Światowa konkurencja między czołowymi producentami motoryzacyjnych olejów oprócz indywidualnych rynkowych sukcesów poszczególnych marek przynosi korzystny dla wszystkich techniczny postęp w doskonaleniu silników i przekładni. Te od lat rywalizujące ze sobą potężne firmy tworzą też wspólną tradycję sponsorskiego i organizatorskiego wspierania różnych form cennej działalności sportowej, artystycznej, kulturalnej i społecznej. O tej właśnie aktywności olejowych koncernów piszą dziś u nas ich polscy przedstawiciele.
Od marketingu do sponsoringu
Orlen Oil, jak powszechnie wiadomo, produkuje środki smarne dla motoryzacji. Z ich tworzeniem i dystrybucją wiążą się nie tylko zaawansowane technologie petrochemiczne, lecz także szeroki wachlarz narzędzi marketingowych, a od nich już bardzo blisko do działań sponsorskich, zwłaszcza w dziedzinie sportów motorowych, gdyż stanowią one ważny kanał komunikacji zewnętrznej, wdzięczny sposób dotarcia do kierowców z informacją o naszych produktach i ich zastosowaniu.
Sponsoring sportowy wpisuje się w tożsamość marki Platinum od czasu jej powstania, jako znaku rozpoznawczego wysokojakościowych olejów do samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli i ciężkiego sprzętu. Wraz ze spółkami z koncernu PKN Orlen od wielu lat angażujemy się we wsparcie Orlen Teamu, narodowego zespołu kierowców rajdowych i motocyklistów, którzy osiągają sukcesy na arenach międzynarodowych, ze słynnym Rajdem Dakar na czele. Od kilku lat Orlen Oil jest partnerem Polskiego Związku Motorowego oraz sponsorem strategicznym i tytularnym Platinum Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W roku 2011 powołaliśmy do życia Platinum Rally Team z bocheńską załogą sympatycznych braci: Michała i Grzegorza Bębenków, którzy ścigają się w czołówce mistrzostw. Dzięki tym kierunkom naszej aktywności marka Platinum jest obecna regularnie na trasach najważniejszych imprez motorowych w naszym kraju.
Poza dużymi ogólnopolskimi projektami angażujemy się też w mniejsze inicjatywy, polegające na wspieraniu lokalnych imprez rajdowych i wyścigowych, a także wsparciu młodych utalentowanych zawodników.
Obecność w sportach motorowych jest to jednak przede wszystkim doskonały poligon doświadczalny dla olejów silnikowych, testujący ich niezawodność w ekstremalnych warunkach eksploatacji. Sporty motorowe są więc głównym obszarem naszej działalności sponsoringowej z uwagi na specyfikę naszej podstawowej działalności. Jednocześnie jednak angażujemy się też w inne dyscypliny sportu. Wspieramy lokalne drużyny piłki siatkowej, koszykówki i piłki nożnej. Jako firma odpowiedzialna społecznie bardzo mocno wspomagamy rozwój sportowy dzieci i młodzieży z lokalnych społeczności.
Poza tym Orlen Oil uczestniczy czynnie we wspieraniu działalności kulturalnej, naukowej, a także działań społecznych. Dzięki temu zwiększamy swoją wiarygodność i zyskujemy sympatię pracowników, klientów i partnerów biznesowych. Przykładem tego może być nasze zaangażowanie w organizację takich imprez, jak Festiwal Sacrum Profanum, Festiwal Filmów Dziecięcych "Galicja", a w sferze wiedzy i nauki – współpraca z wieloma wyższymi uczelniami oraz partnerstwo w ich akcjach, do których należy np. Konkurs Wiedzy o Uniwersytecie Jagiellońskim lub Międzynarodowy Kongres MBA przy Uniwersytecie Ekonomicznym.
W konkursie "Firma Dobrze Widziana", organizowanym od kilku lat przez Business Center Club, Orlen Oil został wybrany do grona firm wyróżniających się dużą aktywnością w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu w regionie małopolskim. Starania tego rodzaju podejmujemy w przekonaniu, iż działania o charakterze prospołecznym to inwestycja w naszą przyszłość.
