Wykonywanie napraw związanych z podwójnym sprzęgłem powinna poprzedzić rozmowa z klientem i wspólna z nim jazda próbna, jeśli stan pojazdu na nią pozwala. Wtedy klient, siedząc za kierownicą, powinien zaprezentować zgłaszane usterki i odpowiedzieć na konkretne pytania. Czego dotyczy problem, jak długo trwa i czy wystąpił nagle, czy też narastał stopniowo? Istotne jest również, jak często i w jakich sytuacjach się pojawia. Oczywiście trzeba też ustalić przebieg pojazdu i ewentualne specyficzne warunki jego pracy, takie jak częsta jazda z przyczepą, po drogach górskich, czy jest on może eksploatowany jako taksówka, pojazd flotowy, wypożyczany lub używany do nauki jazdy. Warto przy tym odtworzyć historię jego dotychczasowych napraw.
Właściwe diagnozowanie rozpoczyna się od sprawdzenia zapisów kodów błędów w jednostce sterującej (silnik, skrzynia biegów, sprzęgło, komfort, Can-Bus) i stanu akumulatora. Potem należy przeprowadzić organoleptyczną kontrolę zużycia elementów układu podwójnego sprzęgła. Niezbędne jest przy tym sprawdzenie, czy w obrębie sprzęgła nie ma widocznych nieszczelności albo uszkodzeń. Wyciek oleju albo uszkodzenia mechaniczne oznaczają konieczność wymiany sprzęgła.
Zobacz także:
Przed rozpoczęciem jazdy próbnej odbywanej w trybie Tip silnik musi być ciepły. Po włączeniu 6. biegu prędkość obrotowa powinna być utrzymywana w zakresie od 1 000 do 1 500 obrotów na minutę. Następnie obroty trzeba maksymalnie zwiększyć, lecz bez redukcji biegów, i kontrolować wskazania obrotomierza. Przy równomiernym zwiększaniu się liczby obrotów wraz z prędkością granica dopuszczalnego zużycia nie została osiągnięta. Jeśli jednak obroty rosną szybciej niż prędkość jazdy, sprzęgło jest już nadmiernie zużyte. Test ten należy powtórzyć analogicznie na 7. biegu.
W czasie jazdy próbnej trzeba zwrócić szczególną uwagę na ewentualne szumy dochodzące od strony sprzęgła i starać się ustalić, czy nie są one generowane przez otaczające elementy, jak np. układ wydechowy, blachy ekranujące, części osprzętu itp. Dla łatwiejszej identyfikacji szumów wyłącza się radio, klimatyzację i wentylację oraz ewentualnie używa stetoskopu.
Warto jednak pamiętać, iż podobne obawy jak uszkodzone sprzęgło daje niesprawne dwumasowe koło zamachowe. Ono również może być źródłem brzęczących szumów powodowanych przez zerwane zaczepy ustalające na pierścieniu napinającym. Zerwane części mogą się znaleźć we wnętrzu podwójnego sprzęgła, więc wskazana jest jego wymiana wraz z kołem dwumasowym. Inną możliwą przyczyną bywa zbyt słabe naprężenie wstępne wspomnianego pierścienia, co również wiąże się z koniecznością wymiany dwumasowego koła zamachowego.
Jeśli nie da się stwierdzić żadnych usterek towarzyszących, przyczyn niesprawności układu napędowego można się jeszcze dopatrywać w niewłaściwej regulacji skoku sprzęgieł K1 lub K2. Gdy jednak próby skorygowania tej regulacji nie dają efektów, pozostaje wymiana kompletnego podwójnego sprzęgła.
0 komentarzy dodaj komentarz