PZL Sędziszów
Bywa i tak, że w jednym aucie wymiana filtrów trwa kilkanaście minut, a w innym - nawet z tym samym silnikiem - ponad godzinę
Okres jesienno-zimowy stanowi wyzwanie dla prawidłowego funkcjonowania filtrów ze względu na niskie temperatury, duże ich wahania i wysoką wilgotność powietrza.
Każdy pojazd z silnikiem spalinowym wyposażony jest w wiele różnych filtrów, które oczyszczają płyny eksploatacyjne dostarczane do silnika oraz powietrze dopływające do kabin samochodowych.
Filtry powietrza
Podczas oczyszczania powietrza zanieczyszczenia gromadzące się na powierzchni filtracyjnej wkładu wymiennego prowadzą do wzrostu oporów zasysania. Przepływ powietrza o wysokiej wilgotności przez warstwę zgromadzonych zanieczyszczeń powoduje jej nawilżenie i dalszy wzrost oporów ssania wynikający z zaklejania porów w materiale filtracyjnym.
Efektem tego procesu jest zmniejszenie ilości powietrza zasysanego do silnika, a zatem niepełne spalanie paliwa, zwiększenie emisji szkodliwych substancji i obniżenie mocy. Do utrzymania poziomu mocy konieczne jest więc dostarczenie większej dawki paliwa, co prowadzi do wzrostu jego zużycia.
Wkłady filtrów powietrza powinny być wymieniane zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi pojazdu lub częściej, jeśli pojazd pracuje w trudnych warunkach.
Aby uniknąć problemów, zaleca się wymianę filtra powietrza na nowy przed okresem jesienno-zimowym, jeśli:
Zalecenia te nie dotyczą pojazdów wyposażonych w sygnalizatory zanieczyszczenia wkładu filtra powietrza, które wskazują na potrzebę wymiany wkładu.
Filtry kabinowe – obowiązkowa wymiana jesienią!
Kabina w każdym pojeździe ma zapewnić bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Dodatkowo komfort podróży w dużym stopniu zależy od niezakłóconej widoczności oraz jakości powietrza, jakie wydostaje się z kratek wywiewu powietrza. Czysta struktura flitra kabinowego ogranicza do minimum parowanie szyb w chłodne i wilgotne dni. Zbierane przez lato zabrudzenia tworzą podczas wahań temperatury idealne środowisko do rozwoju grzybów i pleśni. Rozprowadzone przez nawiew w kabinie grożą one poważnym ryzykiem chorób układu oddechowego.
W związku z tym rekomenduje się wymianę filtra kabinowego jesienią i po sezonie zimowym. Jeśli wymagają tego warunki eksploatacyjne pojazdu, należy to zrobić częściej.
Filtry w silnikach benzynowych
Większość nowoczesnych silników z zapłonem iskrowym produkowanych w Europie jest wyposażona w bezobsługowe filtry paliwa zintegrowane z pompą paliwa umieszczoną w zbiorniku. Starsze silniki używają filtrów przewodowych, które wymagają wymiany zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi pojazdu.
W okresie jesienno-zimowym trudności z uruchomieniem silnika lub przerwy w jego pracy są często wywołane cząstkami lodu, powstałymi z wody wydzielającej się z paliwa w filtrze. Gdy temperatury otoczenia nie spadają poniżej 0°C, woda jest zabierana przez przepływające paliwo i trafia do cylindrów silnika, gdzie następuje jej odparowanie. Część wody wydzielonej z paliwa pozostaje jednak w filtrze, zwłaszcza w sytuacji, gdy wkład filtrujący jest znacznie zanieczyszczony. W okresie zimowym, gdy temperatura otoczenia spada poniżej 0°C, woda ta zamarza i blokuje przepływ paliwa w układzie zasilania silnika, co może prowadzić do przerw w jego pracy lub trudności z uruchomieniem.
Aby uniknąć tych problemów, zaleca się wymianę filtra paliwa przed okresem zimowym, zwłaszcza gdy czas jego eksploatacji zgodnie z instrukcją obsługi kończy się w okresie zimowym lub wiosennym.
Filtry w silnikach Diesla
Współczesne silniki wysokoprężne z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim do cylindra (z pompowtryskiwaczami lub układem common rail) są wyposażone w filtry z automatycznie sterowanymi podgrzewaczami paliwa i separatorami wody z sygnalizacją poziomu oddzielonej wody. Nie wymagają one specjalnej obsługi przed okresem zimowym. Mimo wszystko rekomenduje się wymianę filtrów paliwa najpóźniej podczas okresu jesienno-zimowego. Dotyczy to zarówno nowoczesnych jednostek wysokoprężnych, jak i starszych konstrukcji.
