Denso
Górna część nowego skraplacza ma konstrukcję tradycyjną, a w dolnej rozbudowana zostala powierzchnia wymiany ciepła
Nowoczesne skraplacze klimatyzacyjne muszą zajmować coraz mniej miejsca, aby spełnić wymagania przemysłu motoryzacyjnego, który kładzie nacisk na coraz lżejsze i bardziej wydajne pojazdy zużywające mniej paliwa.
Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, firma Denso – wspólnie z wiodącymi producentami samochodów – opracowała skraplacz ze zintegrowanym osuszaczem, wykorzystujący technologię dochładzania (subcooling). Został on po raz pierwszy wprowadzony jako wyposażenie OEM w 2002 r. Był o 15% bardziej wydajny od standardowych skraplaczy multiflow. Obecnie, dzięki nieustającemu rozwojowi, zapewnia wydajność większą nawet o 45%.
Niższe temperatury ograniczają zużycie paliwa
W skraplaczu typu subcooling górna część pracuje jak w tradycyjnym multiflow, a równocześnie dodatkowy wymiennik ciepła znajdujący się w dolnej dodatkowo dochładza czynnik chłodniczy (subcooling). Wysoka wydajność jednostki dochładzającej pozwala na obniżenie temperatury czynnika chłodniczego do poziomu niższego niż w przypadku standardowego skraplacza, co optymalizuje późniejszy proces odparowywania czynnika chłodniczego i poprawia wydajność układu klimatyzacji, ograniczając w ten sposób zużycie paliwa.
Powiększone lamele dolnej części skraplacza
Kompaktowa konstrukcja
Specjalna konstrukcja lameli skraplacza w części gazowej i skraplającej optymalizuje wymianę ciepła i zapewnia całkowitą kondensację czynnika chłodniczego. Ze względu na lepszą zdolność pochłaniania i rozpraszania ciepła skraplacze subcooling posiadają znacznie mniejsze rozmiary.
Przykłady kompaktowego łączenia części nowego skraplacza
Mniej czynnika chłodniczego
Ponieważ ilość czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji zależy od pojemności i wydajności absorpcji /uwalniania ciepła przez wymienniki, układy klimatyzacji ze skraplaczem typu subcool wymagają mniej czynnika chłodniczego niż standardowe z oddzielnym osuszaczem.
Modulator skraplacza subcool (z lewej) i skraplacz subcool (z prawej)
Zintegrowany osuszacz
W konstrukcji Denso zintegrowano osuszacz ze skraplaczem typu subcool i umieszczono go z boku skraplacza w postaci modulatora, który pełni tę samą funkcję co osuszacz, ale zredukowano liczbę wzajemnych połączeń, minimalizując ryzyko nieszczelności układu klimatyzacji. Skraplacze z dochładzaniem są nowym standardem w większości pojazdów.
Element filtrujący
Wymiana elementu filtrującego
Gdy układ klimatyzacji zostanie otwarty, element filtrujący znajdujący się wewnątrz modulatora musi zostać wymieniony. Nakład pracy w celu wymiany elementu filtrującego zależy od dostępności i umiejscowienia modulatora w danym pojeździe. Niektórzy producenci aut montują skraplacze typu subcool z całkowicie zamkniętymi modulatorami. W takim wypadku należy wymieniać cały skraplacz. Z biegiem czasu korozja może także utrudnić otwarcie modulatora i spowodować wyciek po wymianie elementu filtrującego. Wówczas również należy wymienić cały skraplacz.
Przykłady zanieczyszczenia skraplacza
Niezbędne zabiegi konserwacyjne
W celu uzyskania maksymalnej wydajności chłodzenia, skraplacze typu subcool muszą być regularnie czyszczone (co najmniej raz na dwa lata), aby usunąć brud gromadzący się pomiędzy skraplaczem a chłodnicą. Nagromadzone zanieczyszczenia mogą blokować przepływ powietrza przez skraplacz, tym samym zmniejszając jego wydajność chłodzenia. Czyszczenie wykonuje się za pomocą specjalnego środka (poziom Ph od 3 do 7) i strumienia wody pod niskim ciśnieniem. W przypadku ekstremalnego zanieczyszczenia skraplacz musi zostać zdemontowany.
