Stosowanie fotoradarów to zbyt mało, aby zagwarantować bezpieczeństwo ruchu drogowego, ponieważ niedostosowanie prędkości do warunków na drodze jest tylko jedną z przyczyn wypadków. Coraz bardziej potrzebne są inteligentne systemy, które analizują wiele potencjalnych zagrożeń i nadają się do całościowego monitorowania obszarów ruchu.
Spółka Bosch od ponad sześciu lat współpracuje z firmą Neurosoft, która opracowuje technologie zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jej system o nazwie Neurocar bazuje na wideodetekcji oraz wideoidentyfikacji obiektów – a dokonanie tej operacji umożliwiają cyfrowe kamery Boscha. Pochodzący z nich obraz jest analizowany z wykorzystaniem sieci neuronowej, która wychwytuje zdarzenia i obiekty takie jak rozmowa przez telefon komórkowy podczas prowadzenia samochodu, rozpięte pasy bezpieczeństwa, jazda pod prąd, przekroczenie dozwolonej prędkości itp. W systemie Neurocar wykorzystuje się kamery pomiarowe i poglądowe.
Neurocar przetwarza strumień 25 lub 30 klatek wideo na sekundę; ich rozdzielczość sięga 1024x760 pikseli. Wieloprocesowe oprogramowanie pozwala na równoległe przetwarzanie rejestrowanych obrazów. Detekcja obecności pojazdu następuje w czasie krótszym niż 12 milisekund, a rozpoznanie tablicy rejestracyjnej zajmuje około 40 milisekund. Cały system może być wykorzystywany w sieciach automatycznych punktów kontrolnych na granicach i drogach krajowych, w systemach parkingowych i poboru opłat, a także dla celów kontroli dostępu do wyznaczonych stref.
Produkowana przez Boscha kamera pomiarowa ANPR/MMR pozwala na dokładne zidentyfikowanie pojazdu. Urządzenie wykrywa nie tylko jego numer rejestracyjny, ale także prędkość (punktową, a przy zastosowaniu dwóch kamer również przejazdową), kierunek ruchu, markę, model, kolor oraz potrafi określić typ pojazdu (osobowy, dostawczy, ciężarowy, autobus, motocykl, inny). Kamera poglądowa VLoop/Event służy natomiast do śledzenia obiektów (pojazdów), wykrywania zmiany świateł i – na przykład – wychwytywania samochodów poruszających się na czerwonym świetle oraz do identyfikacji zdarzeń drogowych i wykroczeń.
APP, czyli Autonomiczne Punkty Pomiarowe bazujące na dynamicznych kamerach i promiennikach podczerwieni firmy Bosch, mogą między innymi kontrolować masę jadących pojazdów i zapobiegać w ten sposób nadmiernemu niszczeniu nawierzchni na skutek przeciążenia samochodów. Potrafią także wykryć pojazdy skradzione lub poszukiwane z różnych powodów.
W systemach Neurocar wykorzystywane są dwa modele kamer Dinion 2x w standardzie ONVIF: Bosch NBN-498 oraz NBN-921. Są to kamery typu day/night, których matryca jest w stanie pracować przez wiele lat w różnych warunkach oświetleniowych i pogodowych bez konieczności serwisowania.
2012-10-03 22:57
Naprawdę
świetnie!
Orwell co raz bliżej. Pomylił się tylko trochę z rokiem. A wszystko to oczywiście w imię poprawy bezpieczeństwa :)
1 komentarzy dodaj komentarz