Brak instalacji zdolnej dostarczać sprężone powietrze w odpowiedniej ilości i jakości to problem wielu polskich warsztatów samochodowych - zarówno mechanicznych, jak i blacharsko-lakierniczych.
Trudności pojawiają się już na etapie wygospodarowania odpowiedniego miejsca na sprężarkę, brakuje też wiedzy na temat znaczenia jakości sprężonego powietrza dla procesów technologicznych lub po prostu nie starcza środków finansowych na zakup droższych urządzeń. Tak jest nie tylko w Polsce, lecz także i w innych krajach. Dlatego niemiecka firma ALMiG Kompressoren GmbH, znany na świecie producent sprężarek, opracowała specjalnie dla motoryzacyjnych warsztatów mechanicznych i blacharsko-lakierniczych oraz serwisów ogumienia kompaktową stację sprężonego powietrza typu COMBI.
Produkt ten rozwiązuje problem braku miejsca do montażu sprężarki, ponieważ do jego zainstalowania wymagana jest powierzchnia o wielkości zaledwie 1 m kw. Dzięki umieszczeniu w jednej obudowie śrubowej sprężarki powietrza, osuszacza chłodniczego i filtrów odolejających oraz nabudowaniu jej na poziomym zbiorniku sprężonego powietrza uzyskano „kompakt” zastępujący tradycyjne wolno stojące sprężarki, osuszacze i zbiorniki połączone stalową instalacją rurową.
Oszczędności miejsca towarzyszy zmniejszenie kosztów montażu, a to wraz z unifikacją podzespołów sprawia, że kompaktowe stacje sprężonego powietrza typu COMBI są i pod względem ceny propozycją konkurencyjną w stosunku do tradycyjnych urządzeń.
Stacje COMBI są urządzeniami bezobsługowymi, standardowo wyposażonymi w sterowniki mikroprocesorowe (COMBI 6-22), które: kontrolują pracę urządzenia, automatycznie dobierają najbardziej ekonomiczny tryb pracy, diagnozują we wczesnej fazie awarie oraz informują o wymaganych czynnościach serwisowych. Mała hałaśliwość ich pracy, wahająca się w granicach 60-72 dB(A), pozwala na ustawienie stacji COMBI w bezpośrednim sąsiedztwie stanowisk roboczych.
Jakość sprężonego powietrza
Zależy ona od zawartości wody, oleju i zanieczyszczeń stałych w instalacji pneumatycznej. Ich występowanie jest naturalnym efektem ubocznym procesu sprężania powietrza, jednak może być spotęgowane poprzez zastosowanie sprężarki o niedostatecznej jakości lub brak odpowiednich filtrów i urządzeń osuszających. Zła jakość sprężonego powietrza jest w lakiernictwie samochodowym przyczyną słabej przyczepności materiałów do podłoża lub tworzenia się kraterów i pęcherzy w wykonywanych powłokach. Skutkiem niewłaściwej jakości powietrza w przypadku narzędzi pneumatycznych jest ich przyspieszone zużycie cierne i korozyjne. Koszty związane z poprawianiem wad lakierniczych i naprawą lub wymianą narzędzi wpływają bardzo poważnie na ogólną rentowność prowadzonej działalności.
Dla osuszenia powietrza nie wystarcza prymitywny „odstojnik”, podobnie jak tradycyjny „filtr-reduktor” nie jest w stanie wyeliminować z niego całkowicie oleju lub cząsteczek stałych. Powietrze zasysane przez sprężarkę zawsze zawiera wilgoć, której ilość zależy nie od konstrukcji urządzenia, lecz od aktualnych warunków atmosferycznych. Można jedynie wyeliminować ją po sprężeniu powietrza.
Wszystkie sprężarki (nawet bezolejowe) wprowadzają do instalacji wraz ze sprężonym powietrzem większą lub mniejszą ilość oleju oraz zanieczyszczeń stałych, których ilość zależy od skuteczności filtra zamontowanego na wlocie sprężarki. W kompaktowych stacjach sprężonego powietrza typu COMBI firmy ALMiG Kompressoren odpowiednio dobrany zestaw urządzeń zapewnia uzyskanie pierwszej klasy czystości sprężonego powietrza wg ISO 8573.1 dla cząstek stałych (0,01 µm) i oleju (0,01 mg/m?) oraz czwartej klasy czystości dla wilgoci (ciśnieniowy punkt rosy +3°C).
Sprężarka optymalna dla użytkownika
Odrębną kwestią pozostaje dobór urządzenia do potrzeb konkretnego warsztatu. Pomocą w tej kwestii służą swym klientom inżynierowie sprzedaży i technicy serwisu ALMiG Kompressoren Polska SA, czyli polskiego oddziału tej firmy. Dokładna analiza indywidualnych potrzeb, oparta na pomiarach rzeczywistego zużycia sprężonego powietrza, skutecznie eliminuje potencjalne problemy związane z niedostateczną lub nadmierną wydajnością sprężarki.
Stosownie do specyficznych wymogów i warunków klienta firma oferuje swój typoszereg sprężarek COMBI w różnych konfiguracjach. Do wyboru są trzy różne pojemności poziomych zbiorników powietrza (200, 270 i 500 litrów). Można też w razie potrzeby zamawiać kompaktowe wersje wolnostojące sprężarek bez poziomego zbiornika powietrza lub bez systemów osuszania i filtracji.
0 komentarzy dodaj komentarz