Fot. Schaeffler
Schaeffler opracował specjalną wersję sprawdzonego dwumasowego koła zamachowego (DMF), które jest przeznaczone do obsługi wysokich obciążeń układu napędowego
Zadaniem napędu pomocniczego FEAD (ang. Front End Auxiliary Drive) jest napędzanie różnych urządzeń pomocniczych w silnikach spalinowych, takich jak klimatyzacja, pompa wspomagania układu kierowniczego, pompa wodna i układ start&stop.
Ze względu na coraz bardziej złożone technologicznie elementy napęd pomocniczy w nowoczesnych pojazdach dostawczych poddawany jest ekstremalnym obciążeniom i szybszemu zużyciu. Wymiana pojedynczej uszkodzonej części zwykle pomaga na krótko, ponieważ prawdziwą przyczynę często stanowi trudne do zdiagnozowania uszkodzenie innego elementu. Jeśli na przykład pęknie ramię napinacza, przyczyną może być zużyty tłumik drgań skrętnych lub zużyte wolne koło alternatora. O ile prawdziwa przyczyna awarii nie zostanie usunięta, usterka napędu pomocniczego może wkrótce powrócić. Dlatego podczas naprawy zaleca się kompleksową wymianę wszystkich istotnych elementów.
Wraz z zestawem INA FEAD Kit, Schaeffler oferuje kompletne rozwiązania do napraw urządzeń pomocniczych w samochodach dostawczych. Głównymi elementami składowymi są zawsze: pasek klinowy lub wielkolinowy, rolki napinające i prowadzące oraz wszystkie niezbędne akcesoria.
W przypadku awarii silnika w samochodzie dostawczym trzeba działać szybko, aby czas przestoju pojazdu ograniczyć do minimum. Należy zatem unikać czasochłonnego poszukiwania niezbędnych, pojedynczych części zamiennych. Dzięki zestawowi INA FEAD Kit Schaeffler oferuje doskonale dopasowane, kompletne rozwiązania do szybkiej i trwałej naprawy urządzeń pomocniczych. Dostarcza również jasnych zaleceń dotyczących naprawy. Wymiana wszystkich istotnych części danego systemu niezawodnie chroni przed ewentualnymi awariami oraz gwarantuje długą żywotność i zadowolenie klientów.
Ponieważ wszystkie zestawy dostarczane są wraz z niezbędnymi akcesoriami, naprawa nie trwa długo, a samochód dostawczy szybko wraca do eksploatacji.
Sprzęgło zrywne
Wprowadzenie dwumasowego koła zamachowego zrewolucjonizowało tłumienie drgań silnika spalinowego i otworzyło nowe perspektywy dla jego rozwoju. Możliwe stało się skuteczne tłumienie drgań silnika wysokoprężnego, tłumienie drgań silników o wysokich momentach obrotowych oraz usunięcie rezonansu z zakresu pracy.
Dwumasowe koła zamachowe są ciągle rozwijane i w ich konstrukcji można zauważyć szereg zmian zależnych od konkretnego zastosowania.
Presja czasu i stres związany z kosztami oraz napięte terminy mają wpływ na użytkowanie samochodu dostawczego. Schaeffler opracował specjalną wersję sprawdzonego dwumasowego koła zamachowego (DMF), które jest przeznaczone do obsługi wysokich obciążeń układu napędowego. Konstrukcja sprzęgła zrywnego ITL (Impact Torque Limiter) umożliwia przemieszczenie się kołnierza zabieraka, zmniejszając tym samym nagłe przeciążenia w układzie napędowym. Zostało ono zaprojektowane w celu ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Zjawisko to jest bardzo niebezpieczne i powstaje na skutek rezonansu w układzie przeniesienia napędu.
W przypadku, gdy na kole zamachowym pojawi się moment obrotowy minimum 1,5 raza większy od generowanego przez silnik momentu maksymalnego, sprzęgło zostaje zerwane. Tarcza zabierakowa porusza się wtedy względem masy wtórnej. Wystąpienie zwiększonego momentu obrotowego powoduje całkowite przestawienie masy wtórnej względem pierwotnej. Efektem jest zniszczone koło dwumasowe, ale skrzynia biegów i inne współpracujące elementy pozostają nieuszkodzone.
0 komentarzy dodaj komentarz