Firma Bosch przedstawiła kolejną, piątą już generację czujników przyspieszenia typu MEMS (Micro-Electro-Mechanical-Systems, mikrosystemy elektromechaniczne). Chipy mają być stosowane w systemach ochrony pasażerów, sterując działaniem poduszek powietrznych i napinaczy pasów.
Pierwsze układy tego typu powstały w roku 1996. Najważniejszymi cechami nowych czujników cyfrowych są: większy zakres pomiaru (od ±120 g do ±480 g) oraz możliwość wyboru sposobu komunikacji (do dyspozycji mamy interfejs SPI lub PSI5-V1.3).
Czujniki peryferyjne są montowane na brzegu komory silnika pojazdu oraz na bokach lub z tyłu samochodu. Takie umiejscowienie zapewnia odpowiednio wczesne wykrycie ryzyka zderzenia. Układy piątej generacji przekazują nie tylko informacje o tym, że doszło do kolizji: w ciągu kilku milisekund do sterownika poduszki powietrznej są przesyłane wszystkie dane, których potrzebuje układ sterujący, aby odróżnić lekką stłuczkę od poważnego zderzenia. Sterownik sprawdza informacje odbierane z czujnika, a następnie określa, które poduszki i napinacze pasów należy aktywować.
Bosch opracował dwa warianty czujników. Są one podobne pod względem konstrukcji, ale różnią się zakresem pomiaru. Układ SMA58x można przełączać z zakresu ±120 g na ±240 g. Ta wersja powstała z myślą o montażu w peryferyjnych wykrywaczach zderzeń. Drugi układ – SMA59x – jest natomiast specjalistycznym detektorem zderzeń czołowych i ma dwukrotnie większy zakres pomiarowy.
Obydwa czujniki wykonują pomiary wzdłuż osi Y; rozdzielczość pomiaru wynosi 10 bitów. Układy są odporne na zakłócenia fizyczne takie jak drgania lub silne wahania temperatury otoczenia. Dodatkowo obróbkę sygnału wspomagają dwa filtry dolnoprzepustowe o częstotliwości granicznej 213 Hz i 416 Hz.
Od 1993 roku Bosch wyprodukował ponad dwa miliardy czujników MEMS. Tylko w 2011 roku w fabryce w Reutlingen powstało około pół miliarda układów tego typu. Firma dostarcza czujniki ciśnienia, przyspieszenia (akcelerometry), czujniki momentu, czujniki inercyjne oraz mikrofony MEMS i czujniki pola magnetycznego Ziemi, które znajdują zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym i elektronice użytkowej.
0 komentarzy dodaj komentarz