strona główna Nadwozia Co mogą powiedzieć zużyte filtry?
2024-06-07, ostatnia aktualizacja 2024-06-07 09:31

Co mogą powiedzieć zużyte filtry?

PZL Sędziszów

Eksperci PZL Sędziszów zalecają, aby podczas wymiany filtrów przyjrzeć się tym zużytym. Rodzaj zgromadzonych zanieczyszczeń może wskazywać na pewne problemy techniczne z silnikiem. Niektóre można usunąć niemal od ręki, inne wymagają poważniejszych napraw.

Ocena filtra kabinowego

Niepokojące są dwa sygnały. Po pierwsze – wilgoć. Oczywiście, może to być efekt normalnej pracy klimatyzacji, ale najczęściej jest to znak, że coś niedobrego dzieje się z odpływami skroplin i wtedy należy je odetkać. Ale zdarza się też, że rozszczelniony jest układ nawiewów i do kasety dostaje się woda. Dopływa ona z podszybia (zużyte uszczelki kasety) lub z powodu pękniętej obudowy (ślad po wypadku). Przyczynę należy szybko zdiagnozować i usunąć, ponieważ filtr kabinowy spełnia swoją rolę tylko wtedy, kiedy jest suchy. Wilgoć powoduje rozrost pleśni, degradację włókniny filtrującej i, oczywiście, przykry zapach w kabinie. Drugim niepokojącym sygnałem jest brud po obu stronach filtra. Oznacza to, że pracował on w nieprawidłowej pozycji, został źle zamontowany lub kaseta jest nieszczelna. Przy każdej wymianie filtra kabinowego należy dokładnie oczyścić (najlepiej odkurzyć) kasetę filtra.

Ocena filtra powietrza
Filtr powietrza podlega podobnej analizie, jak filtr kabinowy. W tym przypadku niepokojącymi sygnałami są jednak nie tylko wilgoć czy obustronne zanieczyszczenie, ale także zaolejenie. Filtry powietrza na ogół znajdują się w kasetach pod maską, a zatem są narażone na uszkodzenia w razie stłuczki lub wypadku. Wielu posiadaczy używanych aut nawet nie zdaje sobie sprawy, że mają one pękniętą kasetę, zwłaszcza jeśli kupili stary samochód z bujną przeszłością. Tymczasem nieszczelności w kasecie to prosta droga do zatarcia silnika, który będzie zasysał powietrze niefiltrowane. Na filtrze nie powinien znajdować się olej. W przypadku nowszych aut należy jak najszybciej usunąć przyczynę usterki. W przypadku starych – przynajmniej rozważyć skrócenie okresu między wymianami. Niepokojącym objawem może być także znaczne odkształcenie filtra. Dzieje się tak, jeśli użytkownik przesadnie wydłuża interwały między wymianami i eksploatuje samochód z zapchanym filtrem.

Warto wiedzieć, że filtry powietrza PZL Filters najczęściej mają specjalne wzmocnienia warstwy filtrującej (np. dodatkowymi paskami kleju), które utrzymują prawidłową geometrię plis podczas pracy, co przekłada się na lepszą chłonność i zachowanie parametrów aż do kolejnej wymiany.

Ocena filtra oleju
Przy każdej wymianie filtra oleju należy upewnić się, że miejsce jego montażu jest czyste i gwarantuje poprawny montaż nowego filtra. Dodatkowo należy sprawdzić, czy na miejscu montażu nie pozostała stara uszczelka. Kolejne kroki zależą od rodzaju filtra. W przypadku wkładów warto dokładnie obejrzeć stary wkład i wnętrze puszki pod kątem opiłków lub innych nietypowych zanieczyszczeń, które wskazują na problemy z silnikiem. W przypadku filtrów puszkowych podczas pierwszego przeglądu po zakupie samochodu używanego warto zdjąć i rozbebrać filtr oleju. Drobiny metalu zazwyczaj świadczą o zużyciu silnika. Ich kolor oraz twardość mogą nawet wskazywać na konkretny problem (panewki, drobiny zębów pompy oleju itp.).

Ocena filtra paliwa
Tak jak w przypadku filtrów oleju – filtr paliwa trzeba najczęściej rozebrać, aby dostać się do warstwy filtrującej. Niestety, nawet wtedy zanieczyszczenia rzadko widoczne są gołym okiem. Jeśli pojawiają się ślady korozji, metalu lub tworzyw sztucznych, oznacza to spory problem. Czasem warto odesłać stary filtr paliwa razem z wtryskiwaczami do regeneracji. Eksperci obejrzą wkład pod mikroskopem – czasem w ten sposób da się wykryć drobiny metalu powstałe w wyniku łuszczenia się pompy paliwa.



Dominik Zwierzyk
Project Manager w PZL Sędziszów



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2