Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie firma Goodyear zaprezentowała prototypową oponę EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive.
Ogumienie jest przeznaczone do aut elektrycznych, które pojawią się na europejskich drogach już w 2019 roku. Testy przeprowadzone przez Goodyeara wykazały, że tradycyjne opony po zamontowaniu w pojazdach elektrycznych zużywają się nawet o 30% szybciej ze względu na wysoki moment obrotowy przekazywany natychmiast na koła. Na zmniejszenie trwałości wpływa też dodatkowy ciężar akumulatorów.
Producenci samochodów elektrycznych oczekują opon o poprawionych parametrach w zakresie oporów toczenia. Z kolei priorytetem dla konsumentów jest wydłużenie zasięgu pojazdów, ponieważ w większości krajów sieć stacji ładowania nie jest jeszcze dostatecznie rozwinięta.
Model EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive zapewnia wydłużone przebiegi dzięki rzeźbie bieżnika: cieńsze kanały tworzą większą powierzchnię styku z nawierzchnią niż tradycyjne rowki radialne. Zwiększenie ilości gumy stykającej się z drogą sprawia, że opona lepiej sobie radzi z dużym momentem obrotowym, utrzymując jednocześnie wysokie osiągi na mokrej nawierzchni. Konstrukcja bieżnika zapobiega również przedostawaniu się fal dźwiękowych do rowków, co zmniejsza hałas wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.
Kształt komory opony został zoptymalizowany pod kątem przenoszenia dodatkowej masy, wynikającej z ciężaru baterii (przy zachowaniu optymalnej, zapewniającej wysokie osiągi powierzchni styku z nawierzchnią).
Właściwości mieszanki bieżnika zostały dostosowane do bardzo niskiego oporu toczenia, który wydłuża zasięg pojazdów, a jednocześnie radzi sobie z wysokim momentem obrotowym. Ponadto ściana boczna zmniejsza opór aerodynamiczny, co ogranicza zużycie energii.
0 komentarzy dodaj komentarz