Z nowoczesnymi układami wtrysku paliwa kojarzą się takie pojęcia, jak common rail lub wtrysk bezpośredni. Dotyczy to głównie silników Diesla, jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany obecnie również w silnikach benzynowych.
Z powodu hałasu i wibracji uznano już dość dawno temu, że mimo swojej wysokiej efektywności jeżeli chodzi o zużycia paliwa, silnik Diesla nie nadaje się do napędu lekkich pojazdów. Aby rozwiązać ten problem bez stosowania specjalnej izolacji akustycznej i skomplikowanych układów wygaszania drgań z tłumikami o dużej objętości, zmodyfikować trzeba było zasadę działania samego silnika. Celem było przede wszystkim osiągnięcie takiego przebiegu spalania paliwa, jaki występuje w silniku benzynowym.
Rozwiązaniem spełniającym te wymogi okazał się prototyp układu common rail, opracowany w Szwajcarii pod koniec lat 60. XX w. przez Roberta Hubera. Następnie technologia ta została rozwinięta przez Marco Gansera ze Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologii w Zurychu. Pierwszy w pełni sprawny układ został stworzony przez koncern FIAT, a konkretnie przez specjalistów z Magneti Marelli we współpracy z Centro Ricerche Fiat i Elasis.
Jednak po tym, jak FIAT opracował projekt i koncepcję układu, sprzedał je niemieckiemu producentowi układów paliwowych, co zapoczątkowało jego masową produkcję. Niemniej jednak to Włosi jako pierwsi zastosowali układ common rail – w 1997 r. w Alfie Romeo 156 1.9 JTD, a następnie w Mercedesie-Benz C 220 CDI.
Z biegiem czasu opracowane w tym celu technologie zaczęły być wykorzystywane w silnikach benzynowych, co stanowiło dla Magneti Marelli okazję do opracowania szerokiej gamy nowych rozwiązań. Włoski koncern był jednym z pierwszych producentów w Europie, który zaczął dostarczać zakładom motoryzacyjnym wtryskiwacze i sterowniki do układów bezpośredniego wtrysku benzyny (GDI). Szeroka gama wtryskiwaczy Magneti Marelli jest obecnie montowana w 4, 6 i 12-cylindrowych silnikach, sprzedawanych na rynku europejskim, amerykańskim, azjatyckim.
Nowe moce produkcyjne firmy Magneti Marelli, zajmującego się wtryskiwaczami GDI nieprzerwanie od 2004 r., umożliwiają produkcję dysz natryskowych, formujących strumień paliwa w kształcie „pustego stożka”, a także dysz o złożonej geometrii z 4–8 otworami (tzw. wielootworowych).
Wtryskiwacze paliwa Magneti Marelli oferowane na rynku wtórnym
To właśnie firma Magneti Marelli stworzyła i opatentowała innowacyjny układ, pozwalający na wyprodukowanie iglicy wtryskiwacza rozpylonego paliwa wyposażonej w układ zapobiegający przepływom zwrotnym (które moga wystąpić w innych przypadkach podczas zamykania wtryskiwacza z powodu elastyczności materiałów). Technologia ta zmniejsza w ten sposób hałas i zwiększa oporność cewki wtryskiwacza w przypadku wtrysku wielofazowego w odstępach poniżej 200 mikrosekund między impulsami.
W ubiegłym roku na Międzynarodowych Targach Samochodowych Auto Shanghai 2017, wśród licznych wysoko zaawansowanych produktów, takich jak telematyka, autonomiczne układy napędowe i innowacje w napędach hybrydowych oraz elektrycznych, firma Magneti Marelli zaprezentowała również rozwiązania w zakresie optymalizacji silników spalinowych przy użyciu układów bezpośredniego wtrysku paliwa (GDI). Znalazły się wśród nich wysokociśnieniowe układy wtrysku paliwa, a także elektroniczne sterowniki silnika, pompy i dysze, które zwiększają wydajność silników spalinowych.
W dzisiejszych czasach wiele osób uważa, że potencjał rozwojowy silników Diesla został już wyczerpany i osiągnięto już „szczyt technologiczny” w tej dziedzinie. Niemniej jednak Magneti Marelli ma pewność, że stosunek mocy do masy silników z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem może zostać zwiększony przez zastosowanie bardziej jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej, niż ta stosowana w obecnych układach.
