strona główna Technika motoryzacyjna Benzynowe silniki najnowszej generacji
2012-09-12, ostatnia aktualizacja 2012-09-12 08:01

Benzynowe silniki najnowszej generacji

Fot. gtcarlot.com

Benzynowe silniki najnowszej generacji

Fot. gtcarlot.com

Tegoroczny ranking 10 najlepszych silników samochodowych Ward’s 10 Best Engines wyznacza wyraźny trend rozwojowy, preferujący małe, turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Ranking stworzony przez wydawców Penton Media Inc.’s Ward’s Automotive Group – wiodącego od 80 lat na świecie dostawcy informacji branżowych, danych oraz analiz w dziedzinie motoryzacji – miał w tym roku swą osiemnastą edycję. Jako jedyny na rynku północnoamerykańskim koncentruje się on na technicznej doskonałości napędu. 

W doborze kryteriów oceny przyjętych przez jury rankingu ważną rolę odgrywają dążenia producentów samochodów do spełnienia przyszłych norm 2025 CAFE oraz zainteresowanie klientów oszczędnością paliwa i dalszym obniżaniem emisji gazów spalinowych. Zwraca też uwagę fakt, iż wśród 10 wyróżnionych konstrukcji w aż 9 znalazły zastosowanie technologie Boscha, w tym 5 z systemem wtrysku bezpośredniego opracowanego przez tę firmę. Według jej prognoz, do 2020 roku 39% z 16,3 mln samochodów sprzedawanych rocznie w USA zostanie wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny, będący rozwiązaniem najbardziej korzystnym z punktu widzenia normy 2025 CAFE.

Głównymi elementami tego systemu w wykonaniu Boscha są: mikroprocesorowy sterownik, pompa wysokociśnieniowa i wysokociśnieniowe wtryskiwacze.

silniki

Z lewej: 2012 Audi A7 3.0T quattro Premium 3.0 Liter TFSI VVT V6, z prawej: 2012 BMW X5 xDrive35i Premium 3.0 Liter

Bosch Mahle Turbo Systems, spółka joint venture utworzona przez firmy Bosch i Mahle (producenta turbosprężarek do samochodów osobowych i użytkowych), zapowiada z kolei, iż do roku 2016 produkcja wysokosprawnych silników czterocylindrowych wzrośnie o 20%, osiągając w światowej skali poziom ponad 20 mln sztuk rocznie. Oznacza to, że w najbliższej przyszłości każdy producent samochodów będzie oferował silniki benzynowe z turbodoładowaniem.

Wspomniana norma nakazuje osiągnięcie do 2025 roku minimalnej efektywności spalania dla samochodu osobowego na poziomie 54,5 mili z 1 galonu paliwa, co odpowiada zużyciu około 4,32 l/100km. Precyzyjna technologia wtrysku Bosch umożliwia uzyskanie takiego wskaźnika oraz wyznaczonej normy emisji zanieczyszczeń powietrza bez konieczności obniżania mocy silnika. Może ona bowiem w połączeniu z turbodoładowaniem oraz elastyczną charakterystyką wtrysku przynieść w efekcie redukcję zużycia paliwa oraz emisji produktów spalania nawet o 18%. Dodatkowe, inne pakiety technologiczne i tzw. downsizing sprawią, iż Bosch poprawi efektywność spalania aż o 30% w przypadku silników benzynowych.

silniki benzynowe

Z lewej: 2012 Ford Mustang Boss 302 5.0 Liter, z prawej: 2012 Ford Edge SEL EcoBoost 2.0 Liter

Oprócz układów wtrysku bezpośredniego oraz ich komponentów, w zwycięskich silnikach znalazły się także inne technologie Bosch, w tym wtrysk wielopunktowy, wtrysk jednopunktowy, sonda lambda, masowy przepływomierz powietrza oraz główne elektroniczne czujniki.

 

Najlepsze Ward’s 10 Best Engines

  • DOHC V-8 o pojemności 5,0 l (Ford Mustang Boss 302)* 
  • EcoBoost DOHC I-4 o pojemności 2,0 l (Ford Edge) *
  • TwinPower Turbo DOHC I-4 o pojemności 2,0 l (BMW Z4/328i/528i) *
  • TwinPower Turbo DOHC I-6 o pojemności 3,0 l (BMW 135i, 335i, 535i, X3)* 
  • Pentastar DOHC V-6 o pojemności 3,6 l (Chrysler 300S/Jeep Wrangler) *
  • Skyactiv-G DOHC I-4 o pojemności 2,0 l (Mazda3) *
  • TFSI Supercharged DOHC V-6 o pojemności 3,0 l (Audi A6) *
  • Ecotec Turbocharged DOHC I-4 o pojemności 2,0 l (Buick Regal GS) *
  • Gamma DOHC I-4 o pojemności 1,6 l (Kia Soul, Rio/Hyundai Veloster)*
  • 3.5L DOHC V-6 HEV (Infiniti M35h)

* z technologiami Boscha

 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2