Gdy część od dostawcy OE zawodzi podczas montażu, często przyjmuje się, że przyczyną jest wada fabryczna. Tymczasem rygorystyczne kontrole jakości przeprowadzane w trakcie procesu produkcji sprawiają, że w rzeczywistości wadliwe części zdarzają się bardzo rzadko. O wiele częściej przyczynami problemu okazują się błędy montażowe.
Gdy kilka różnych warsztatów zgłosiło, że nastawnik na napinaczu (część nr T43245) pękł i złamał się podczas montażu (fot. 1), zespół wsparcia technicznego Gates przeanalizował problem. T43245 jest napinaczem automatycznym, zaprojektowanym przez Gates we współpracy z VAG, dla szerokiej gamy modeli wyposażonych w silniki 1.4, 1.6 i 2.0 common rail TDi.
Fot. 1. Pęknięty i zepsuty regulator
Zarówno napinacz Gates, jak i odpowiedni pasek rozrządu Gates (numer części 5678XS) są instalowane jako części OE w układzie napędu paska synchronicznego (SBDS) w popularnych modelach, takich jak VW Tiguan, Audi A5 i Škoda Octavia.
Poprawna procedura montażu
T43245 jest mimośrodowym napinaczem automatycznym, w którym okrągły otwór „montażowy” znajduje się w położeniu niecentrycznym, a nie na środku napinacza (fot. 2). Podczas montażu napinacz regulowany jest za pomocą sześciokątnego klucza imbusowego typu „hex”.
Fot. 2. T43245 przed montażem. Widoczny otwór montażowy i otwór „hex”
Na początku procedury montażowej otwór montażowy umieszcza się na dwustronnej śrubie ustalającej na bloku silnika. Nakrętka blokująca utrzymuje napinacz we właściwej pozycji. Podczas regulacji wskaźnika nakrętka blokująca (fot. 3) nie może być zbyt mocno dokręcona. Ważne jest, aby została „dokręcona ręcznie” zgodnie z procedurą montażu.
Fot. 3. Zabezpieczony nakrętką napinacz z widocznym otworem sześciokątnym
Po włożeniu klucza imbusowego do otworu sześciokątnego obraca się go w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Przesuwa to wskaźnik w kierunku odpowiedniej pozycji na środku okienka. Mechanicy, którzy spotkali się z problemem i zgłaszają uszkodzenie napinacza, twierdzą, że pęknięcie regulatora następuje wkrótce po przekręceniu klucza imbusowego.
Rozwiązanie
Gates zidentyfikował zarówno źródło problemu, jak i wskazał proste rozwiązanie.
W każdym przypadku nakrętka blokująca była zbyt mocno dokręcona, w wyniku czego przy obrocie klucza imbusowego obracała się wraz z regulatorem. Zaciskała się ona na regulatorze aż do czasu, gdy opór stał się zbyt duży i regulator pękał.
Fot. 4. Odpowiednie wzajemne położenie narzędzi
Nakrętkę należy dokręcać wyłącznie ręką (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i, aby zapobiec jej dalszemu obracaniu, przytrzymać ją w miejscu za pomocą odpowiedniego narzędzia (fot. 4). Następnie, w celu ustawienia prawidłowego napięcia, obraca się regulator kluczem imbusowym. Ustawienie jest właściwe, gdy wskaźnik znajduje się na środku okienka.
Informacje dodatkowe
Zeskanowanie kodu QR z pudełka zestawu Gates PowerGrip kit pozwala zapoznać się z pełną procedurą.
0 komentarzy dodaj komentarz