strona główna Praktyka warsztatowa Wymiana łożyska tylnego koła - Jeep Grand Cherokee WK
2023-06-27, ostatnia aktualizacja 2023-06-27 13:06

Wymiana łożyska tylnego koła - Jeep Grand Cherokee WK

Fot.1 Zestaw łożyska koła febi o numerze 172491

febi

Fot.1 Zestaw łożyska koła febi o numerze 172491

Jeep Grand Cherokee WK jest ceniony za duże zdolności terenowe oraz możliwość ciągnięcia ciężkich przyczep. Wielu użytkowników używa go do tego celu. Opisywany egzemplarz pokonał ponad 321 000 km (200 000 mil). Właściciel skarżył się na szum podczas jazdy, zwiększający się pod obciążeniem oraz w czasie pokonywania zakrętów.

Hałas dochodził z tylnego prawego łożyska, które najprawdopodobniej wymagało wymiany, a jazda próbna potwierdziła zgłoszone objawy. Do naprawy użyto wstępnie zmontowanego zestawu łożyska koła febi o numerze 172491. Łożysko to jest wprasowane, przesmarowane i gotowe do montażu w pojeździe (fot. 1), a zestaw obejmuje szpilki kół.

Najpierw zdemontowano koło, a następnie zacisk hamulca. Ten ostatni został podwieszony w celu uniknięcia nadmiernego obciążenia przewodu hamulcowego.

Następnie zdemontowano tarczę hamulcową. Odsłonięte zostały szczęki hamulca ręcznego, które podobnie jak wszystkie elementy mocujące i sprężyny również należało zdemontować. Wszystkie pozycje powinny zostać zapamiętane, co później znacząco ułatwi powtórny montaż.

Po sprawdzeniu wszystkich elementów pod kątem niecodziennych oznak zużycia należy skontrolować również okładziny hamulca ręcznego, ponieważ są one podatne na odrywanie od metalowej podstawy. W razie konieczności wymienić. Dźwignię uruchamiającą hamulec ręczny należy odłączyć od linki, a następniesprawdzić, czy nie nosi śladów korozji oraz pracuje swobodnie i bez zacinania (fot. 2).

 

fot. 2

Po zdemontowaniu wszystkich elementów przyszedł czas na odkręcenie czterech śrub mocujących zespół łożyska do mostu. W dalszej kolejności ściągnięto zespół łożyska, przy czym pierścień ABS pozostał na swoim miejscu (fot. 3). Płyta kotwiczna szczęk hamulcowych oraz ślajarzmo zacisku hamulcowego połączone są nadal z zespołem łożyska. Czasem w łożysku zostaje półoś napędowa, którą należy wyciągnąć i wsunąć z powrotem w obudowę mostu.

fot. 3

Jarzmo zacisku hamulcowego oraz płyta kotwiczna zostały ostrożnie oddzielone od starego zespołu łożyska na stole warsztatowym. Sprawdzono, czy elementy te nie mają uszkodzeń, a powierzchnie przylegania są dokładnie oczyszczone. Po tych przygotowaniach wszystkie części zostały ponownie zamontowane na nowym zespole łożyska, w tym również o-ring, który został umieszczony w rowku mocującym na łożysku (fot. 4).

fot. 4

Uwaga! Pominięcie zamontowania o-ringu może skutkować wyciekiem oleju z mostu, zalaniem łożyska, a na końcu – okładzin szczęk hamulcowych.

Po oczyszczeniu powierzchni przylegania mostu wsunięto zespół łożyska na półoś napędową oraz obudowę mostu. Linka hamulca ręcznego została wsunięta przez tarczę kotwiczną hamulca.

Łożyska dokręcono czterema śrubami mocującymi. Zamontowano szczęki oraz dźwignię hamulca ręcznego. Punkty styku szczęk hamulcowych z płytą kotwiczną pokryto odpowiednim smarem do układów hamulcowych

Oczyszczono i ponownie zamontowano tarczę hamulcową i zacisk, po czym kilkakrotnie uruchomiono hamulec zasadniczy i postojowy. Pozwoliło to sprawdzić skuteczność ich działania. Następnie zamontowano koło i przystąpiono do regulacji szczęk hamulca postojowego.

Uwaga! Jeżeli konieczna jest regulacja, należy zdemontować zaślepkę umieszczoną w tylnej części płyty kotwicznej (fot. 5).

fot. 5

Następnie należy odkręcić nakrętkę regulacji linki hamulca ręcznego, tak by w mechanizmie pojawił się luz. Przez otwór dostępowy w płycie kotwicznej wsuwa się odpowiedni przyrząd regulacyjny celem obrócenia nakrętki zębatej regulatora szczęk. Regulator należy przekręcać do momentu, aż na obracanym kole pojawi się wyczuwalny, lekki opór.

Cienkim śrubokrętem odsuwa się dźwignię regulatora od koła regulacyjnego, a następnie przytrzymuje w tej pozycji. Regulator trzeba cofnąć tak, by zwolniony hamulec postojowy nie blokował obrotu koła.

Regulację tę powtarza się na przeciwległym kole, a następnie montuje zaślepkę. Po wyregulowaniu linki hamulca ręcznego opuszcza się samochód.

Należy jeszcze sprawdzić działanie hamulca postojowego oraz zasadniczego i upewnić się, że skutecznie uniemożliwiają przepchnięcie samochodu. Następnie zwalnia się hamulec postojowy i przeprowadza jazdę próbną.

Opracowanie na podstawie materiałów febi.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2