Użycie w konstrukcji pojazdów samochodowych różnych materiałów, takich jak stal, aluminium i kompozyty, zmusza ich producentów do zmian sposobów projektowania i doboru technologii łączenia elementów.
Przeciętny użytkownik samochodu, który jeździ kilkuletnim samochodem osobowym, nie wyobraża sobie, że części jego nadwozia mogą być łączone metodą klejenia. Tymczasem dotychczasowe technologie spawalnicze coraz częściej zastępuje chemia, co umożliwia zastosowanie cieńszych blach oraz lekkich stopów i kompozytów, bezpośrednio wpływających na redukcję masy pojazdu. Wątpliwości laików budzić może też wytrzymałość i trwałość klejowych połączeń, lecz nie są to obawy racjonalnie uzasadnione.
Zrozumieć tajemnice związane z tego rodzaju łączeniem pozwala bliższe przyjrzenie się jednej z najnowszych technologii klejowego łączenia elementów pojazdu. W dziedzinie tej, po klejach znanych już od lat w motoryzacji, przyszedł czas na tzw. taśmy strukturalne.
Rodzaje połączeń klejonych
Klejenie w przemyśle motoryzacyjnym było przez wiele lat stosowane głównie do łączenia i mocowania elementów wykończenia wnętrz, tapicerki lub do montażu części dekoracyjnych. We współczesnych samochodach coraz częściej spotyka się klejenie strukturalne, czyli istotne dla ich mechanicznej struktury, wpływającej bezpośrednio na funkcjonalność lub bezpieczeństwo użytkowania całego wyrobu.
Konieczność użycia klejenia strukturalnego w dużej mierze wynika z wprowadzania do konstrukcji pojazdu materiałów, takich jak metale lekkie, tworzywa sztuczne czy ostatnio kompozyty, których często nie da się inaczej wzajemnie połączyć niż klejeniem.
Szkielet konstrukcyjny współczesnego nadwozia wykonany z materiałów różnoimiennych
Od wielu lat do montażu stopek do lusterek samochodowych na przedniej szybie z powodzeniem stosowana jest hybrydowa taśma 3M SBT. Stopkę przykleja się w procesie produkcji szyb na zasadzie dwustronnej taśmy samoprzylepnej, następnie w procesie autoklawizacji w wysokiej temperaturze ulega ona utwardzeniu do znacznie wyższej wytrzymałości.
Po kilku latach opracowywania rozwiązań dotyczących klejenia strukturalnego, firma 3M zaproponowała następcę kleju strukturalnego, czyli taśmę strukturalną SAT do wzmacniania i usztywniania połączeń blach zaginanych na krawędziach drzwi i klap.
Jest to jeden z obszarów, gdzie kleje strukturalne są już powszechnie używane i właśnie w tym miejscu, nowość na rynku – epoksydowa taśma strukturalna nowej generacji 3M SAT – sprawdza się lepiej niż klasyczny klej czy inne tradycyjne metody łączenia. Taśma pozwala bowiem na ciągłe, powtarzalne i równomierne wypełnienie połączenia. Jej utwardzanie odbywa się w trakcie suszenia farb w procesach lakierowania kataforetycznego.
Oprzyrządowanie technologiczne do aplikacji taśmy strukturalnej
Zaletą tych taśm jest możliwość pominięcia operacji oczyszczania i odtłuszczania łączonych elementów oraz jednoczesne wzmocnienie i uszczelnienie połączenia. Umożliwia to wyeliminowanie zewnętrznych uszczelniaczy, które nie zawsze skutecznie zabezpieczają metale przed korozją. W dodatku nanoszeniem taśmy może się zająć robot, co znakomicie ułatwia automatyzację procesów produkcyjnych.
Trwałość połączeń klejonych
Lata doświadczeń w tworzeniu zaawansowanych klejów i właściwości najnowszych technologii taśm strukturalnych dowodzą, iż klejone nadwozia pojazdów mogą wytrzymywać eksploatację znacznie dłuższą niż analogiczne konstrukcje spawane lub zgrzewane.
Ograniczenie spawania dzięki użyciu systemów klejowych to nie tylko oszczędność czasu i kosztów, lecz również możliwość lepszego uszczelnienia połączeń i ich zabezpieczenia przed korozją.
Motoryzacyjne produkty 3M
W Centrum Produkcyjnym 3M Wrocław, w zakładzie specjalizującym się w zaspokajaniu potrzeb rynku motoryzacyjnego, wytwarzane są:
taśmy strukturalne SAT do połączeń zaginanych – pierwszy produkt tego typu na świecie;
Ponadto oferta 3M dla motoryzacji obejmuje produkty takie, jak:
0 komentarzy dodaj komentarz