Połączenie wtrysku pod zwiększonym ciśnieniem ze specjalnymi algorytmami sterowania wtryskiem umożliwia uzyskanie optymalnej mieszanki bezpośrednio w cylindrze. Oznacza to, że możemy uzyskać pełniejsze spalanie paliwa przy otrzymywaniu minimalnej zawartości cząstek stałych w spalinach.
Oczywiście Magneti Marelli produkuje również tradycyjne silniki z wtryskiem benzyny, na który składa się pompa paliwowa, przepustnica, sterownik (ECU), pompa wtryskowa, dysze i kolektor. Wszystkie komponenty są produkowane i dostarczane przez Magneti Marelli wiodącym producentom samochodów. Ponadto Magneti Marelli opracowuje i dostarcza kompletne elektroniczne układy wtrysku paliwa do kolektora dolotowego (PFI) producentom samochodów. Z uwagi na globalizację rynku motoryzacyjnego, w czasach, gdy samochody są wykorzystywane w różnych częściach świata, pierwotnie opracowywane przez Magneti Marelli układy były kompatybilne ze wszystkimi mieszkankami benzyny i etanolu. Obecnie zakłady tego koncernu można znaleźć na całym świecie, w szczególności w Chinach, Indiach, Niemczech, we Francji, Włoszech i na Słowacji.
Mechanicy zdają sobie sprawę, że układy wtrysku paliwa Magneti Marelli nie tylko zdominowały obecnie włoski przemysł motoryzacyjny, ale występują również w modelach koncernów PSA i VAG. W przypadku tego ostatniego mowa jest również o bezpośrednim wtrysku paliwa: w produkowanych przez niemiecki koncern samochodach z silnikami z bezpośrednim wtryskiem (FSI) i turbodoładowanym bezpośrednim wtryskiem (TFSI).
Produkty Magnet Marelli występują w szczególności w modelach Škody, od modelu Fabia po model Superb lub model Rapid z 2016 r., a także w takich modelach Volkswagena, jak Golf z 2005 r. i Passat 1,4 z 2015 r. czy Touareg z 2016 r. z 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 3,6 l. Pojawiają się też w Audi Q7, a nawet w Audi A8/S8 quattro. Możemy wymienić ponad 80 modeli wszystkich marek i niemal wszystkie grupy koncernu.
Magneti Marelli aktywnie opracowuje i produkuje układy wtryskowe na potrzeby sportów samochodowych, czego można oczekiwać od producenta działającego w kraju o takich tradycjach wyścigowych. Linia produktów Magneti Marelli Motorsport obejmuje wtryskiwacze IWPR lub pojedyncze/podwójne wtryskiwacze stanowiące niedrogie rozwiązanie stosowane w rajdach i sportach motorowych. Sprawdzone od dłuższego czasu górne wtryskiwacze IWP Pico charakteryzują się zwartą budową połączoną z wtryskiem wielostrumieniowym. Ponadto dostarczane są wtryskiwacze RDI-2XX zaprojektowane do wysokowydajnych sportowych układów wtryskowych z regulowanym stożkiem natryskowym lub GPI z natryskiem wielostrumieniowym, który może dostarczyć do 2,2 litrów paliwa na minutę.
Na polskim rynku wtryskiwacze sportowe nie są z pewnością najpopularniejsze, ale ich obecność w portfolio producenta daje wyobrażenie o poziomie technologicznym firmy.
Jeśli chodzi o ofertę serwisową do popularnych układów paliwowych, Magneti Marelli dostarcza również czujniki położenia przepustnicy, czujniki prędkości obrotowej wału korbowego i przepływomierze masowe powietrza, a także sterowniki do włoskich samochodów. Jednak jakość tej elektroniki sprawia, iż konieczność jej wymiany nie zdarza się często nawet w przypadku starych samochodów. Odrębną kwestię stanowią wtryskiwacze wymagające wymiany co około 200 000 km przebiegu pojazdu. Nowe, oferowane przez markę Magneti Marelli na rynku części zamiennych pozwalają ten przebieg powtórzyć.
0 komentarzy dodaj komentarz