Mieszanka czynnika R134a i oleju PAG46 (ND8) z widocznymi cząstkami gumy
Zużywanie się skraplacza
Z biegiem lat na obniżenie wydajności układu klimatyzacji mają wpływ i inne czynniki. Na przykład: czyszczenie pojazdu strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem (skraplacz znajduje się w przedniej części auta) również przyczynia się do zmniejszenia wydajności chłodzenia.
Wziernik kontrolny
Jeśli wydajność chłodzenia jest niska, ciśnienie i temperatura sprężania ciągle pozostają na podwyższonym poziomie, co obciąża cały układu i powoduje zużywanie się gumowych węży i rur, które z upływem czasu (ok. 6–7 lat) stają się porowate. Ponieważ sprężony gaz jest tłoczony do skraplacza pod wysokim ciśnieniem, odrywane cząstki gumy gromadzą się w skraplaczu i stopniowo zatykają kanały chłodzące.
Wersje konstrukcyjne skraplaczy klimatyzacji
Z lewej: typ standardowy (16 mm); z prawej: Typ GIC (11mm) |
Wymiana skraplaczy
Przepłukanie układu klimatyzacji nie rozwiąże tego problemu, gdyż nie jest możliwe usunięcie w ten sposób cząstek stałych. Płukanie czynnikiem chłodniczym skutkuje jedynie wypłukiwaniem cieczy (olejów / barwników UV / uszczelniaczy) z układu. Cząsteczki stałe zatykające skraplacz mogą też zostać zassane przez sprężarkę, co prowadzi do innych problemów. Poza tym, ze względu na coraz bardziej skomplikowaną konstrukcję i stopniowo gromadzący się brud, skraplacze są podatne na zużycie. Dlatego po wykryciu cząstek gumy w układzie klimatyzacji, oprócz innych środków naprawczych, należy zawsze wymienić skraplacz. Dzięki zastosowaniu wziernika można łatwo sprawdzić stan czynnika chłodniczego i oleju do sprężarki, co pomaga określić zakres niezbędnych naprawi.
Skraplacze przyszłości
W 2012 roku firma Denso opracowała mniejszy i bardziej wydajny skraplacz, który pomaga zwiększyć oszczędność paliwa, jednocześnie zapewniając producentom aut większą elastyczność konstrukcyjną w komorze silnika. W porównaniu ze standardowymi skraplaczami z funkcją dochładzania, nowy skraplacz Denso GIC (Global Inner-fin Condenser) jest o 30% mniejszy. Aby przepływ czynnika chłodniczego był jeszcze bardziej skuteczny, zmniejszono wielkość wewnętrznych lameli skraplacza i zwiększono ich gęstość, przez powierzchnia wymiany ciepła wzrosła o 20%. Ponadto pojemność wewnętrznej rury z ożebrowaniem została zwiększona o 25% w porównaniu ze standardowymi modelami, co umożliwia przepływ większej ilości czynnika chłodniczego. Dodatkowo usprawniono w nim proces oddawania ciepła, zwiększając liczbę lameli w każdym żebrze o 30% na jednostkę powierzchni. Pomimo zwiększenia szczelin nie wzrosła wielkość żeber.
Porównanie wielkości żebra GIC z monetą €1
Czy warto wybrać skraplacz Denso z dochładzaniem?
Wszystkie skraplacze subcool Denso charakteryzują się jakością OE, co oznacza, że są produkowane zgodnie ze ścisłymi wytycznymi producenta pojazdu. Zapewniają warsztatom najwyższą niezawodność w zakresie konserwacji i naprawy zaawansowanych układów klimatyzacji i chłodzenia silnika. Ponadto, dzięki 76-procentowemu udziałowi w rynku i zastosowaniom w pojazdach wszystkich kluczowych marek, oferują warsztatom realne możliwości biznesowe, czyli: 100% jakości OE, bezproblemową integrację z klimatyzacją pojazdu, trwałą aluminiową konstrukcją, zoptymalizowaną wymianę ciepła, mniejsze zapotrzebowanie energii ze sprężarki, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa.
Artykuł opracowany na podstawie materiałów firmy Denso
0 komentarzy dodaj komentarz