Tegoroczny ranking 10 najlepszych silników samochodowych Ward’s 10 Best Engines wyznacza wyraźny trend rozwojowy, preferujący małe, turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Ranking stworzony przez wydawców Penton Media Inc.’s Ward’s Automotive Group – wiodącego od 80 lat na świecie dostawcy informacji branżowych, danych oraz analiz w dziedzinie motoryzacji – miał w tym roku swą osiemnastą edycję. Jako jedyny na rynku północnoamerykańskim koncentruje się on na technicznej doskonałości napędu.
W doborze kryteriów oceny przyjętych przez jury rankingu ważną rolę odgrywają dążenia producentów samochodów do spełnienia przyszłych norm 2025 CAFE oraz zainteresowanie klientów oszczędnością paliwa i dalszym obniżaniem emisji gazów spalinowych. Zwraca też uwagę fakt, iż wśród 10 wyróżnionych konstrukcji w aż 9 znalazły zastosowanie technologie Boscha, w tym 5 z systemem wtrysku bezpośredniego opracowanego przez tę firmę. Według jej prognoz, do 2020 roku 39% z 16,3 mln samochodów sprzedawanych rocznie w USA zostanie wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny, będący rozwiązaniem najbardziej korzystnym z punktu widzenia normy 2025 CAFE.
Głównymi elementami tego systemu w wykonaniu Boscha są: mikroprocesorowy sterownik, pompa wysokociśnieniowa i wysokociśnieniowe wtryskiwacze.
Z lewej: 2012 Audi A7 3.0T quattro Premium 3.0 Liter TFSI VVT V6, z prawej: 2012 BMW X5 xDrive35i Premium 3.0 Liter
Bosch Mahle Turbo Systems, spółka joint venture utworzona przez firmy Bosch i Mahle (producenta turbosprężarek do samochodów osobowych i użytkowych), zapowiada z kolei, iż do roku 2016 produkcja wysokosprawnych silników czterocylindrowych wzrośnie o 20%, osiągając w światowej skali poziom ponad 20 mln sztuk rocznie. Oznacza to, że w najbliższej przyszłości każdy producent samochodów będzie oferował silniki benzynowe z turbodoładowaniem.
Wspomniana norma nakazuje osiągnięcie do 2025 roku minimalnej efektywności spalania dla samochodu osobowego na poziomie 54,5 mili z 1 galonu paliwa, co odpowiada zużyciu około 4,32 l/100km. Precyzyjna technologia wtrysku Bosch umożliwia uzyskanie takiego wskaźnika oraz wyznaczonej normy emisji zanieczyszczeń powietrza bez konieczności obniżania mocy silnika. Może ona bowiem w połączeniu z turbodoładowaniem oraz elastyczną charakterystyką wtrysku przynieść w efekcie redukcję zużycia paliwa oraz emisji produktów spalania nawet o 18%. Dodatkowe, inne pakiety technologiczne i tzw. downsizing sprawią, iż Bosch poprawi efektywność spalania aż o 30% w przypadku silników benzynowych.
Z lewej: 2012 Ford Mustang Boss 302 5.0 Liter, z prawej: 2012 Ford Edge SEL EcoBoost 2.0 Liter
Oprócz układów wtrysku bezpośredniego oraz ich komponentów, w zwycięskich silnikach znalazły się także inne technologie Bosch, w tym wtrysk wielopunktowy, wtrysk jednopunktowy, sonda lambda, masowy przepływomierz powietrza oraz główne elektroniczne czujniki.
Najlepsze Ward’s 10 Best Engines
* z technologiami Boscha |
0 komentarzy dodaj komentarz