Nasza marka to także symbol sportowy
Gulf cieszy się zasłużoną sławą dzięki niepowtarzalnemu miejscu, jakie wypracował sobie w historii samochodowych sportów wyścigowych, jednak na wszystkich torach świata zawsze chodziło o coś więcej niż tylko o wzmocnienie świadomości naszej marki. Program sportów motorowych firmy Gulf stanowi bowiem ważną część procesu badawczo-rozwojowego firmy. Tak to wygląda od czasu, gdy Gulf rozpoczął sponsorowanie samochodu Ford GT40 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w roku 1968. W trakcie następnych lat nasze błękitno-pomarańczowe barwy klubowe stały się światowym symbolem najwyższej sportowej klasy. Startowali w nich tak sławni kierowcy, jak Jacky Ickx, Stefen Johansson, Derek Bell, Jo Siffert, Pedro Rodriguez, Paul Belmondo, Jackie Oliver, Lucien Blanchin, Bruce MacLaren, David Brabham, Darren Turner, Antonio Garcia, Harald Frentzen, Karl Wendlinger oraz Andrea Puccini. Choć niektóre z tych nazwisk zatarły się już we współczesnej masowej pamięci, to wszystkie zapisały się trwale w światowej historii sportu.
Tradycje te kontynuuje Gulf AMR Middle East, czyli team wyścigowy z siedzibą w Emiratach Arabskich, którego właścicielami są Frederic Fatien, Jean-Pierre Velantini, Mike Wainwright oraz Roald Goethe. Stanowi on rozwinięcie organizacji Gulf Team First, która brała udział w Europejskim Pucharze 2010 FIA GT2, a ostatnio zakwalifikowała się do wyścigu Dunlop 24H w Dubaju. Jeśli więc sponsorowane przez nas samochody z logotypem Gulf przy przekraczaniu mety witane są flagą z szachownicą, zwycięzcami mogą czuć się także wszyscy zmotoryzowani użytkownicy produktów tej marki. Z drugiej znów strony, tory wyścigowe zawsze były dla nas rzeczywistym poligonem doświadczalnym. O skali tych przedsięwzięć badawczych świadczyć może nasz udział w powstaniu wyczynowego motocykla o mocy aż 1520 KM! Odnosi on zwycięstwa w wyścigach na ćwierć mili, gdyż rozpędza się od 0 do 100 km/h w 0,7 sekundy, a w niecałe sześć sekund osiąga prędkość 400 km/h. Wykorzystuje przy tym olej do silników motocyklowych Gulf Pride 4T Plus 20W40. |
Obecnie firma Gulf posiada swoje przedstawicielstwa w ponad 100 krajach, gdzie aktywnie jest zaangażowana głównie w sponsorowanie sportu motoryzacyjnego, gdyż najważniejsze z oferowanych przez nas produktów są związane z motoryzacją. Równocześnie jednak oddziały Gulfa na całym świecie angażują się także w sponsoring innych dziedzin sportu. Bardzo zadowoleni jesteśmy na przykład ze współpracy z mistrzami krykieta, drużyną Kings XI Punjab z Australii oraz drużyną Chennai Super Kings z Indii.
Gulf Polska dwukrotnie uczestniczył w społeczno-charytatywnej Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy Jurka Owsiaka i w kolejnej edycji również zamierza do niej dołączyć. Imprezy WOŚP uatrakcyjniał przygotowany przez nas profesjonalny samochód rajdowy, którym to za stosowną opłatą woziliśmy chętnych śmiałków, a wszystkie zebrane w ten sposób pieniądze przekazaliśmy WOŚP.
Sport i ochrona dziedzictwa kulturowego
Marka Motul od zawsze jest ściśle związana ze sportem motorowym. Już w latach 50. XX wieku wspierała liczne motoryzacyjne imprezy sportowe, takie jak wyścigi samochodowe i motocyklowe czy regaty sportowych łodzi motorowych. Jako jedna z pierwszych firm na świecie zdobyliśmy uznanie i sympatię pasjonatów tych dyscyplin sportowych, i trwa to do dziś.
Większość przypadków naszego zaangażowania to tzw. "Partnerstwa technologiczne". Motul wybierany jest jako dostawca najwyższej jakości niezawodnych produktów, pomagających zespołom uzyskiwać jeszcze lepsze wyniki i pokonywać nowe bariery w najbardziej ekstremalnych warunkach. Zdajemy sobie jednak sprawę, że sport motorowy to nie tylko zawodowstwo, lecz również powszechna pasja. Wychodząc temu naprzeciw, wspieramy liczne inicjatywy zawodów amatorskich, takich jak cykl eliminacji Motul RallyLand Cup 2012 w ośrodku rajdowym Tomasza Kuchara, gdzie pomagamy młodym kierowcom w zdobyciu pierwszych wyścigowych doświadczeń. |
Wiodącą rolę w polityce sponsoringowej naszej firmy odgrywają partnerstwa pozwalające nam pracować nad uzyskaniem najwyższej możliwej jakości naszych produktów. Gdzie można lepiej przetestować niezawodność oleju silnikowego niż w najtrudniejszych warunkach, jakie stwarza 24-godzinny wyścig Le Mans, motocyklowe Moto GP, czy też mistrzostwa świata w klasie Rallye? Współdziałając z zespołami Subaru, Nismo, Aston Martin, Suzuki czy Yamaha, pracujemy nad rozwojem naszych produktów, dostępnych później również dla zwykłych konsumentów środków smarnych.
