤ 0,5 mm

Jeżeli wynik pomiaru bicia bocznego nie przekracza (może być równy) 0,5 mm, tarcza sprzęgła nadaje się do zamontowania w zespole sprzęgłowym, a następnie w pojeździe. Gdy bicie boczne przekracza 0,5 mm, należy wyprostować tarczę i powtórzyć pomiar. Prostowanie wykonuje się za pomocą dźwigni z końcówką widłową (5) bez zdejmowania tarczy z trzpienia centrującego. Najwyżej położone miejsca obwodu tarczy należy w tym celu wcześniej oznaczyć kredą.   Jeśli jednak po próbach wyprostowania i ponownym pomiarze wartość bicia będzie nadal przekraczać 0,5 mm, tarczę trzeba wymienić na inną, wolną od podobnych wad.

  • 2017-07-25 08:22

    a tam

    dorożkarz

    Tylko gdzie to kupić? Jakaś jedna firma w sieci (na na yt) robi klon tego Sachs-a, tyle że za spore pieniądze. Mało kto centruje tarczę przy zakładaniu docisku, a co dopiero kontrola tarczy i jej prostowanie przed zaczęciem roboty... :(

    skomentuj



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2