W spalinowych silnikach, skrzyniach biegów lub mostach napędowych poruszają się mechanizmy intensywnie smarowane ciekłym olejem i olejową mgłą, które nie powinny przedostawać się do otoczenia.
Równocześnie jednak ze względów serwisowych i naprawczych konieczny jest okresowy dostęp do tych hermetycznych wnętrz. Służą do tego zdejmowane miski olejowe, pokrywy łańcuchowych napędów rozrządu i zaworów oraz rozbierane na części kadłuby. Podobne rozwiązania występują też w hydraulicznych układach hamulców, systemach chłodzenia, wspomagania i klimatyzacji.
W połączeniach tego rodzaju elementów stosuje się uszczelki wycinane z kartonu, miękkiej blachy aluminiowej bądź miedzianej lub z grubszych arkuszy bardziej elastycznych materiałów. Pierwszy z tych rodzajów uszczelnień pozwala na dokładne utrzymywanie właściwego dystansu pomiędzy uszczelnionymi płaszczyznami, lecz ma tendencję do przepuszczania silniej penetrujących płynów roboczych, a drugi na odwrót.
W obu przypadkach wady nie dają się zniwelować do końca przez odpowiednio silne dokręcanie śrub mocujących. Dlatego w miejscach wymagających precyzyjnego montażu korzysta się wyłącznie z uszczelek mało podatnych na odkształcenia, więc obustronnie doszczelnianych odpowiednimi pastami, przeważnie silikonowymi. Pasty te mogą też zastępować uszczelki elastyczne.
Dostępne materiały
Preparaty tej grupy są jednoskładnikowe i nanosi się je na miejsca styku łączonych elementów w postaci gęstej cieczy, która pod wpływem wilgoci zawartej w powietrzu dość szybko krzepnie, tworząc wytrzymałe mechanicznie, elastyczne uszczelnienie. Jest ono odporne na starzenie, wpływy atmosferyczne i zmienne obciążenia termiczne w zakresie od -54 do +260?C, a w niektórych odmianach i wyższe, panujące w połączeniach kolektorów wlotowych i wylotowych z głowicą. Nie jest palne ani toksyczne. Nie powoduje korozji metali. Źle znosi natomiast kontakt z benzyną.
Odporność silikonów na działanie innych czynników nie ma charakteru całkowicie uniwersalnego, lecz zależy od specjalnych dodatków przystosowujących materiał bazowy do rozmaitych konkretnych celów. Dlatego wśród uszczelnień silikonowych marki Permatex występują produkty:
Człon OEM w oznaczeniach produktów informuje, że są one akceptowane przez producentów pojazdów i ich podzespołów.
Silikon zamiast uszczelek
Klasyczną uszczelkę wyciętą z arkusza elastycznego tworzywa można z powodzeniem zastąpić masą silikonową przygotowaną bezpośrednio przed montażem uszczelnianych części. W tym celu należy oczyścić łączone powierzchnie z resztek starych uszczelnień, a następnie odtłuścić je i osuszyć dla zapewnienia dobrej przyczepności silikonu. Płynny preparat wyciska się z tuby przez dyszę aplikacyjną tak przyciętą, by wypływający strumień miał szerokość od 1,5 do 6 mm (szerokość 3 mm wystarcza do większości zastosowań). Strumień ten układa się w sposób ciągły i równomierny na jednej z łączonych powierzchni, otaczając nim starannie otwory śrub mocujących, aby w efekcie utworzyć kompletne uszczelnienie liniowe lub obwodowe.
Natychmiast po jego wykonaniu, a przed stężeniem silikonu, trzeba złożyć ze sobą obie łączone części, a dociskające je śruby dokręcić palcami na tyle, by płynny materiał pojawił się na zewnątrz uszczelnienia. Po dwóch godzinach, a jeszcze lepiej przez noc, silikon stwardnieje i wtedy pozostaje dokręcić śruby co najmniej o 1/4 do 1/2 obrotu.
Silikon jako pasta uszczelniająca
Te same preparaty można stosować wraz z klasycznymi uszczelkami jako ich uzupełnienie. Przygotowanie uszczelnianych powierzchni i końcówki aplikującej masę odbywa się tak samo jak w poprzednio opisanym przypadku. Następną czynnością jest naniesienie cienkiej warstwy silikonu na jedną z metalowych płaszczyzn stykowych i umieszczenie na niej klasycznej uszczelki. Na tę uszczelką nakłada się wtedy kolejną cienką warstwę silikonu, usuwa jego nadmiar materiału i natychmiast składa się ze sobą obie łączone części, a śruby dokręca momentem podanym w instrukcji montażu. Ponowne dokręcenie po całkowitym zastygnięciu masy nie jest konieczne.
Takiej metody silikonowego doszczelniania nie wolno jednak stosować do uszczelek pod głowicą cylindrów. Niedopuszczalne jest także zastępowanie tej uszczelki samym silikonem. Chodzi o to, że temperatury panujące w komorach spalania znacznie przekraczają zakres termicznej odporności silikonów, a poza tym w silnikach z zapłonem iskrowym uszczelnienie głowicy ma bezpośredni kontakt z benzyną.
Oferta uszczelnień silikonowych marki Permatex
0 komentarzy dodaj komentarz