strona główna Układy elektryczne i elektroniczne Akumulator 12 V w pojazdach hybrydowych i elektrycznych
2024-06-12, ostatnia aktualizacja 2024-06-12 08:53

Akumulator 12 V w pojazdach hybrydowych i elektrycznych

Za każdym razem, gdy pojazd wjeżdża do warsztatu, osoby serwisujące powinny sprawdzać stan akumulatora

Exide

Za każdym razem, gdy pojazd wjeżdża do warsztatu, osoby serwisujące powinny sprawdzać stan akumulatora

Rola akumulatora 12 V zmienia się, ale nadal pozostaje ważna dla technologicznej przyszłości pojazdów. Chociaż w pojazdach xEV (ogólne określenie każdego pojazdu z napędem elektrycznym) funkcje akumulatora są inne niż w samochodach wyposażonych w silnik spalinowy i technologię start-stop, 12-woltowe akumulatory kwasowo-ołowiowe pozostaną kluczowe dla prawidłowego działania pojazdu.

W pojazdach xEV za napęd odpowiada układ wysokiego napięcia (300-800 V), który napędza silnik elektryczny i wprawia koła w ruch. Drugi obecny w xEV układ jest niskonapięciowy, zasilany akumulatorem 12 V. Dostarcza on energii do systemów informacyjno-rozrywkowych i skomplikowanych systemów elektronicznych odpowiedzialnych za kluczowe dla bezpieczeństwa funkcje, takie jak adaptacyjny tempomat, asystent hamowania awaryjnego i asystent pasa ruchu – czyli ADAS.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe 12 V są dostępne w różnych typach i technologiach, w szczególności wyróżniają się baterie z absorpcyjną matą szklaną (AGM) lub EFB (Enhanced Flooded Battery), które są idealnymi akumulatorami wspomagającymi w pojazdach xEV.

Akumulatory AGM zapewniają wysoką żywotność i stabilną wydajność przez cały okres użytkowania. Zostały zaprojektowane i zbudowane tak, żeby wytrzymywać ciągłe rozładowywanie i ładowanie akumulatorów, co czyni je idealnymi nie tylko do zastosowań typu start-stop (mikrohybryda), ale także do roli akumulatorów wspomagających (auxiliary) w pojazdach xEV.

Exide AGM charakteryzują się najbardziej niezawodnym i solidnym prowysocesem produkcji oraz konstrukcją, która minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii. Szczególnie ważne jest zapewnienie nieprzerwanej obsługi i wspieranie funkcji bezpieczeństwa w pojazdach elektrycznych i pojazdach ze zautomatyzowanymi systemami bezpieczeństwa. Akumulatory AGM wykazują również najlepszą reakcję na obciążenia bezpieczeństwa o podwyższonych wymaganiach dotyczących napięcia, gdy będą musiały dostarczyć mocy, na przykład w przypadku autonomicznego hamowania awaryjnego/sterowania typu steer by wire lub podczas manewrów unikowych.

EFB to kolejne odpowiednie źródło zasilania systemów wspomagających w pojazdach xEV. Charakteryzują się wysoką akceptacją ładunku przez cały okres użytkowania, a także dużą trwałością cykliczną podczas pracy przy obniżonym stanie naładowania. Podobnie jak AGM, akumulatory EFB firmy Exide oferują zoptymalizowany odzysk energii z hamowania regeneracyjnego, zapewniając maksymalne oszczędności paliwa i mniejszą emisję CO2.

Exide jest liderem w dziedzinie innowacji, zrównoważonego rozwoju, niezawodności i wydajności akumulatorów. Historia i doświadczenie firmy w zakresie oryginalnego wyposażenia (OE) obejmuje ponad sto lat. Wykorzystując swoją wiedzę na temat istniejącego parku samochodowego i dostępne dane z Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), jest w stanie stworzyć prognozy dotyczące przyszłości branży motoryzacyjnej:

  • Do 2028 r. 100% pojazdów będzie wymagało 12 V źródła zasilania.
  • 56% pojazdów parku samochodowego będzie wyposażonych w systemy start-stop do 2028 r.
  • Do 2030 roku 25% parku samochodowego będą stanowiły hybrydy (FHEV/PHEV) lub pojazdy elektryczne (BEV).

Oczywiście liczby te mogą się zmieniać w miarę upływu czasu, ale Exide ma pewność, że trwały, niezawodny i nadający się do recyklingu 12 V akumulator kwasowo-ołowiowy pozostanie na rynku.

Inteligentne narzędzia i usługi warsztatowe

Diagnostyka i konserwacja zapobiegawcza to dwa kluczowe obszary, na których powinny się skupić warsztaty. Główną przyczyną awarii pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest rozładowanie akumulatora 12 V. Za każdym razem, gdy pojazd wjeżdża do warsztatu, osoby serwisujące powinny sprawdzać stan akumulatora, korzystając z testera EBT-965P firmy Exide i aplikacji EBTP. Pozwalają one przeprowadzić prostą i szybką kontrolę diagnostyczną.

Darmowa wyszukiwarka Exide Battery Finder pozwoli dobrać właściwy akumulator do pojazdu w kilku krokach

Należy pamiętać, że w każdym pojeździe (nie tylko elektrycznym) wymieniany akumulator powinien być zgodny technologicznie z oryginalnym (z pierwszego wyposażenia). Wymiana AGM na inny może prowadzić do przedwczesnej awarii. W przypadku EFB istnieje możliwość zamiany na AGM.

Mechanicy mogą dobrać odpowiedni akumulator, korzystając z wyszukiwarki akumulatorów Exide Battery Finder przez wprowadzenie typu i modelu pojazdu, numeru Vin pojazdu, numeru części lub skorzystać z funkcji cross reference. Wyszukiwarka poinformuje użytkownika o lokalizacji akumulatora oraz o tym, czy po wymianie konieczna będzie jego walidacja.

Co istotne, Exide zapewnia mechanikom kompleksowe informacje, takie jak instrukcje wymiany akumulatora krok po kroku, szacowany czas pracy, a także istotne dane dotyczące systemów wysokiego napięcia. Wszystko to jest zawarte w pełni darmowej wyszukiwarce Exide Battery Finder, z której można skorzystać online lub w aplikacji.

Tagi

Akumulator  Exide 


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2