Jako międzynarodowe przedsiębiorstwo powstałe w czasach rewolucji przemysłowej, Motul jest silnie związany z tradycją i ochroną dziedzictwa kulturowego. Znajduje to odzwierciedlenie w licznych projektach odnawiania pojazdów zabytkowych. Od roku 2003 centrala firmy wspiera francuską fundację "Fondation du Patrimoine". Ta niezależna instytucja użyteczności publicznej w pełni poświęciła się działaniom na rzecz zachowania i odrestaurowywania historycznych pojazdów.
Między F1 a Sci-Tech Challenge
Już od 34 lat Mobil 1 jest obecny na torach Formuły 1, gdzie mamy swój udział w zdobyciu 6 tytułów Mistrza Świata Kierowców i 5 tytułów Mistrza Świata Konstruktorów. Obecnie jesteśmy Partnerem Technologicznym zespołu F1 Vodafone McLaren Mercedes, a nasza współpraca wykracza daleko poza sferę marketingową. Oczywiście, ważne są dla nas zdobyte trofea oraz dobry wizerunek, jaki niewątpliwie daje współpraca z tak znakomitym zespołem, ale korzyści z niej jest więcej. Wspólnie testujemy nowe technologie, a tor wyścigowy jest dla nas najbardziej wymagającym poligonem doświadczalnym. Nasi technicy pracują na torze podczas każdego wyścigowego weekendu. Pobieramy próbki oleju, analizujemy jego skład i dostarczamy zespołowi cenne dane, które w przypadku wyścigów F1 mogą decydować o miejscu na podium.
Jednym z najlepszych przykładów, w jaki sposób wykorzystujemy tor wyścigowy z korzyścią dla zwykłych konsumentów, jest historia technologii przeciwzużyciowej SuperSyn. Powstała ona w 1997 roku na potrzeby bolidów Formuły 1. Kilka lat później, po sukcesach na torze, została udostępniona kierowcom w naszych flagowych olejach syntetycznych z rodziny Mobil 1. Formuła 1 to nie jedyny przykład naszego zaangażowania w sporty motorowe. W USA Mobil 1 jest Oficjalnym Olejem Silnikowym NASCAR – najbardziej popularnej serii wyścigów samochodowych za oceanem. |
ExxonMobil, producent olejów Mobil 1, mocno też angażuje się w projekty społeczne poprawiające warunki życia ludzi z różnych rejonów świata. Poza walką z malarią i wyrównywaniem szans ekonomicznych kobiet, wspieramy programy naukowe, zachęcające młodych ludzi do studiowania na kierunkach przyszłościowych. I tak na przykład w Polsce producent olejów Mobil 1 i Junior Achievement Young Enterprise, największa w Europie organizacja wspierająca przedsiębiorczość wśród młodych, przeprowadziły w ostatnim czasie pilotażową edycję programu Sci-Tech Challenge. Wolontariusze ExxonMobil odwiedzali szkoły i zachęcali uczniów do studiowania na kierunkach ścisłych. Dodatkowo pracownicy ExxonMobil byli mentorami polskich zespołów biorących udział w tym międzynarodowym projekcie edukacyjnym. Według specjalistów od rynku pracy, to właśnie absolwenci wyższych uczelni, posiadający wiedzę z dziedziny matematyki, nauk przyrodniczych i nowych technologii, będą najbardziej poszukiwani przez pracodawców.
