Fot. archiwum, Zdjęcia wykonano podczas prezentacji systemu na TTM w Poznaniu (stoisko miesięcznika "Nowoczesny Warsztat")
Indukcyjny demontaż szyb
Zasadę działania tego innowacyjnego systemu fińskiej firmy Autorobot znają od dawna użytkownicy kuchenek mikrofalowych. Specjaliści od samochodowych technologii naprawczych rzadko sięgają do tak prostych rozwiązań...
Nagrzewnice indukcyjne są dziś powszechnie stosowane przy powypadkowych naprawach nadwozi i ram pojazdów do miejscowego podgrzewania prostowanych elementów, w celu zwiększenia ich plastyczności lub usunięcia wewnętrznych naprężeń materiału.
Techniki demontażu wklejanych szyb samochodowych opierały się dotychczas na całkiem innych zasadach, które dają się ogólnie podzielić na mechaniczne i termiczne. Pierwsze polegają na mozolnym przecinaniu klejowej spoiny za pomocą cienkiej struny stalowej lub specjalnie ukształtowanego nożyka. Najsprawniejsze okazały się pod tym względem nożyki wibracyjne, napędzane miniaturowymi silnikami elektrycznymi.
Najstarsza z metod termicznych wymuszana była przez niektórych producentów samochodów, a polegała na umieszczeniu we wnętrzu spoiny, na całym obwodzie szyby, drutu oporowego. Po przyłożeniu do jego końców napięcia (zwykle 12 V) wydzielające się ciepło zmiękczało warstwę kleju, umożliwiając tym samym mechaniczne oddzielenie szyby od jej metalowego obramowania. Teoretycznie taki system powinien działać niezawodnie, jednak w warsztatowej praktyce powodował liczne kłopoty, ponieważ nawet fabrycznie wykonana spoina nie rozgrzewała się równomiernie. W miejscach niedogrzanych klej nie ustępował, w przegrzanych dochodziło do pękania szkła. Bardzo trudne okazało się też ponowne układanie drutu oporowego w spoinie naprawczej. System został więc zaniechany na rzecz rozdzielania spoin gorącymi, elektrycznie podgrzewanymi nożykami.
Jedna osoba przesuwa elektromagnes jak żelazko, po obwodzie szyby, a druga w tym czasie podważa krawędzie klinami. Cała operacja trwa kilka minut |
Nowa koncepcja Autorobota obywa się bez podobnie uciążliwych akcesoriów, a funkcjonuje o wiele szybciej i bezpieczniej. W systemie AAT 33 generator zasilany z sieci 230 V wytwarza prądy elektryczne o wysokiej częstotliwości i bezstopniowo regulowanej mocy, dostarczane elastycznym przewodem do końcówek roboczych emitujących szybkozmienne pola elektromagnetyczne. Gdy w takim polu znajdzie się jakiś przewodnik elektryczności, indukowane są w nim mikroprądy o zamkniętych obwodach. To one wydzielają ciepło, pokonując oporność materiału.
Szyba i klejowa spoina nie są przewodnikami elektrycznymi, lecz fale magnetyczne przenikają przez nie do blachy obramowania i w niej indukują rozgrzewające prądy. Pod ich wpływem warstwa kleju mięknie, więc do jej rozdzielenia wystarcza tylko podważyć szybę płaskimi klinami.
Części systemu AAT 33. Po lewej: generator o regulowanej mocy, z prawej: zestaw wymiennych elektromagnesów i (na pierwszym planie) kliny do podważania szyb |
Maksymalna moc urządzenia (3 kW) nie jest przy tym wykorzystywana, lecz dzięki zintegrowanemu wskaźnikowi daje się ona ustawić na odpowiednio niższym poziomie. Większe moce stosuje się przy współpracy tego samego generatora z innymi końcówkami roboczymi, na przykład do rozżarzania zapieczonych nakrętek, usuwania klejonych elementów dekoracyjnych z nadwozi lub lokalnego podgrzewania prostowanych blach.
2012-09-27 11:21
Pysznie
Violetta Zawadzka
Idealnie nadaje się do robienia tostów w mojej kieszeni lub do podgrzewania jedzenia nawet po zjedzeniu! polecam!!! (kup kilka sztuk i podaruj znajomemu lub rodzinie!)
1 komentarzy dodaj komentarz