Samochody stają się dziś „komputerami na kołach” lub wręcz komputerowymi sieciami. Dlatego tylko profesjonalne, kompleksowe systemy diagnostyczne zapewniają warsztatom możliwość ich obsługi.
Diagnozy komputerowych sterowników oraz odczyty usterek zapisanych w ich pamięci dostarczają specjalistom informacji niezbędnych do serwisowania i napraw pojazdów. Pewien problem stanowią potrzebny do tego sprzęt i oprogramowanie. Ich wersje uniwersalne okazują się często za mało dokładne, a z kolei specjalistyczne – nadmiernie podnoszą koszty funkcjonowania niezależnego warsztatu zainteresowanego obsługą różnych samochodowych marek.
Optymalnym rozwiązaniem jest w takich sytuacjach zawężenie zakresu możliwości diagnostycznych stosownie do realnych, czyli indywidualnych potrzeb danego zakładu, przy równoczesnym zwiększeniu precyzji dokonywanych testów i pomiarów.
FSA 500
Wymogi te spełnia nowy, poręczny diagnoskop FSA 500 firmy Bosch i dzięki temu pozwala on zracjonalizować koszty diagnozowania pojazdów. Jest to zasilany bateryjnie moduł pomiarowy, komunikujący się drogą radiową z programem zainstalowanym w warsztatowym komputerze PC albo w laptopie, bądź w specjalnym tablecie PC DCU 130 (DCU – diagnostic control unit). Umożliwia to przede wszystkim wygodne testowanie wszystkich samochodowych systemów elektrycznych i elektronicznych. Urządzenie może również:
FSA 050
Ten tester spełnia funkcje analogiczne do opisanych poprzednio, ale w zakresie diagnostyki napędów elektrycznych i hybrydowych. Może on być wykorzystywany przy pracach z systemami wysokonapięciowymi tych pojazdów jako urządzenie całkowicie samodzielne, wykonujące testy izolacji oraz pomiary napięcia, rezystancji i pojemności. Ponadto istnieje możliwość podłączania go bezprzewodowo do komputera lub do stanowiska FSA serii 7 oraz do FSA 500 w celu dokumentowania wyników pomiarów.
KTS Truck
Ten nowy tester Boscha służy do diagnostyki sterowników w pojazdach użytkowych. Jest dostępny w dwóch wariantach jako:
Moduł KTS łączy się z komputerem PC za pomocą technologii Bluetooth, co zapewnia transmisję danych bez zakłóceń nawet w zasięgu 100 m. Jest to rozwiązanie szczególnie wygodne w dużych z reguły kubaturach warsztatów obsługujących pojazdy użytkowe.
KTS umożliwia diagnozę nowych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych silników wysokoprężnych.
ESI[tronic] Truck
Zarówno KTS Truck, jak i KTS 800 Truck korzystają z wersji oprogramowania ESI[tronic] Truck przygotowanej specjalnie dla ciężkich pojazdów użytkowych. Pakiet oprogramowania zawiera dane najbardziej popularnych na rynku europejskim ciągników siodłowych, samochodów ciężarowych i autokarów. Oprócz informacji potrzebnych do diagnostyki sterowników, program ESI[tronic] Truck w wersji dla pojazdów ciężarowych
zawiera także informacje techniczne, np. schematy połączeń, instrukcje serwisowania i napraw. Dodatkowo użytkownik ma do dyspozycji katalogi części zamiennych wraz z informacjami partnera Bosch, firmy ZF, w tym informacje serwisowe oraz instrukcje montażu i demontażu produktów ZF.
Oprogramowanie ESI[tronic]
Wszystkie zasoby programu ESI(tronic) można wykorzystywać na dowolnym, standardowym komputerze PC. Spośród wielu wariantów programów ESI[tronic] można skompletować optymalną kombinację dla indywidualnych potrzeb konkretnego warsztatu. Oto kilka wybranych przykładów.
Pełny zakres diagnozy sterowników wraz z instrukcją wykrywania i usuwania usterek SIS, co we współpracy z testerami usterek Bosch, np. KTS 530/540/570 lub 670, pozwala rozwiązać niemal wszystkie problemy diagnostyczne występujące w codziennej pracy warsztatowej.
Samo oprogramowanie ESI[tronic]-M dostarcza danych do przeglądów technicznych pojazdów, parametrów ustawienia geometrii podwozi, specyfikacji opon, instrukcje montażu i demontażu pasków rozrządu itp.
Moduł programowy ESI[tronic]-C jest najważniejszy dla warsztatów samochodowych, ponieważ zawiera najobszerniejszą w Europie kombinację instrukcji wyszukania usterek oraz diagnozowania sterowników w pojazdach z danymi do samodiagnozy, wskazówkami poszukiwania błędów i procedurami naprawczymi. Znajdują się tutaj dwa programy (w wersji C9): „Diagnoza sterowników” oraz „System informacji serwisowej SIS”.
Pierwsza płyta ESI[tronic] dla warsztatów ukazała się w roku 1991, a obecnie ten modułowo zbudowany pakiet oprogramowania obejmuje 27 różnych wariantów tego programu z instrukcjami dotyczącymi diagnostyki i wyszukiwania błędów, katalogami części zamiennych, instrukcjami dotyczącymi napraw, schematami połączeń, wartościami kontrolnymi i roboczymi, informacjami z zakresu mechaniki oraz programami do wykonywania kalkulacji przeglądów i napraw związanych z wymianą uszkodzonych części do kilkunastu tysięcy rodzajów samochodów osobowych i około półtora tysiąca pojazdów użytkowych.
0 komentarzy dodaj komentarz