Klocki są elementem większej całości, jaką jest układ hamulcowy, na który składają się między innymi tarcze, przewody hamulcowe oraz zacisk z tłoczkami. Wszystkie razem uczestniczą w hamowaniu pojazdu.
Zadaniem klocków jest skuteczne zatrzymywanie tarcz hamulcowych kręcących się razem z kołami. W zależności od sytuacji klocki działają z różnym naciskiem na tarczę. W czasie tego procesu wydziela się spora ilość ciepła, powierzchnia cierna klocka zużywa się zaś stopniowo. Bardzo często zdarza się, że tarcza pokryta jest korozją, a przedostający się na nią piasek i zanieczyszczenia jeszcze bardziej utrudniają klockom ich, i tak już wyjątkowo niewdzięczną, pracę. Wtedy klocki zużywają się nierównomiernie, pogarszając jakość hamowania, a w skrajnych przypadkach ich powierzchnia robocza wręcz pęka, sprawiając, że samochód przy próbie hamowania zaczyna zbaczać z właściwego toru jazdy.
Techniczne wymagania
Choć ich budowa nie jest zbyt skomplikowana (najkrócej rzecz ujmując, są to płytki wykonane z twardego metalu i pokryte kilkunastomilimetrową nakładką cierną), to właśnie jakość wykonania i rodzaj użytych do tego materiałów ma tu kluczowe znaczenie. Z racji tego, że klocki pracują w ekstremalnych warunkach, muszą być odporne na wysokie temperatury powstające podczas hamowania (rzędu kilkuset, a niekiedy znacznie ponad tysiąc stopni Celsjusza), a także zapewniać odpowiednie właściwości cierne i nie ścierać nadmiernie tarcz hamulcowych.
Dodatkowo muszą być przygotowane na nieprawidłową eksploatację, czyli najdziwniejsze nawet pomysły kierowców, takie jak np. jazda z zaciągniętym hamulcem ręcznym czy zjazd z dużego wzniesienia z wciśniętym na stałe pedałem hamulca. Zresztą każdy mechanik mógłby w tym miejscu przytoczyć niejedną historię złego traktowania tarcz i klocków hamulcowych.
Bezpieczeństwo przede wszystkim – klocki i tarcze hamulcowe Quaro
Ale to nie wszystko, czego należy wymagać od profesjonalnych klocków hamulcowych. Elementy te muszą być w gotowości 24 godziny na dobę i 365 dni w roku, czyli działać jednakowo dobrze w każdych warunkach atmosferycznych i drogowych. Siła ich hamowania nie może zanikać w momencie zbyt dużego rozgrzania się tarcz (zjawisko zwane fadingiem).
O takich drobiazgach, jak cicha praca całego układu klocek-tarcza oraz jak najniższy poziom emisji pyłów powstających podczas ścierania się powierzchni klocków, nie piszemy, ponieważ w dzisiejszych czasach jest to standardem, przynajmniej wśród renomowanych producentów, takich jak Quaro.
Konstrukcja i produkcja
Z czego i jak zrobione są klocki hamulcowe? Czy wiadomo coś o ich produkcji? W czym tkwi tajemnica ich sukcesu? Niestety, producenci nie są zbyt skorzy do dzielenia się swoim know-how. Kluczowym elementem klocków są, oczywiście, okładziny cierne, ale ich skład to niejednokrotnie najpilniej strzeżona tajemnica firmy.
Na pewno znajdziemy tam watę stalową oraz opiłki miedzi. Elementy te spojone są tlenkiem glinu zmieszanym z innymi składnikami pochodzenia mineralnego. Bez wątpienia nie ma w nowoczesnych okładzinach zarówno metali ciężkich, jak i powszechnego kiedyś azbestu – materiału, który cechował się wysoką odpornością na ekstremalne temperatury, lecz ścierając się, stawał się prawdziwą bombą ekologiczną.
Nawiasem mówiąc, elementy miedziane również nie są materiałem ekologicznie idealnym. W USA postuluje się wycofywanie ich i zastąpienie czymś mniej szkodliwym dla środowiska. Problem w tym, że póki co, nic takiego nie pojawiło się jeszcze na rynku. Tak czy inaczej, prace nad udoskonaleniem procesu wytwarzania oraz zastosowaniem nowych półproduktów cały czas trwają.
Kontrole, testy i certyfikaty
Przepis na perfekcyjne klocki hamulcowe wydaje się być prosty. Zaczyna się od prac projektowych. Następnie dokonuje się zakupu półproduktów. Kolejny etap to sama produkcja. W przypadku części mających realny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników, konieczne jest osiągnięcie perfekcyjnej dokładności i powtarzalności elementów produkcyjnej serii. Na szczęście w dobie automatyki przemysłowej i komputerowego nadzoru nad każdym etapem procesu takie podejście jest już normą.
Najważniejsza jest jednak kontrola każdego z etapów oraz wielokrotnie przeprowadzane testy, dzięki którym ryzyko wypuszczenia w świat produktu obarczonego defektem spada praktycznie do zera. Nie należy zapominać o wyśrubowanych normach nałożonych przez zewnętrzne instytucje do tego powołane. Efektem takiej właśnie filozofii produkcji są certyfikaty stanowiące konkretne potwierdzenie jakości wytwarzanych elementów.
Tarcza uzupełnieniem klocków
Oprócz klocków hamulcowych mamy także kolejny istotny element – tarcze hamulcowe. Tarcze Quaro charakteryzują się składem żeliwa ściśle dopasowanym do mieszanki oferowanych okładzin ciernych, dlatego stanowią doskonałe uzupełnienie oferty klocków. Tarcze posiadają powłokę antykorozyjną, w związku z czym nie wymagają czyszczenia ani odtłuszczania przed założeniem, a to obniża koszty oraz skraca czas naprawy. Tarcze gwarantują utrzymanie efektu nowej, nieskorodowanej na krawędziach tarczy przez długi czas.
Oferta Quaro
Producent wytwarzający klocki i tarcze hamulcowe marki Quaro dokłada wszelkich starań, by łączyć wzorową wręcz jakość z przystępną ceną. To niezwykle trudne zadanie, lecz w dziedzinie bezpieczeństwa, a do tej kategorii zaliczyć można elementy układu hamulcowego, nie można iść na najmniejsze nawet ustępstwa. Kompromis w żadnym wypadku nie wchodzi w grę.
2018-08-08 12:44
Pan
Stef T.
Oferta chyba dobra bo własnie sa wprowadzone elementy zawieszenia: http://quaro-parts.com/laczniki-stabilizatora-quaro-s.pl.html
1 komentarzy dodaj komentarz