Fot. Schaeffler
Podzespoły trzeba oceniać uważnie, gdyż pierścienie "automatyczne" występują również w samochodach innych marek, gdzie operacja cofania napinacza nie jest potrzebna
Skrzynie biegów z podwójnym suchym sprzęgłem DDCT są stosowane w samochodach grupy Stellantis od kilkunastu lat. Coraz częściej stają się przedmiotem napraw w niezależnych serwisach samochodowych. To nowoczesne rozwiązanie budzi wiele pytań, zwłaszcza podczas pierwszej naprawy.
Prezentujemy temat koła zamachowego użytego w tym rozwiązaniu. Na poniższym zdjęciu widać zastosowany mechanizm, którego zadaniem jest skasowanie luzu międzyzębnego pomiędzy kołem zamachowym a zazębieniem sprzęgła podwójnego 2CT. W przypadku wymiany DKZ na nowe mechanizm jest gotowy do montażu.
Omawiany przykład
W warsztacie naprawiany był Jeep Renegade, a usterkę stanowiły wycieki z uszczelniaczy skrzyni biegów. Wymiana DKZ nie była konieczna, natomiast należało pamiętać, że każde odłączenie skrzyni biegów od bloku powoduje rozprężenie pierścienia. Na powyższej fotografii widoczne są luźne sprężynki, zapadki poza łuzami oraz pierścień, który może się przesunąć pod działaniem siły.
Narzędzie specjalne
Jeżeli w tej sytuacji chcemy ponownie użyć DKZ, konieczne jest ustawienie fabrycznej pozycji kasatora luzu. Należy w tym celu użyć specjalnego narzędzia o numerze 400 0471 10. Montaż skrzyni bez uprzedniego ustawienia DKZ może skończyć się połamaniem pierścienia i dodatkowymi kosztami.
Zestaw 400 0471 10 do ustawiania pierścienia w DKZ oraz montażu sprzęgła 2CT w skrzyniach C635 znanych jako TCT, DDCT
Procedura naprawy
Pierwszą czynnością jest zamocowanie podstawy przyrządu w odpowiednim miejscu pierścienia napinającego. Istnieją cztery wersje koła zamachowego zależnie od rodzaju silnika, więc trzeba być uważnym. Narzędziem chwytamy za pierścień napinający, wysuwając odpowiednie śruby. Następnie za pomocą szpilki napinamy mechanizm do pozycji, w której zablokowanie zapadek w łuzach będzie możliwe. Nie należy wciskać zapadek zbyt głęboko, gdyż mogą się złamać i dalsza naprawa nie będzie już możliwa. Tylko tak przygotowane koło zamachowe jest gotowe do montażu skrzyni biegów. Fotografia poniżej przedstawia DKZ w tym ustawieniu.
Podzespoły trzeba oceniać uważnie, gdyż pierścienie „automatyczne” występują również w samochodach innych marek, gdzie operacja cofania napinacza nie jest potrzebna.
W przypadku ponownego użycia DKZ w samochodach grupy Stellantis powyższa procedura musi zostać przeprowadzona.
Więcej praktycznych porad dostępnych jest na portalu www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl
0 komentarzy dodaj komentarz