strona główna Wyposażenie Usprawnić pracę w warsztacie
2023-04-02, ostatnia aktualizacja 2023-04-02 18:20

Obsługa ściągacza tulei Tedgum TED31041

Usprawnić pracę w warsztacie

Fot. Tedgum

Mechanicy miewają problem z pozornie prostymi naprawami, które okazują się bardzo czasochłonne. Jedną z nich jest wymiana tulei zawieszenia. Zdarza się, iż demontaż całych elementów – na przykład zwrotnicy czy tylnej belki – staje się problematyczny ze względu na zapieczone lub urywające się śruby.

Profesjonalne warsztaty samochodowe cechuje terminowość oraz sprawność działania. Coraz większą wagę przykłada się w nich do sprawnej realizacji naprawy w jak najkrótszym czasie. Im krócej naprawiany pojazd zajmuje stanowisko warsztatowe, tym większa jest efektywność roboczogodziny, rentowność zakładu i zadowolenie klientów.

Mając na uwadze wszystkie te czynniki, Tedgum opracował zestawy ściągaczy umożliwiających wymianę tulei bez demontowania głównych elementów zawieszenia. Naprawy dokonuje się na pojeździe, co pozwala znacznie skrócić czas naprawy oraz ogranicza możliwość powstania dodatkowych kosztów dla klienta, jakimi są na przykład wymiany śrub bądź przewodów hamulcowych.

Czym są ściągacze tulei?
Ściągacze są narzędziami, które znacznie ułatwiają wymianę tulei, szczególnie wtedy, gdy rozwiązania zastosowane w zawieszeniu nie są typowe, np.:

  • nieregularny kształt tulei (np. Ford Mondeo i Focus oraz Renault Laguna);
  • nieregularny kształt elementu, w którym znajduje się tuleja (np. BMW E60, gdzie zwrotnice ciężko jest umieścić w prasie stacjonarnej w taki sposób, aby wprasowanie tulei wahliwej odbyło się prawidłowo);
  • wrażliwy rodzaj materiału, z którego wykonana jest tuleja (np. plastykowe tuleje w Škodzie Fabii – odkształcają się one i mogą pękać bez zastosowania odpowiedniej kształtki);
  • nieregularny kształt gniazda tulei (np. VW Passat, gdzie plastikowe tuleje muszą przejść przez gniazdo z dodatkowym otworem, co często prowadzi do ich uszkodzenia).

Cechy dobrego ściągacza:

  • wysokiej jakości materiały użyte do produkcji (tu nie ma miejsca na kompromisy);
  • dokładne dopasowanie kształtek do elementu, do którego jest przeznaczony (tu naprawdę każdy milimetr ma znaczenie);
  • odpowiednia wielkość ściągacza, aby możliwa była wymiana tulei „na samochodzie”;
  • możliwość wymiany newralgicznych elementów (takich jak śruba czy łożyska) w przypadku ich uszkodzenia w taki sposób, aby ściągacz dalej nadawał się do użytku;
  • poręczność ściągacza, aby wymiany mogła dokonać jedna osoba.

Ściągacze tulei produkowane przez firmę Tedgum spełniają wszystkie te warunki.

Jak używać ściągaczy do tulei?
Użycie ściągacza jest proste, jednak trzeba zapoznać się ze szczegółową instrukcją dotyczącą konkretnego zastosowania tulei. Instrukcje ściągaczy zawsze znajdują się w opakowaniu. Tedgum prowadzi także szkolenia produktowe, a do każdego ściągacza przygotowuje prezentację wideo (dostępną na kanale firmy w serwisie Youtube). Zainteresowani szkoleniem mogą skontaktowaać się z dystrybutorem (lista dostępna jest na stronie firmy: www.tedgum.pl).

Wymiana tulei kołyski silnika za pomocą ściągacza Tedgum TED31041

Umożliwia on prawidłowy demontaż i montaż tulei bezpośrednio na samochodzie, bez konieczności usunięcia kołyski silnika. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów ściągacz charakteryzuje się wysoką wytrzymałością. Aby ułatwić pracę i zapewnić prawidłową eksploatację, należy przed każdym użyciem nasmarować śrubę oraz łożyska.

Przed przystąpieniem do pracy trzeba zdemontować dolną pokrywę silnika, tylną poduszkę silnika oraz odkręcić mocowanie drążka stabilizatora.

Poniżej przedstawiamy proces wymiany dla tulei 00728427 VW:

1

 Zakładamy zaślepkę otworu w kołysce silnika.

2

Nakładamy mniejszą kształtkę do wyprasowania zużytych tulei oraz nakrętkę. Wcięcie powinno znaleźć się w pozycji skierowanej do tylnej części pojazdu.

3

Montujemy śrubę prowadzącą. Aby zapobiec tarciu podczas pracy, smarujemy gwint śruby dołączonym w zestawie środkiem smarnym.

4

Od dołu kołyski silnika montujemy większą tuleję prowadzącą oraz większą kształtkę wraz ze śrubą.

5

Wyprasowujemy zużyte tuleje. Po usunięciu tulei należy dokładnie oczyścić gniazdo.

6

Wyrównujemy pozycję zaślepki w otworze oraz zabezpieczamy dodatkowo ściskiem – jest to bardzo istotne, aby nie uszkodzić nowo montowanej tulei.

7

Na górną część kołyski nakładamy większą kształtkę. Wcięcie ma być skierowane w stronę tyłu pojazdu.

8

Pomiędzy tulejami umieszczamy kształtkę utrzymującą obie tuleje w osi.

9

Tuleje oraz gniazdo smarujemy neutralnym środkiem smarnym. Nowe tuleje umieszczamy w mniejszej tulei prowadzącej.

10

Otwór w tulejach musi być w osi z oznaczeniem na tulei prowadzącej.

11

Samą tuleję prowadzącą również umieszczamy w osi z zaślepionym otworem w kołysce silnika.

12

Rozpoczynamy czynność wprasowania nowych tulei.

13

Po wprasowaniu tulei demontujemy ściągacz oraz wyciągamy szczypcami kształtkę utrzymującą obydwie tuleje w osi.



Krzysztof Staniszewski
Kierownik działu marketingu Tedgum



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2