Od momentu pojawienia się pierwszych świec zapłonowych z zastosowaniem metalu szlachetnego minęło już ponad 30 lat. Na początku były to świece z wykorzystaniem platyny. Dzisiejsze wysoce zaawansowane elektrody wykonane z irydu oferują optymalne połączenie parametrów zapłonu i trwałości. Światowy lider w zakresie technologii zapłonu i czujników NGK SPARK PLUG wyjaśnia w jaki sposób świece Iridium IX umożliwiły zrobienie kolejnego milowego kroku w technologii świec zapłonowych dla szerokiej gamy silników.
Motocykliści, kierowcy samochodów zabytkowych czy właściciele łodzi mogą preferować różne środki transportu, ale wszyscy chcą tego samego: niezawodnego rozruchu i tysięcy kilometrów bezproblemowej jazdy. Takie były założenia stojące za wprowadzeniem Iridium IX przez NGK SPARK PLUG – aby na rynku wtórnym udostępnić najnowszą wersję świecy zapłonowej o najwyższej wydajności wykonaną w technologii irydowej – również do zastosowania w starszych modelach motocykli i samochodów, które nie były wyposażone fabrycznie w świece irydowe, ponieważ takie nie istniały w tamtym czasie.
Moc dla jednośladów
Dostrzegając szczególne zapotrzebowanie na modernizację w sektorze pojazdów dwukołowych w 2006 r. firma NGK SPARK PLUG wprowadziła technologię Iridium IX, zwłaszcza dla motocykli.
Jak wyjaśnia Dawid Pauszek, Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe w NGK SPARK PLUG EUROPE, celem była pomoc motocyklistom w osiągnięciu znacznie lepszej wydajności ich motocykli, zarówno na drodze, jak i na torze. „Motocykle są często wyposażone w standardowe niklowe świece zapłonowe będące częścią oryginalnego wyposażenia. Jednak wyjątkowa wytrzymałość i trwałość irydu daje możliwość zwiększenia niezawodności i wydajności zapłonu. Dzięki Iridium IX – skrót od „Iridium IXtreme” – mogliśmy zapewnić kierowcom lepszy zapłon, wydajniejszy nawet niż w przypadku platyny. Mogą również cieszyć się płynniejszą, bardziej ekonomiczną jazdą”.
Aby stworzyć nową technologię, inżynierowie NGK SPARK PLUG zaprojektowali ultra cienką końcówkę ze stopu irydu o średnicy 0,6 mm, przyspawaną laserowo do centralnej elektrody świecy. Obie: cieńsza irydowa elektroda środkowa oraz ścięta stożkowo elektroda masy utrzymywały niskie napięcie zapłonowe i zmniejszały obciążenie cewki zapłonowej, jednocześnie wytwarzając silną iskrę. Ponadto utrzymywana stała odległość między elektrodami pozwoliła uniknąć wypadania zapłonu. „Opracowaliśmy również przeciwosadowy rowek pierścieniowy, aby zanieczyszczenie świecy nagarem stało się przeszłością”, kontynuuje Dawid Pauszek. „Dzięki temu zimny rozruch stał się bezproblemowy, jednocześnie zapewniając najlepsze osiągi przy jeździe z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem, która jest szczególnie wymagająca dla motocykli”.
Korzystnym efektem ubocznym zastosowania innowacyjnego materiału był wpływ irydu na żywotność świecy zapłonowej. Ekspert dodaje: „Iryd jest jednym z najtrwalszych metali na świecie: około sześć razy twardszym niż platyna. Przy bardzo wysokiej temperaturze topnienia wynoszącej 2450?C jest wyjątkowo odporny na erozję iskrową. W rezultacie żywotność elektrod irydowych w naszych świecach zapłonowych IX jest znacznie dłuższa w porównaniu z elektrodami świec niklowych. Jest to opłacalna inwestycja dla każdego motocyklisty, którego maszyna nie jest jeszcze wyposażona w oryginalne irydowe świece”.
Iryd dla starszych modeli samochodów
Zalety Iridium IX nie ograniczają się do pojazdów dwukołowych. W krótkim czasie firma NGK SPARK PLUG rozszerzyła zastosowanie tej technologii, aby zwiększyć moc również pod maską samochodów zabytkowych.
„Iridium IX oferuje doskonałą możliwość modernizacji starszych samochodów, a także niektórych nowszych”, potwierdza Dawid Pauszek. „Zamontowanie tych świec zapłonowych jako zamienników gwarantuje kierowcom starszych samochodów niezawodność zapłonu za pierwszym razem, brak wypadania zapłonu i najdłuższy możliwy okres użytkowania – bez zanieczyszczenia nagarem”.
Dawid Pauszek jest właścicielem zabytkowego Trabanta P601 R2 z 1977 roku, a także kilku japońskich motocykli z początków lat 80-tych. „Pierwszą rzeczą, którą zrobiłem po zakupie samochodu i motocykli, była wymiana świec zapłonowych na zmodernizowane Iridium IX” – potwierdza. „Teraz samochód znacznie lepiej odpala i wkręca się na wysokie obroty oraz zniknął problem z tzw. „zalewaniem świecy” To samo dotyczy moich motocykli, które są uruchamiane bardzo sporadycznie”.
Więcej życia na falach
Z zalet Iridium IX można korzystać także na wodzie. Zaawansowane technologicznie świece zapewniają warsztatom i właścicielom łodzi prosty sposób na zwiększenie wydajności prawie każdego silnika jednostki pływającej. „Ponieważ konstrukcja elektrod świec Iridium IX zmniejsza napięcie potrzebne do wytworzenia silnej iskry i wydłuża żywotność świecy, są one idealne do stosowania na morzu lub wodach śródlądowych. Silniki łodzi łatwiej się uruchamiają, lepiej działają i płynniej przyspieszają” – radzi ekspert.
Korzyści dotyczą nie tylko szybkich rejsów. Świece zapłonowe Iridium IX poprawiają także reakcję pływających w wolniejszym tempie barek kanałowych, jednostek pływających na terenach zalewowych oraz w portach lub marinach. Dzieje się tak dlatego, że przeciwosadowy rowek pierścieniowy zapobiega osadzaniu się nagaru, który często gromadzi się na niklowych świecach łodzi przy niskich prędkościach.
0 komentarzy dodaj komentarz