Firma Axalta Coating Systems, producent farb i lakierów, przedstawiła sprawozdanie na temat popularności kolorów za rok 2013. Raporty takie, ukazujące się od 1953 roku, są najbardziej wyczerpującym opracowaniem w branży motoryzacyjnej. Tegoroczne sprawozdanie zawiera zatytułowaną "Say it with Color!" ("Wyraź to barwą!") prognozę Axalty na temat czterech megatrendów kolorystycznych.
W roku 2013 biel wzmocniła swoją pozycję najpopularniejszego koloru w globalnej branży motoryzacyjnej – jej popularność wzrosła o sześć punktów procentowych w stosunku do roku poprzedniego. Biorąc pod uwagę odcienie bieli i jej odmiany, 22% pojazdów było w kolorze czystej bieli, zaś 7% – w kolorze bieli perłowej.
Czerń była drugim co do popularności kolorem na świecie (jej udział wyniósł 20%), ale wersję z efektami wybierano chętniej niż czerń czystą. Kolor srebrny (z wynikiem 15%) i szary (12%) straciły na popularności, podczas gdy czerwień zachowała swoją pozycję (8%). Udział koloru niebieskiego i brązowego/beżowego w skali globalnej wynosił 5%. Niska była popularność kolorów zielonego, pomarańczowego, fioletowego i innych (choć odnotowano niewielki wzrost popularności barwy żółtej/złotej). Ogólnie w przeciągu ostatniej dekady kolory neutralne były bardzo popularne: lakierami tego typu pokrywano aż 76% wszystkich pojazdów.
Ameryka Północna
Biel z wynikiem 26% nadal zyskiwała na popularności i już siódmy rok z rzędu była najchętniej wybieranym kolorem.
Czerń (20%) także zwiększyła swoją popularność. Klienci chętnie wybierali czerń z efektami w sektorze luksusowych samochodów osobowych i luksusowych SUV-ów. Kolory srebrny i szary powoli tracą popularność. Dwa najpopularniejsze kolory chromatyczne to czerwony (9%) i niebieski (7%).
W Meksyku preferowane są jaśniejsze kolory neutralne: biel z wynikiem 32% i srebrny z wynikiem 18%. Czerń zajmuje trzecie miejsce (17%).
Europa
Popularność bieli wzrosła o pięć punktów procentowych; białą barwę ma 29% sprzedawanych nowych samochodów, przy czym czysta biel jest najpopularniejszą odmianą.
Czerń, z wynikiem 21%, była drugim najchętniej wybieranym kolorem, ale jej popularność zmalała w porównaniu z rokiem 2012. Zainteresowanie kolorem szarym i srebrnym w roku 2013 także spadło (zgodnie ze światowymi trendami). Mniej chętnie wybiera się auta niebieskie; zyskują za to czerwone. Oba kolory osiągnęły wynik 7%.
Azja
W Azji kolory neutralne zdobyły 75% rynku (wzrost o dwa punkty procentowe w stosunku do roku 2012). Wynik ten nadal nie dorównuje jednak rezultatowi z 2001 roku, kiedy kolory neutralne stanowiły 86% palety. Czerwony był najpopularniejszym nieneutralnym kolorem używanym do lakierowania pojazdów.
W Japonii siódmy rok z rzędu najpopularniejszym kolorem jest biały. Za nim są czarny i srebrny. Popularność szarego, wynosząca 7%, była niska w porównaniu z innymi trendami światowymi. Niebieski był najbardziej "kolorowym" wyborem: jego udział wyniósł 7%.
W Chinach czarny nadal zajmował silną pozycję, szczególnie w sektorze pojazdów luksusowych. Jednak zainteresowanie kolorem białym wzrosło, podobnie jak na całym świecie. Popularność niebieskiego, zielonego i żółtego była niska w porównaniu z barwnymi odmianami czerwieni i brązu.
W Korei Południowej biały pozostał numerem jeden (32%). Srebrny zajął drugie miejsce z wynikiem 18%, a szary trzecie; za nim był czarny.
Srebrny pozostał najpopularniejszym kolorem w Indiach (30%). Biały uplasował się tuż za nim (28%). Brązy/beże osiągnęły wynik 10%, ale ciemniejsze kolory, takie jak czarny, cieszyły się niewielkim zainteresowaniem (7%).
Ameryka Południowa
Biel osiągając wynik 29% zepchnęła na drugi plan kolor srebrny (po raz pierwszy od roku 2001 zajmując pierwsze miejsce). Następny był czarny (14%).
Kolejnymi pod względem popularności kolorami były szary i czerwony (po 9%). Czerwony pozostawał piątym najpopularniejszym kolorem od roku 2002. Popularność brązowego/beżowego, niebieskiego i zielonego lekko wzrosła.
Inne kraje i regiony
W Rosji biały plasował się w czołówce z wynikiem 18%. W przeciwieństwie do innych krajów stosunkowo popularny był zielony (8%).
Jaśniejsze kolory dominowały w Afryce: najwyżej znalazły się biały, srebrny i szary. Biały wyraźnie prowadził z wynikiem 43%. Czerwony był najchętniej wybieranym kolorem nieneutralnym (6%) i wyprzedził niebieski (4%).
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz