Obecnie około 5% nowych samochodów osobowych jest wyposażanych fabrycznie w zawieszenie pneumatyczne i odsetek ten stale rośnie. Z początku zawieszenie to oferowano jedynie w modelach premium, jednak w ciągu ostatnich kilku lat trend ten uległ zmianie i obecnie możemy je znaleźć również w modelach ze średniej półki cenowej.
Zmiany te wymuszone zostały przez rosnące wymagania konsumentów w zakresie bezpieczeństwa, stabilności i komfortu jazdy. Zawieszenie pneumatyczne najpełniej realizuje te trzy postulaty.
Sztywność (ugięcie) sprężyny
Sztywność sprężyny można określić jako siłę potrzebną do jej ugięcia (ściśnięcia). Związek pomiędzy sztywnością sprężyny a masą pojazdu definiuje zawieszenie pojazdu jako komfortowe lub sportowe. Ogólnie rzecz ujmując, im sztywność jest większa, tym lepsza stabilność, lecz zmniejszony komfort, a im mniejsza sztywność – tym większa wygoda kosztem stabilności. Konwencjonalne sprężyny zawsze stanowią kompromis pomiędzy komfortem a stabilnością.
Sztywność sprężyny zmienia się wraz ze zmianą masy pojazdu. Wyładowany bagażami i kompletem pasażerów samochód jest znacznie cięższy niż obciążony wyłącznie kierowcą. Aby w obu przypadkach utrzymać ruchy (oscylacje) pojazdu na podobnym poziomie, należałoby skorygować sztywność sprężyn zawieszenia, ponieważ tylko taki zabieg pozwoli utrzymać komfort prowadzenia niezależnie od obciążenia. W przypadku zawieszenia pneumatycznego adaptacja ta odbywa się automatycznie dzięki progresywnej charakterystyce miechów powietrznych i zmianie objętości powietrza wewnątrz rękawów gumowych. Sprężyny zwojowe nie mają tej możliwości, dlatego ich obecność powoduje, że komfort lub stabilność zmieniają się w zależności od obciążenia.
Kontrola wysokości
Zawieszenie tradycyjne obniża się, gdy pojazd jest w pełni załadowany. Skraca to skok amortyzatora, a samochód ma tendencję do „dobijania” na nierównej nawierzchni czy podczas przejeżdżania przez dziurę w jezdni. Co więcej, obniżenie pojazdu ma również wpływ na zbieżność i nachylenie kół, a to z kolei wpływa na zużycie opon, prowadzenie i zachowanie pojazdu, szczególnie na nierównej drodze.
Wyposażenie zawieszenia pneumatycznego w czujniki poziomu (wysokości) pozwala, między innymi, na utrzymanie pojazdu na założonej wysokości niezależnie od obciążenia. Kiedy z odczytów sygnałów przekazywanych przez czujniki wynika, że samochód nie znajduje się na odpowiedniej wysokości, do kompresora wysyłany jest sygnał o konieczności dopompowania miechów. W ten sposób wysokość pojazdu zostaje ustabilizowana na założonym poziomie, zabezpieczając tym samym przed „dobijaniem”. Zwiększa się także stabilność, a zużycie opon wraca do normy.
Pozostałe zalety
Układ zawieszenia pneumatycznego przyczynia się również do obniżenia zużycia paliwa. Obniżenie zawieszenia przez zmianę ciśnienia w miechach przy prędkościach autostradowych znacząco zmniejsza opór powietrza, a tym samym redukuje zużycie paliwa.
Z punktu widzenia kierowcy i pasażerów największą korzyścią wynikającą z zawieszenia pneumatycznego jest doskonała izolacja od nierówności nawierzchni, zapewniająca płynną i komfortową jazdę.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz