Podczas tegorocznego Forum Innowacji w Monachium firma Bosch poświęciła wiele uwagi rozwojowi Internetu i koncepcji Web 3.0, określanej także mianem Internetu przedmiotów i usług. Doktor Volkmar Denner, członek zarządu przedsiębiorstwa, stwierdził, że Bosch przygotowuje się już do rywalizacji na rynku produktów i usług związanych z globalną Siecią nowej generacji.
Koncepcja Web 3.0 bazuje na założeniu, że rozmaite urządzenia będą automatycznie komunikować się ze sobą przez Internet i dzięki temu zapewniać nowe usługi. Przykładowo, czujniki zainstalowane przy drogach policzą samochody przejeżdżające w określonym czasie i w wypadku stwierdzenia, że trakt komunikacyjny jest przeciążony, wyślą do samochodowych układów nawigacji ostrzeżenie o tym, że na wybranym odcinku drogi mogą pojawić się korki. W świecie Web 3.0 samochody uzyskają stałe, bezprzewodowe połączenie z Internetem, a za jego pośrednictwem także z innymi pojazdami i satelitami. Kierowcy będą korzystać z różnorodnych sieciowych aplikacji i usług, zaś sami przekażą dane niezbędne do rozliczenia usług albo informacje niezbędne warsztatom samochodowym do przeprowadzenia naprawy pojazdu.
Zdaniem Volkmara Dennera Bosch ma szansę na odniesienie sukcesu w trzech dziedzinach związanych z Internetem przedmiotów usług. Pierwszą są technologie – w tym przypadku firma opracowuje systemy nawigacji, czujniki oraz systemy grzewcze potrafiące łączyć się z Internetem z wykorzystaniem protokołu TCP/IP. Drugi obszar aktywności to platformy i aplikacje. Wydział Bosch Software Innovations przygotował już narzędzia takie jak oprogramowanie nawigacyjne lub aplikacja iCom-App dla działu techniki grzewczej firmy Junkers. Trzecia dziedzina to modele biznesowe, pozwalające przewidzieć zapotrzebowanie na nowe usługi i przygotować odpowiedni sprzęt wraz z oprogramowaniem.
Przedstawiciele Boscha uważają, że mniej więcej co dwa lata będzie się podwajać moc obliczeniowa procesorów, szerokość pasma transmisyjnego i dostępna pojemność mediów archiwizacyjnych. Pozwoli to zaoferować nowe usługi w chmurach obliczeniowych (takie jak niedrogie archiwizowanie ogromnej ilości danych oraz szybka analiza informacji). Wydział
Bosch Software Innovations zbudował już w Singapurze platformę eMobility, z której korzystają pojazdy elektryczne i operatorzy sieci energetycznych.
Oczywiście z transmisją danych wiąże się ryzyko celowego zakłócenia komunikacji bądź przechwycenia informacji przez osoby niepowołane. Aby temu zapobiec Bosch opracował moduł zabezpieczający dla nowej generacji sterowników. Układ Hardware Security Module chroni systemy sieciowe przed atakami z zewnątrz. Firma uruchomiła też centrum oferujące doradztwo i pomoc przy bezpiecznym wdrażaniu technologii komunikacyjnych.
0 komentarzy dodaj komentarz