Aby działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe, oraz aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapłon i proces spalania w komorze silnika, świece zapłonowe muszą być zaprojektowane tak, aby wytrzymywały szeroki zakres ekstremalnych warunków pracy. Na czym one polegają?
Po pierwsze, świece zapłonowe muszą wytrzymywać stale zmieniające się temperatury. Powierzchnia świecy zapłonowej podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej osiąga temperaturę nawet do 3000°C. Następnie, podczas suwu ssania, świeca zapłonowa ulega nagłemu schłodzeniu przez gaz o niskiej temperaturze. Ten nagły proces zmiany ciepłoty świecy jest powtarzany co drugi obrót wału korbowego, przez cały czas pracy silnika. Świeca zapłonowa musi więc w tym samym czasie ulec ochłodzeniu i uwolnić wystarczającą ilość ciepła, aby nie stać się źródłem przedwczesnego zapłonu.
Kolejna rzecz – świece zapłonowe muszą być w stanie działać podczas silnych skoków ciśnienia. W suwie ssania wartość ciśnienia wynosi mniej niż 1 atm, ale w suwie spalania osiąga ponad 50 atm. Dlatego też świece zapłonowe muszą posiadać odpowiednią wytrzymałość mechaniczną, aby wytrzymać wysokie ciśnienie. Świece zapłonowe muszą również być w stanie utrzymać hermetyczną szczelność pomiędzy obudową a izolatorem w środowisku, w którym stale zmienia się temperatura i ciśnienie.
Po trzecie, świece zapłonowe muszą być w stanie przesłać wysokie napięcie rzędu 10–30 kV od zacisku do elektrod bez straty energii. Strata energii prowadzi do wypadania zapłonu. Jednocześnie, zakłócenia radiowe spowodowane wysokim napięciem i wartością szczytową prądu muszą zostać stłumione, aby zapobiec błędnym odczytom otaczających czujników.
Co więcej, świece zapłonowe muszą mieć odpowiednią wytrzymałość, aby zminimalizować zużycie elektrod w ekstremalnych warunkach użytkowania – niektóre świece zapłonowe posiadają np. elektrody wykonane z metali szlachetnych. Świece zapłonowe muszą również minimalizować zanieczyszczenie elektrod i posiadać właściwości samoczyszczące, czyli usuwać nagar gromadzący się na ceramice. Dlatego pożądane jest, aby świeca zapłonowa szybko się nagrzewała, nawet gdy pojazd porusza się z małą prędkością, tak aby sekcja izolatora osiągnęła temperaturę samooczyszczania (około 500°C).
Materiały użyte do produkcji a wydajność świec zapłonowych
Denso produkuje wiele różnych świec zapłonowych wykonanych z unikalnych materiałów, które mają wpływ na trwałość i&anbsp;wydajność świecy zapłonowej w opisanych powyżej, niekorzystnych warunkach pracy. Wiodący producenci OEM wybierają dedykowane świece zapłonowe Denso ze względu na ich niezawodność i wydajność we wszystkich pojazdach. Świece zapłonowe Denso są produkowane z wykorzystaniem szeregu materiałów, w tym niklu, platyny, irydu i technologii SIP.
Świece zapłonowe Twin Tip (TT)
Chociaż świece zapłonowe z mniejszymi elektrodami działają lepiej pod niemal każdym względem, to zmniejszenie rozmiarów elektrod zmniejsza żywotność świec zapłonowych. Z tego powodu Denso opracowało dwa rodzaje świec zapłonowych posiadających małe elektrody, ale wyprodukowane z wyjątkowych materiałów, które pomagają przeciwdziałać temu efektowi. Świece te nazywane są w skrócie TT, od "twin tip".
Niklowe TT
Opatentowane przez Denso, niklowe świece TT wykorzystują unikalny stop zawierający nikiel, krzem, itr i tytan (Ni-Si-Y-Ti). Stop ten ma podobne właściwości co nikiel, ale jest o 80% bardziej odporny na utlenianie i o 40% bardziej odporny na erozję elektryczną. Pozwoliło to wyprodukować cienkie elektrody o średnicy 1,5 mm, o takiej samej żywotności co standardowe niklowe elektrody o średnicy 2,5 mm.
Iridium TT
Dla producentów wymagających jeszcze lepszej wydajności i dłuższej żywotności, najlepszym wyborem są irydowe świece zapłonowe. Nowe świece zapłonowe Iridium TT Denso, zaprojektowane przez połączenie technologii Twin Tip z opatentowaną przez Densoirydową elektrodą środkową o średnicy 0,4 mm i platynową, igłową elektrodą masową o&nbbsp;średnicy 0,7 mm, są najbardziej wydajnymi świecami dostępnymi na rynku. Zmniejszają zarówno emisję spalin, jak i zużycie paliwa, zapewniając jednocześnie długą żywotność.
Więcej informacji: www.denso-am.pl/e-katalog/
0 komentarzy dodaj komentarz