Na konferencji w dniu 19 marca 2019 w Warszawie firma Continental Opony Polska przedstawiła bieżące trendy na rynkach opon osobowych oraz ciężarowych.
Najnowsze trendy na rynku oponiarskim omówił Dariusz Wójcik, dyrektor generalny firmy Opony Polska. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA), w 2018 roku odnotowano w Polsce znaczny wzrost sprzedaży ogumienia do pojazdów ciężarowych. Rynek opon do samochodów osobowych po kilku latach wzrostu ustabilizował się, choć zwiększa się sprzedaż markowych opon osobowych klasy premium.
Popularność hybryd
W 2018 roku sprzedano w Polsce 531 889 nowych samochodów osobowych, czyli o 9,4% więcej niż rok wcześniej, oraz 68 819 dostawczych (o 12,8% więcej). Auta osobowe z silnikami Diesla są w defensywie, a rosnącą popularnością cieszą się napędy hybrydowe – liczba ich rejestracji wzrosła do 23 930 (o 40,31% więcej niż przed rokiem). Ponadto przybyło 75 tysięcy pojazdów w segmencie premium (więcej o 14,1%).
Wzrosty i spadki
W ubiegłym roku rynki europejskie zanotowały średni ogólny wzrost sprzedaży opon do samochodów osobowych. Sprzedaż „zimówek” wzrosła o 3%, natomiast opon letnich spadła o 1,8%. Ogumienie całoroczne stanowi 8,7% rynku.
W Polsce w 2018 r. sprzedano o 1,4% opon osobowych mniej niż w 2017 r. Segment opon zimowych odnotował wzrost o blisko 1,5% i spadek o 9,5% opon letnich. Utrzymał się trend wzrostowy dla opon całorocznych, których udział w rynku stanowi 6,7%. Wzrosła sprzedaż opon Ultra High Performance, czyli ogumienia przeznaczonego do samochodów o wysokich osiągach.
Nowe technologie
Gościem specjalnym konferencji był prof. dr Burkhard Wies, Vice President R&D PLT Replacement Worldwide w Continental, który przedstawił trendy dotyczące mobilności oraz nowe technologie. Wyraził przekonanie, że będą one napędzały rozwój inteligentnych opon, automatyzację jazdy, rozwój pojazdów elektrycznych, technologie łączności pojazdów z otoczeniem i carsharing.
Opona, która czuje więcej
Technologia ContiSense opiera się na wykorzystaniu specjalnej gumy o właściwościach przekaźnika elektrycznego i czujnika w oponie. Jego zadaniem jest mierzenie temperatury oraz głębokości bieżnika. Jeśli wartości parametrów przekraczają bezpieczny poziom, czujnik wysyła sygnał ostrzegawczy do kierowcy. Czujnik jest w stanie rozpoznać mechaniczne uszkodzenie opony, jak również ośnieżenie lub oblodzenie drogi.
Zmienne ciśnienie i szerokość koła
ContiAdapt wykorzystuje mikroprocesory, które mają wpływ na zmianę ciśnienia oraz zwiększają lub zmniejszają szerokość powierzchni jezdnej opony. Umożliwia to dostosowanie ogumienia do rodzaju nawierzchni oraz pogody – w trudnych warunkach atmosferycznych opona automatycznie dostosowuje swoją szerokość, zapewniając lepszą przyczepność.
Continental to firma technologiczna
Większość osób kojarzy Continental z oponami, tymczasem jest to tylko część jej działalności. To firma technologiczna, która projektuje i produkuje m.in. elektronikę samochodową, zintegrowane rozwiązania w zakresie automatyzacji jazdy, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czy układy napędowe. Oferuje obecnie kompleksowe rozwiązanie, zapewniające łączność samochodu z otoczeniem – od anteny po wyświetlacz, od oprogramowania bezpieczeństwa do elektrycznego modułu sterującego.
Dzięki wykorzystaniu przez Continental technologii łączności komórkowej 5G następna generacja pojazdów będzie dysponowała szybkim i praktycznym łączem o przepustowości 10 Gb/s. Prowadząc badania w zakresie 5G na skalę globalną, firma utorowała drogę do tego, aby samochody mogły szybko i płynnie komunikować się między sobą oraz z zewnętrzną infrastrukturą. Continental otrzymał już zamówienie na produkcję swojego rozwiązania w dziedzinie łączności 5G na szeroką skalę.
– Autonomiczna jazda, elektromobilność oraz łączność samochodów z otoczeniem – te trzy kluczowe elementy sprawiają, że Continental jest architektem ekosystemu bezpiecznej, ekologicznej i inteligentnej mobilności – podsumował prof. dr Burkhard Wies.
EcoContact™6
Ta nowa letnia opona, przeznaczona do samochodów osobowych, wzbogaciła i jednocześnie dopełniła gamę produktów letnich Continental szóstej generacji, do której należą wielokrotnie nagradzane opony PremiumContact 6 oraz SportContact 6. Osiąga najwyższą klasę pod względem efektywności paliwowej oraz hamowania na mokrej nawierzchni. Oferuje o 20% większy przebieg i 15% niższy opór toczenia (klasa efektywności A), co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Zastosowano w niej zaawansowaną technologicznie mieszankę „GreenChili 2.0” z bardziej równomiernym rozprowadzeniem składników chemicznych w oponie. Efektem tego są silniejsze wiązania między polimerami, co zapobiega deformacji opony podczas jazdy i zmniejsza opór toczenia. Dzięki użyciu dodatkowych substancji opona jest trwalsza, lepiej dostosowuje się do drogi i lepiej przenosi siły hamowania.
Wzór bieżnika zależy od rozmiaru opony. Jego środkowa część składa się z trzech, czterech lub pięciu rowków obwodowych, zapewniających optymalną przyczepność, precyzję prowadzenia oraz bezpieczeństwo. Rowki w centralnej części bieżnika odprowadzają wodę podczas jazdy w deszczu oraz zmniejszają ryzyko aquaplaningu. Dla uzyskania jeszcze lepszej przyczepności na mokrych drogach, rowki w strefie barkowej odprowadzają wodę spod powierzchni styku ogumienia z podłożem na zewnątrz. Wykorzystano tu rozwiązanie stosowane w oponach sportowych – asymetryczną geometrię żebra bieżnika z zaokrąglonymi krawędziami, dla poprawy stabilności podczas pokonywania zakrętów.
Opona EcoContact 6 ma indeksy prędkości do symbolu Y, czyli do 300 km/h i otrzymała homologację do samochodów klasy średniej i luksusowej od 12 europejskich producentów.
0 komentarzy dodaj komentarz