Fot. Arnott
Arnott oferuje zestawy do konwersji zawieszenia, zaprojektowane do konkretnych zastosowań
Liczba pojazdów wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne rośnie głównie ze względu na poprawę bezpieczeństwa, stabilności i komfortu prowadzenia. Niektórzy kierowcy wolą jednak zamienić zawieszenie powietrzne na standardowe, oparte o sprężyny stalowe. Jakie argumenty przemawiają za i przeciw takiemu rozwiązaniu.
Zalety przebudowy
Zawieszenie pneumatyczne zapewnia komfortową, miękką jazdę oraz automatyczne poziomowanie pojazdu, jednak są powody, dla których czasami warto zamienić je na standardowe. Podstawowy powód jest oczywisty: koszty naprawy zawieszenia powietrznego. Aspekt ten jest szczególnie istotny w przypadku samochodów starszych, w których koszt naprawy może czasem przekraczać wartość pojazdu, a czas przyszłej ich eksploatacji nie będzie zbyt długi. W takim przypadku konwersja zawieszenia może się po prostu okazać opcją najtańszą.
Drugim powodem okazuje się czasem chęć właściciela pojazdu do zjechania z utartych szlaków, czyli popularny offroad. Mogą to być długie wyprawy w ekstremalnie niskich lub wysokich temperaturach, na terenach, gdzie możliwości przeprowadzenia ewentualnych napraw są ograniczone. W takim przypadku konwersja również ma sens, gdyż eliminuje gumowe, dość delikatne komponenty, zastępując je trwałymi, stalowymi sprężynami.
Wady przebudowy
Zdecydowanie jedną z największych wad konwersji zawieszenia jest pozbycie się wszystkich zalet „pneumatyki”, czyli bezpieczeństwa, komfortu i stabilnego prowadzenia, zapewnianych przez ten rodzaj zawieszenia.
Jeśli właściciel pojazdu planuje holowanie ciężkich przyczep czy przewożenie znacznych ładunków, powinien zostawić zawieszenie pneumatyczne, aby korzystać z dobrodziejstw automatycznego poziomowania. Sprężyny zwojowe zapewniają dobre prowadzenie w określonym zakresie obciążenia. Jeśli okaże się ono zbyt duże, sprężyny „siądą”. W konsekwencji zmniejszona przestrzeń amortyzacji wpłynie na komfort prowadzenia (twardsza jazda, dobijanie), wyważenie samochodu oraz czas reakcji układu kierowniczego. Nie można także zapominać o zaburzonej geometrii zawieszenia, która ma wpływ między innymi na zużycie opon.
Zestawy do konwersji zawieszenia Arnott
Do pojazdów starszych oraz wykazujących znaczną awaryjność pneumatyki Arnott oferuje zestawy do konwersji zawieszenia, zaprojektowane do konkretnych zastosowań. W zależności od marki oraz modelu w ich skład wchodzą sprężyny oraz kolumny i/lub amortyzatory. Wszystkie zestawy Arnott zostały wyprodukowane w USA i przeszły rygorystyczne testy dla zapewnienia doskonałej jakości i komfortu przez wiele lat użytkowania. Co ważne, podczas ich montażu nie są konieczne żadne modyfikacje.
Wiele zestawów jest zaopatrzonych w elektroniczne moduły obejściowe, czyli EBM. Eliminują one kody błędów oraz ostrzeżenia z deski rozdzielczej pojazdu.
0 komentarzy dodaj komentarz