strona główna Praktyka warsztatowa Wymiana sprzęgła - Opel Astra G 1.4 z silnikiem X14XE
2023-09-05, ostatnia aktualizacja 2023-09-05 14:48

Wymiana sprzęgła - Opel Astra G 1.4 z silnikiem X14XE

Fot. Schaeffler

W ramach pakietu wsparcia technicznego Grupa Schaeffler i marka LuK opisuje „krok po kroku” procedurę wymiany sprzęgła w w Oplu Astra G 1.4 z silnikiem X14XE. Ten model samochodu jest bardzo popularny na polskim rynku, zatem warto bliżej przyjrzeć się poszczególnym etapom wymiany.

Przygotowanie pojazdu

Do przeprowadzenia wymiany potrzebny jest podnośnik najazdowy, wspornik hydrauliczny do skrzyń biegów oraz belka do podwieszenia silnika. Przed podniesieniem pojazdu należy odłączyć kolumnę kierowniczą od przekładni, odkręcając śrubę mocującą i wypychając do góry kolumnę wraz z wieloklinem.

W opisywanym modelu zastosowano w pełni hydrauliczne sterowanie sprzęgła, zatem do jego wymiany należy zamówić zestaw RepSet Pro, zawierający wysprzęglik hydrauliczny.

W zakresie czynności wstępnych należy odłączyć akumulator, zdjąć jego podstawę, odłączyć masę oraz wiązkę zasilającą skrzynkę bezpiecznikową. Te czynności są konieczne z uwagi na elektro-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego zamocowane na ramie, którą należy zdemotować.

Przy wypinaniu fioletowego bezpiecznika trzeba zwrócić uwagę na mały zaczep na spodzie, który należy podważyć śrubokrętem i zablokować.

Demontaż i montaż

Pierwszymi czynnościami są: podpięcie silnika do belki, odkręcenie mocowania skrzyni biegów na jej poduszkach oraz podpięcie chłodnicy. Należy oprzeć ją na ramie, a najlepiej podwiązać espanderem na wsporniku silnika.
Teraz można zdemontować przednią ramę, odkręcając cztery śruby i podpierając na wsporniku hydraulicznym ze względu na jej dużą wagę.

Trzeba pamiętać o przegubie drążka zmiany biegów, który jest przymocowany do ramy.

Przed wysunięciem półosi spuszcza się olej ze skrzyni biegów. W tym modelu nie występuje korek oleju, zatem przed montażem miski należy nałożyć cienką warstwę uszczelniacza.

Można teraz wysunąć półosie i odkręcić skrzynię biegów, odłączając jednocześnie wszystkie przewody hydrauliczne.

Podczas demontażu zużytego zestawu sprzęgła trzeba sprawdzić stan powierzchni ciernej koła zamachowego.

Przed zamontowaniem nowego wysprzęglika konieczne jest dokładne oczyszczenie wnętrze skrzyni. Budowa starego wysprzęglika może różnić się od nowego o numerze 510 0073 10.

W takim przypadku należy zdjąć stary o-ring uszczelniający z poprzedniego wysprzęglika. W przeciwnym razie może dojść do zablokowania przewodu, co uniemożliwi swobodny powrót płynu hydraulicznego, ze skutkiem rozerwania wysprzęglika. Problem ten został opisany w instrukcji rysunkowej dostarczanej wraz z wysprzęglikiem w orginalnym opakowaniu.

Podczas odpowietrzania hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem należy:

  • połączyć zawór odpowietrzający z naczyniem zbiorczym;
  • powoli wcisnąć równomiernie sprzęgło do oporu i przytrzymać je w dolnym położeniu;
  • odkręcić zawór umożliwiając wypływ płynu wraz z powietrzem do naczynia;
  • zakręcić ręcznie zawór;
  • zwolnić powoli sprzęgło;
  • odczekać 2-3 sekundy;powtórzyć całą procedurę kilka razy (co najmniej 10);
  • jeśli w płynie brak powietrza, dokręcić zawór 5 Nm i usunąć naczynie zbiorcze;
  • założyć osłonę na zawór odpowietrzający;
  • uzupełnić płyn w zbiorniku wyrównawczym do poziomu maksimum.

Kolejną czynnością jest wycentrowanie tarczy sprzęgła.

Docisk dokręca się kluczem dynamometrycznym.

Na rysunku obok przedstawiono kolejność dokręcania śrub mocujących docisk. Moment dokręcający powinien wynosić 15 Nm.

Tarcze LuK oznaczone są po stronie skrzyni biegów napisem Getriebeseite lub Gearbox side – należy zatem zwrócić uwagę, aby nie zamienić stron tarczy sprzęgła.

Ponowny montaż przeprowadza się w odwrotnej kolejności, sprawdzając jednocześnie stan i pozycję kołeczków centrujących.

Z uwagi na ryzyko uszkodzenia tarczy sprzęgłowej przed opuszczeniem siłownika podpierającego skrzynię trzeba dociągnąć właściwym momentem dokręcającym śruby mocujące skrzynię do bloku silnika.

Przypominamy o wymianie na nowe i zabezpieczeniu nakrętek mocujących półosie do piasty koła oraz napełnieniu skrzyni biegów odpowiednią ilością oleju o właściwej specyfikacji.

Więcej praktycznych porad dostępnych jest na portalu www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl

 

 



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2