W tradycyjnych filtrach bez separatorów woda wydzielająca się na materiale filtracyjnym wkładu gromadzi się w dolnej części obudowy, a jej ilość wzrasta w miarę zanieczyszczenia wkładu.
Możliwość zablokowania filtra parafiną w niskich temperaturach rośnie wraz ze stopniem zanieczyszczenia powierzchni filtracyjnej wkładu, co ma bezpośredni wpływ na czas jego użytkowania. W układach zasilania silnika paliwem często stosuje się separatory wody lub filtry z separatorami.
Jeśli przy intensywnym użytkowaniu pojazdu systematycznie, co najmniej raz w tygodniu w okresie letnim i codziennie po powrocie z trasy w okresie zimowym, spuszcza się wodę z osadnika separatora, nie powinny wystąpić problemy z blokowaniem dopływu paliwa do silnika w wyniku zamarzania wody.
Nieraz użytkownik pojazdu lub mechanik bezskutecznie próbują odszukać filtr paliwa, powietrza, oleju lub kabinowy. Powinni wiedzieć, że utrudnienia te nie są efektem bezmyślności konstruktorów, lecz następstwem optymalizacji i cięcia kosztów. Najczęściej chodzi o unifikację – wybrane podzespoły stosowane są w różnych modelach, co sprawia, że w jednym aucie wymiana filtrów trwa kilkanaście minut, a w innym – nawet z tym samym silnikiem – ponad godzinę.
Filtr powietrza
Zazwyczaj najłatwiej go znaleźć, ponieważ na ogół mieści się w dużej kasecie, doskonale widocznej po otwarciu maski z lewej lub z prawej strony silnika. Jednak w niektórych samochodach sprawa nie jest taka prosta. Przykładem może być 3-litrowy turbodiesel BMW (np. model X5 E70). Filtr powietrza ma imponujące rozmiary, walcowaty kształt i znajduje się w obudowie niemal zintegrowanej z deklem zaworowym. Żeby ją rozebrać, trzeba nawet odkręcić korek wlewu oleju przechodzący przez jej górną część.
Filtr kabinowy
Najpopularniejsze lokalizacje: pod maską w okolicy podszybia, w kabinie – pod schowkiem pasażera, w kabinie za schowkiem pasażera (aby się dostać do filtra, należy wymontować schowek lub otworzyć klapkę w jego wnętrzu), w kabinie w konsoli centralnej, w kabinie w okolicy pedału gazu. Na przykład w fordach focus MK2 lub volvo V50 I do wymiany filtra kabinowego trzeba odkręcić pedał gazu.
Filtr paliwa
W samochodach z silnikami wysokoprężnymi filtr znajduje się zazwyczaj w okolicy pompy wtryskowej lub pompy wysokiego ciśnienia. Może nim być filtr puszkowy lub wkład filtra zamknięty w obudowie metalowej lub z tworzywa sztucznego. W samochodach z silnikami benzynowymi do wspomnianych lokalizacji dochodzą jeszcze dwie – pod samochodem w pobliżu zbiornika z paliwem lub w samym zbiorniku. Na rynku spotyka się też samochody benzynowe z niewymiennym filtrem paliwa.
Filtr oleju
Zazwyczaj przykręcony jest bezpośrednio do bloku silnika lub do jakiegoś elementu połączonego z blokiem (wspornika lub chłodnicy oleju). Na ogół filtry oleju znajdują się w przedniej części samochodu (między silnikiem a chłodnicą), ale często zdarza się, że są umieszczone w innym miejscu, np. pod kolektorem wydechowym.
Nie jest tajemnicą, że utrudniony dostęp do jednego z filtrów „kusi”, aby pominąć jego wymianę i niestety tak czasami się dzieje nawet w profesjonalnych warsztatach. Użytkownicy, którzy zdają sobie sprawę z tego, że mają samochód problematyczny pod tym względem, powinni profilaktycznie prosić mechanika o zwrot starych filtrów, zwłaszcza wtedy, kiedy jadą po raz pierwszy do danego warsztatu i nie mają jeszcze do niego zaufania.
0 komentarzy dodaj komentarz