Konieczność jazdy na światłach przez całą dobę ma swoich zwolenników i przeciwników, dla których zadowalającym kompromisem mogą być zgodne z przepisami specjalne światła dzienne.
Przy korzystaniu ze świateł typu DRL (daytime running lights) opracowanych przez firmę Philips samochód spala mniej paliwa, ponieważ są one wyposażone w energooszczędne diody LED, a ich włączenie nie powoduje równoczesnego zapalania się świateł pozycyjnych, podświetlenia panelu sterowania ani tylnej tablicy rejestracyjnej.
Zainstalowanie tych diodowych świateł do jazdy dziennej w warsztacie lub serwisie samochodowym jest, dzięki szczegółowej instrukcji dołączanej do każdego kompletu montażowego, bardzo proste i nie wymaga użycia żadnych narzędzi spoza ich standardowego, warsztatowego zestawu. Pracę tę można wykonać w dowolnym miejscu, ale dla wygody mechanika najlepiej jest podnieść samochód na odpowiednią wysokość podnośnikiem hydraulicznym (fot.1 - zdjęcia i instruktaż filmowy znajdują się na końcu artykułu). Zestaw montażowy należy wyjąć z opakowania i po zapoznaniu się z instrukcją skompletować wszystkie potrzebne narzędzia (fot.2).
Światła dzienne powinny być zamontowane w zderzaku. Zależnie od konstrukcji pojazdu wykorzystuje się do tego celu wyjmowane boczne atrapy chłodnic (fot.3) albo oryginalne otwory, przeznaczone do montażu opcjonalnych świateł przeciwmgielnych. W pozostałych wypadkach trzeba szukać innych, indywidualnych rozwiązań. Zawsze niezbędna jest wstępna przymiarka (fot.4) montowanej lampy do wybranego miejsca, gdyż może okazać się konieczne powiększenie istniejących otworów lub wycięcie nowych.
Lampę przymierza się również do samego zderzaka, ponieważ oprócz niej musi się tam zmieścić okablowanie (fot.5). Należy przy tym dokładnie wymierzyć wysokość, na której zostaną umieszczone światła, by na tej podstawie wyznaczyć miejsce osadzenia zaczepów systemu "clip on" (fot.6). Nie wolno też zapominać, że światła muszą mieć odpowiedni kąt nachylenia, co może wiązać się z koniecznością podpiłowania plastikowego obrzeża otworu, tak aby światła świeciły na wprost, były dobrze widoczne i nie oślepiały kierowców innych pojazdów.
W przypadku montażu świateł do kratek atrapy czoła żeberek trzeba spłaszczyć za pomocą ostrego noża (fot.7). Uchwyty systemu "clip on" mocuje się do plastikowych elementów wkrętami (fot.8 i 9), używając do tego celu ręcznego wkrętaka lub akumulatorowej wkrętarki. Dla sprawdzenia prawidłowości montażu należy wyjmowane elementy zderzaka z przytwierdzonymi uchwytami "clip on" włożyć na ich miejsca (fot.10). Identycznie przebiega montaż lampy po drugiej stronie pojazdu.
Następnym krokiem (fot.11) jest przygotowanie podłączenia świateł do instalacji elektrycznej. Niezbędne może okazać się wówczas wywiercenie w wyjmowanych elementach plastikowych dodatkowych otworów na kable elektryczne. Lampy wpięte na swoje miejsca za pomocą systemu „clip on” wraz z ich kablami przymierza się ponownie do samochodu (fot.12) i jest to ostatni moment, w którym można poprawić wzajemne dopasowanie wszystkich elementów.
Potem wykonuje się podłączenia elektryczne, zaczynając od odpowiedniego rozprowadzenia przewodów obu świateł (fot.13). Wszystkie kable muszą być bezpiecznie schowane wewnątrz komory silnika, tak aby nie były narażone na późniejsze uszkodzenia. Po wykonaniu tych czynności można już ostatecznie zamontować światła wraz z elementami, do których są one bezpośrednio przymocowane.
Podłączenie kabli do akumulatora wymaga w niektórych modelach samochodów podniesienia jego pokrywy (fot.14). Następnie do zamontowania przygotowuje się (fot.15) moduł sterujący Philips i luzuje nakrętki mocujące przewody do zacisków akumulatora (fot.16). Potem mocuje się moduł sterujący do pokrywy akumulatora lub innego miejsca w jego pobliżu (fot.17).
Za pomocą multimetru lub próbnika neonowego odnajduje się przewody zasilające światła pozycyjne i światła mijania, by połączyć z nimi odpowiednie kable modułu sterującego (fot.18). Ostatnią czynnością jest elektryczne połączenie tego modułu ze światłami do jazdy dziennej (fot.19) i sprawdzenie prawidłowości ich działania (fot.20).
Instruktaż filmowy montażu świateł do jazdy dziennej:
2012-06-24 15:31
jaki koszt
Michal Murawski
ile mniej więcej kosztują takie diody i ile ksoztuje ich montaż - intersuje mnie to zewzględu na to, że chciałbym mieć to zamontowane profesionalnie i tak żeby policja nie miała żadnych \"ale\" a także panowie ze stacji kontroli pojazdów, dzięki
2012-08-09 13:44
odpowiedz
Patryk Poleski
Diody philips to koszt około 300zł a montaż 200-300 nie polecam tych swiatel poniewaz jest duzo ich odpowiednikow (nie takich samych lecz diody święcą tak samo nawet lepiej) np. diody 635 flux, wiele osób sie ze mna nie zgodzi lecz mam je od pol roku i swiecą jak nowe a to koszt 80zł (110zł w dobrym sklepie) np Norauto. Zdecydowanie niech nie podłączają Ci profesonalnie bo to nie ma sensu a zawsze coś popsują i pieniądze w piach. Wydać 600 zł na światła to głupota która się nie zwróci według mnie 150zł to maximum (wraz z montażem) policja się nie czepia tańszych świateł nie kupuj na allegro bo to są tanie podróbki chińskie jedynie dobre sklepy lub jakaś giełda motoryzacyjna, wybór zostawiam tobie. Pozdrawiam
2014-03-15 21:46
lampy
Stefan Nowak
Firmowe są najlepsze ,bo zakładam takowe w moim warsztacie a także mają gwarancję na 2 lata .A barachło tanie to szmelc ,który nie ma takiej gwarancji i daję głowę ,że przyjedziesz po pół roku z nowym kompletem do zamontowania w miejsce szmelcu ,bo przestały działać .Niekiedy taki szmelc jest firmowany np.Germany product lub podobne bajki ,ale to tylko dla naiwniaków ,którzy chcą kupić dobry produkt za przysłowiowe grosze .Tylko Osram,Philips Samsung , Hella i Magnetti%Marelli.Pozostałe produkty to marni naśladowcy tych najlepszych producentów nie warte uwagi .Przez moje ręce przeszło ich wiele i wiem co piszę .
3 komentarzy dodaj komentarz