Ponad 100 lat tradycji
Castrol, obecnie jeden z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych, od początku swojego istnienia, czyli od ponad 100 lat, angażuje się w różne dyscypliny sportów motorowych. Dotyczy to nie tylko partnerstwa z wiodącymi koncernami motoryzacyjnymi, lecz także projektowania dla różnych dyscyplin sportowych specjalnych olejów, zapewniających więcej mocy, lepszą ochronę i większą oszczędność paliwa. Często oleje tej marki są robione wręcz "na wymiar" do konkretnych silników. Jako aktywny sponsor wydarzeń sportowych Castrol wielokrotnie zdobywał tytuły mistrza świata wyścigów serii Formuły 1 lub rajdowych mistrzostw świata serii WRC. W Polsce wspiera zawodników indywidualnych oraz imprezy motorowe. Przykładem tego jest Puchar Castrol EDGE Fiesta Trophy w ramach cyklu rajdowych mistrzostw Polski. Dzięki sportowym doświadczeniom producenta konsumenci mogą mieć pewność, że oleje Castrol zostały przetestowane w najbardziej ekstremalnych warunkach. Dodatkowo od 2008 roku firma wspiera najważniejsze turnieje UEFA i FIFA w zamian za dotarcie z przekazem reklamowym do milionów piłkarskich kibiców.
W ramach akcji społecznej Castrol wspólnie z Seatem dołączył w tym roku do grona sponsorów Rajdu Polski Kobiet, organizowanego przez Fundację Teraz Kobiety. Głównym celem wydarzenia jest walka z nowotworem i promowanie badań profilaktycznych, ratujących życie. Obok edukacji zdrowotnej rajd ma za zadanie zwrócić uwagę kobiet na ważne aspekty bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W tym też zakresie firma jest organizatorem konkursu motoryzacyjnego "Castrol Professional Academy", skierowanego do uczniów ostatnich klas szkół technicznych o profilach samochodowych. Program ma też nagradzać najlepszych i ułatwiać im start do profesjonalnej kariery w zawodzie.
Konkretna współpraca z konkretnymi markami
Spółka Lotos Oil SA i Kia Motors Polska rozpoczęły ścisłą współpracę w 2007 roku, a w trzy lata później, w kwietniu 2010 r. – z Subaru Import Polska. Ważnym aspektem obu umów stało się stworzenie konceptów sportowych: Lotos-Subaru Poland Rally Team i Kia Lotos Race. Te projekty to idealne uzupełnienie komunikacji i naszych głównych działań medialnych z markami samochodów. Z punktu widzenia budowy wizerunku takie rozwiązanie daje marce Lotos także efekt skali, czyli uwiarygodnienie przez markę samochodu i to dwustronne: w odniesieniu do samochodów popularnych i sportowych. Tak więc nie tylko marka Subaru, lecz także zespół Lotos-Subaru Poland Rally Team jest dziś ambasadorem produktów olejowych Lotos. W takim współdziałaniu liczy się nie tylko zalecanie olejów Lotos do konkretnych pojazdów przez ich renomowanego producenta, lecz również możliwość publicznego zakomunikowania tego faktu naszym dotychczasowym i potencjalnym klientom. Tego rodzaju korzyści wręcz trudno przecenić.
Współpraca z markami samochodów buduje też bezsprzecznie pozycję rynkową marki Lotos. Efekty tego są szczególnie widoczne w zupełnie nowym kanale dystrybucji, przeznaczonym dla samochodów w wieku 0–3 lat i serwisowanych w autoryzowanych punktach obsługi. Nasz udział w tym sektorze rynkowym wzrósł w ciągu ostatniego roku do poziomu 34,7% (w roku 2010 udział ten wynosił 10,5%). Według raportu Moto Scan ogłoszonego przez Instytut Badawczy Qualifact jesienią 2011 r., jesteśmy już wiceliderem tego segmentu. Wspólnie z markami samochodowymi uczestniczymy także w innych przedsięwzięciach sportowo-rekreacyjnych. Warto wymienić tu chociażby wspólne imprezy off-roadowe z markami Subaru i Land Rover. |
Sukcesy historycznej miary
Shell jest niezwykle dumny z tego, iż od 1929 roku aktywnie wspiera rozwój sportów motorowych, będąc uczestnikiem wielu historycznych wydarzeń. Od lat kojarzony jest z najwspanialszymi markami, w tym przede wszystkim z Ferrari, której to firmie od 60 już lat dostarcza paliwa, oleje i smary. Współpraca partnerska Shell-Ferrari w dziedzinie rozwoju technologicznego doprowadziła do zdobycia przez zespół Shella 12 tytułów mistrza World Championship Drivers i 10 zwycięstw w wyścigach Formula One World Constructors' Championship.
