strona główna Układy jezdne Od konnych powozów do samochodów elektrycznych
2023-10-13, ostatnia aktualizacja 2023-10-13 13:16

110 lat marki Textar

Od konnych powozów do samochodów elektrycznych

Pierwsze hamulce były zwykłymi drewnianymi klockami

TMD Friction

Pierwsze hamulce były zwykłymi drewnianymi klockami

Produkty Textar są znane z najlepszej skuteczności w swojej klasie. Zapewniają komfort i bezpieczeństwo, a równocześnie zgodność z obowiązującymi przepisami oraz normami środowiskowymi.

Marka Textar, specjalizująca się w produkcji materiałów ciernych, świętuje w tym roku 110 lat istnienia. Charakterystyczne dla niej innowacje i dążenie do doskonałości przyczyniły się do powstania bezpiecznych, cichych i przyjaznych dla środowiska hamulców, które niezawodnie zatrzymują pojazdy na całym świecie.

Za oficjalny początek marki Textar przyjmuje się datę 23 lipca 1913 roku. Powstała wtedy spółka handlowa produkująca tarcze hamulcowe do wagonów kolejowych i metra. Jednak historia jest dłuższa i sięga zarania motoryzacji. Pierwsze hamulce były drewnianymi klockami do spowalniania powozów konnych.

Wraz z pojawieniem się pojazdów silnikowych, wizjoner i przedsiębiorca Walter Wilson Cobbett spostrzegł, że do ich hamowania można wykorzystać produkowane przez jego firmę plecione pasy.

110 lat temu pasy tekstylne były dla przemysłu tak ważne, jak dziś mikroprocesory. Ich brak paraliżował funkcjonowanie całej branży. Pierwsze firmy zajmujące się produkcją miały zazwyczaj niewielką liczbę maszyn, np. maszynę parową, której moc musiała być przekazywana do wielu mniejszych urządzeń. Do przenoszenia mocy z wału głównego wykorzystywano właśnie tekstylne pasy transmisyjne współpracujące z systemem kół napędowych i pasowych.

Od pasów ciernych do współczesności
Mimo sporego zapotrzebowania producenci pasów poszukiwali też nowych zastosowań dla swoich produktów. Wiele możliwości znaleźli w rozwijającej się branży motoryzacyjnej, początkowo w układach przeniesienia napędu, a następnie także w hamulcach. Pierwsze samochody wykorzystywały hamulec taśmowy, który działał na przekładnię. Dopiero później zaczęto stosować zewnętrzne hamulce taśmowe do bezpośredniego hamowania kół. Technologia ta była stosowana przez Amerykanów do 1920 roku. Do pierwszej wojny światowej standardem było hamowanie tylko tylnej osi.

Dotyczyło to również Forda T, pierwszego samochodu produkowanego seryjnie. Był on wyposażony fabrycznie w elementy cierne opracowane przez współzałożycieli marki Textar. W aucie zastosowano taśmowy układ hamulcowy działający na układ przeniesienia napędu, wspomagany taśmowymi hamulcami bębnowymi przy tylnych kołach. W 1910 roku firma ma Walter Willson Cobbett dostarczała na potrzeby produkcji tego pojazdu 130 000 metrów taśm ciernych tygodniowo.

Od tego czasu znaczna część produktów z asortymentu przedsiębiorstwa opracowywana jest we współpracy z koncernami motoryzacyjnymi i trafia na fabryczny montaż. W klocki hamulcowe Textar oryginalnie wyposażane są m.in. samochody Porsche, Audi, Opel, Mercedes, a także nowoczesne pojazdy elektryczne, takie jak BMW i8 i i3, Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5 i Buzz oraz Tesla (modele S i X).

Doświadczenie zdobyte w sportach motorowych
Od początku istnienia marka Textar mocno angażowała się w sport motorowy. Była obecna również w najbardziej prestiżowej Formule 1. Materiały cierne marki Textar montowano w słynnym bolidzie Mercedesa zwanym Srebrną Strzałą, którym Stirling Moss m.in. zwyciężył w 1955 roku w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Co ciekawe, samochody, które zajęły kolejne trzy lokaty w tym wyścigu, również korzystały z tych części.

Bazując na wiedzy zdobytej w wyścigach samochodowych, w 2000 roku Textar opracował pierwsze klocki hamulcowe dopasowane do ceramicznowęglowych hamulców tarczowych stosowanych w samochodach wyczynowych. Marce Textar powierzono opracowanie skutecznego układu hamulcowego do Bugatti Veyron. Wyjątkowy pojazd został zeprezentowany w 2005 roku. Jego silnik o mocy 1200 koni mechanicznych umożliwiał osiągnięcie prędkości przekraczającej 400 km/h. Był to wtedy najszybszy seryjny samochód świata.

Innowacyjne produkty klasy premium
Właścicielem marki jest obecnie firma TMD Friction – globalny producent materiałów ciernych do samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych oraz ciężarówek i autobusów. Klocki hamulcowe przeznaczone do samochodów wyścigowych w ramach portfolio TMD Friction oferuje marka Pagid Racing. W portfolio TMD Friction znajdują się także marki: Mintex, Don, Pagid, Cobreq, Nisshinbo i Bendix.

Niemal od samego początku główna siedziba Textara mieści się w Leverkusen w Niemczech. Produkty marki powstają w fabrykach na całym świecie – w Niemczech, Rumunii, USA, Brazylii, Meksyku, Chinach i Japonii. TMD Friction zatrudnia łącznie ponad 4 200 pracowników.

Niezmiennie od lat Textar jest widoczny podczas najważniejszych krajowych, europejskich i światowych imprez motoryzacyjnych, a jego specjaliści uczestniczą w pracach badawczych i rozwojowych. Projektowaniem, produkcją i testowaniem materiałów ciernych z logo Textar zajmuje się 300 inżynierów pracujących we własnych ośrodkach badawczych. Obecnie są oni zaangażowani w opracowywanie normy Euro7.

Oferta marki dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych obejmuje obecnie 1600 referencji klocków i 1650 tarcz hamulcowych, co stanowi 99,7% pokrycia europejskiej floty



Joanna Krężelok
Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2