Gdy kierowca zostawi samochód hybrydowy na lotnisku i poleci na dłuższy wyjazd zagraniczny, po powrocie może mieć problem z jego uruchomieniem. Taki scenariusz zdarza się dość często.
W samochodach hybrydowych oprócz baterii trakcyjnych zapewniających energię elektryczną do napędu stosuje się także niewielki akumulator kwasowy. Służy on do podtrzymywania zasilania w czasie postoju takim podzespołom, jak sterowanie elektroniką, dostęp bezkluczykowy, centralny
zamek czy system nadzorowania baterii trakcyjnych. Również w samochodach z napędem elektrycznym (np. Tesla model Y) stosuje się akumulator 12-woltowy do instalacji niskiego napięcia.
W normalnych warunkach eksploatacji akumulator ten jest niemal bezobsługowy. Ponieważ do rozruchu często korzysta się z energii baterii trakcyjnej, a w przypadku samochodów elektrycznych potrzeba uruchomienia silnika spalinowego w ogóle nie występuje, akumulator 12-woltowy ma małą pojemność, przez co szybciej ulega rozładowaniu. Może się to zdarzyć przy długotrwałym postoju z włączonymi odbiornikami energii, a jego starzenie związane z wiekiem pogłębia ten proces.
W samochodach hybrydowych i elektrycznych akumulator jest doładowywany nie przez alternator, lecz silnik elektryczny, który podczas hamowania rekuperacyjnego zamienia się w prądnicę ładującą zarówno baterie trakcyjne, jak i akumulator podtrzymujący. Jego całkowite rozładowanie uniemożliwi sterowanie akumulatorem trakcyjnym i spowoduje brak zasilania rozrusznika. Oznacza to, że nawet w pełni naładowana hybryda lub samochód elektryczny mogą zostać unieruchomione przez rozładowanie małego akumulatora kwasowego.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe mogą być wykonane w różnych technologiach (konstrukcje standardowe, AGM lub EFB). W samochodach hybrydowych i elektrycznych można je ładować oraz uruchamiać silnik przez „pożyczenie” prądu z innego akumulatora kablami rozruchowymi lub przez podłączenie powerbanku. Przy ładowaniu należy używać prostownika ze sterowaniem elektronicznym, ponieważ jest on w stanie rozpoznać typ akumulatora i dostosować odpowiednią strategię ładowania.
Urządzenia rozruchowe NOCO dysponują zakresami prądów rozruchowych od 1250 A do 6250 A, co pozwala uruchomić niemal każdy pojazd. Dobre boostery wyposażone są w zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem przewodów, potrafią odłączyć się, jeśli wykryją anomalie napięciowe w obwodzie akumulatora, a także samoczynnie przerywają pracę, jeśli próby rozruchu trwają zbyt długo i pojawia się ryzyko uszkodzenia akumulatora lub boostera.
W hybrydach
Akumulator AGM porównywalny jest wielkością z motocyklowym i potrafi kosztować grubo ponad 600 zł, lecz chęć poprawienia fabryki jest błędem. Technologia AGM w samochodzie hybrydowym, w którym nie ma gwałtownych poborów prądu, zapewnia odporność na obciążenia cykliczne, czyli na regularne rozładowywanie i ładowanie. Akumulator AGM może ponadto przyjąć znacznie większe prądy ładowania, co oznacza, że jest mało wrażliwy na warunki pracy panujące w samochodach hybrydowych.
Przy wyborze akumulatora warto więc dokładnie sprawdzić, jaki typ akumulatora był zainstalowany fabrycznie, i wybrać akumulator o identycznych parametrach. Podczas wymiany należy użyć testera diagnostycznego, aby dać elektronice samochodu informację o zainstalowaniu nowego źródła prądu – ustrzeże to nowy akumulator przed uszkodzeniem.
Przy ładowaniu akumulatorów podtrzymujących z pojazdów hybrydowych należy używać prostownika ze sterowaniem elektronicznym, ponieważ jest on w stanie rozpoznać typ akumulatora i dostosować odpowiednią strategię ładowania
2023-02-08 16:17
zabezpieczenie
łoli
w takim przypadku, jak planujemy długi postój pojazdu hybrydowego należy zgtodnie z zaleceniami producenta dokonać doładowania akumulatora trakcyjnego i przy okazji podtrzymującego. Czyli wciskamy hamulec właczamy D -rive i pedałujemy aż trakcyjny pokaze na ładowanie. Tym samym przy sprawnym akumulatorze podtrzymujacym i trakcyjnym mamy trzy miesiące bez problemowego postoju.
1 komentarzy dodaj komentarz