Paliwa Shell V-Power pomogły również motocyklom Ducati w wygraniu 150 wyścigów oraz zdobyciu 9 tytułów w MotoGP oraz World Superbikes. Warte uwagi są również znaczące sukcesy drużyny Shell-Pennzoil w NASCAR oraz trzy wygrane drużyn Shell V-Power Diesel oraz Audi Sport podczas wyścigu 24 Hours of Le Mans, w latach 2006–2008.
Ponad 60-letnia współpraca z Ferrari jest zdecydowanie czymś więcej, niż tylko z sukcesem sportowym. Nasz wkład w technologiczny rozwój sportów motorowych oraz doświadczenie zdobyte podczas wyścigów przekładają się bezpośrednio na korzyści dla konsumentów. Bezpieczeństwo to dla firmy Shell najważniejszy priorytet i właśnie jemu poświęcamy najwięcej uwagi i wysiłków. Dlatego aktywnie uczestniczymy zarówno w inicjatywach globalnych, jak i krajowych, czego przykładem jest Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jesteśmy też członkiem Global Road Safety Partnership, programu prowadzonego wspólnie z Czerwonym Krzyżem i Czerwonym Półksiężycem, a także kilku innych, podobnych we wszystkich częściach świata. |
Nie sponsorujemy zespołów
Firma Millers Oils wspiera rozwój sportów motorowych od samych początków istnienia motosportu. Sama bowiem obchodzi w tym roku swe 125-lecie. Najpierw produkowała najwyższej jakości środki smarne o ogólnym przeznaczeniu, a z czasem wyodrębniła specjalną linię produktów Millers Oils Motorsport, przeznaczoną do profesjonalnych zastosowań w pojazdach sportowych. Od tej pory sporty motorowe są dla Millers Oils rynkiem docelowym, a nie miejscem promocji produktów.
Nie sponsorujemy w dosłownym tego słowa znaczeniu żadnych zespołów, wychodząc z założenia, że te, oczekujące najwyższej jakości środków smarnych, i tak zostaną naszymi klientami. Potwierdza się to w praktyce, gdyż obecnie dostarczamy środki smarne do wielu topowych zespołów we wszystkich najważniejszych dziedzinach sportów motorowych, także rangi Mistrzostw Świata. Zazwyczaj nie wiąże się to z obecnością naszego logo na samochodach używających produktów Millers Oils.
Często zdarza się jednak, że jesteśmy partnerami technicznymi zespołów – tak jest np. w przypadku zespołu Czech Ford National Team – Jipocar Racing, w barwach którego Martin Prokop i Zdenek Hruza startują samochodem ford fiesta WRC w cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata. Po Rajdzie Nowej Zelandii zajmują znakomite miejsce w klasyfikacji generalnej. W polskim motosporcie nasza marka pojawiła się w 2008 roku, a niewielkie logo Millers Oils widoczne jest m.in. na samochodach startujących w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (Tomasz Czopik, Mariusz Małyszczycki, Maciej Rzeźnik). W zeszłym roku nasze oleje były dostarczane także do zespołu RMF Caroline Team (Porsche Cayenne). |
Jako jedni z nielicznych producentów w naszej ofercie mamy profesjonalną linię produktów przeznaczonych do motosportu. Oznacza to, że właściciel mocnego samochodu klasy kompakt może użyć w nim dokładnie takiego samego oleju, np. CFS 10W-50 NT, jaki stosowany jest w samochodzie WRC Martina Prokopa. W ramach serii Motorsport dostępne są najwyższej jakości oleje wytwarzane na bazie estrów, czyli najlepszych w pełni syntetycznych olejów bazowych, których większość producentów nie oferuje na rynku.
Dzięki współpracy z najlepszymi producentami wyczynowych silników i skrzyń biegów sukcesywnie wprowadzamy do naszej oferty oleje wykorzystujące najnowsze osiągnięcia w dziedzinie nanotechnologii. Oleje Nanodrive (zarówno silnikowe, jak i przekładniowe) są w stanie obniżyć tarcie o nawet 30–40% w porównaniu z nawet najlepszym estrowym olejem o takiej samej lepkości. Dla zespołów rajdowych oznacza to wyższą moc silnika, a dla zwykłego konsumenta – niższe zużycie paliwa. Wprowadzone przez nas kilka lat temu oleje o obniżonej lepkości (np. 0W-20) były projektowane głównie do celów wyczynowych, a obecnie znajdują zastosowanie w wielu silnikach seryjnych, głównie japońskich.
0 komentarzy dodaj komentarz