Badania Komisji Europejskiej dowodzą, że około 20 proc. samochodów w Europie ma ogumienie z widocznymi wadami spowodowanymi złą eksploatacją. W Polsce w podobnej sytuacji może być 28 proc. samochodów, co jest czwartym najgorszym wynikiem w UE.
Obok odpowiedniego doboru i prawidłowej eksploatacji opon (kontroli ciśnienia oraz głębokości bieżnika) jednym z ważnych z elementów zapobiegania usterkom związanym z oponami jest prawidłowe wyważenie kół.
Z uwagi na przeciążenia, na jakie narażone są koła, prawidłowe rozłożenie masy jest bardzo istotne. Niedobrze wyważone koła źle wpływają nie tylko na drgania kierownicy, ale też na szybsze zużycie układu kierowniczego i zawieszenia. Przyczyniają się również do nadmiernego zużycia opon.
Nieprawidłowemu wyważeniu kół towarzyszą wzrastający wraz z prędkością hałas i drgania zawieszenia oraz kierownicy, często mylone z awarią układu kierowniczego. Stopniowo pogarsza się również sterowność samochodu, a na oponach można zauważyć ślady nietypowego zużycia bieżnika.
Efektem złego wyważenia będzie także szybsze zużycie elementów zawieszenia (np. amortyzatorów czy poduszek amortyzatorów). Regularna kontrola ustawień kół pomoże uniknąć kosztownych napraw i wymiany rozbudowanych elementów układu kierowniczego lub zawieszenia. Z tego powodu zalecane jest wyważenie kół przy każdej sezonowej wymianie ogumienia, a także 2 razy w roku, nawet w przypadku korzystania z opon całorocznych.
Zarówno po kolizji, jak i uderzeniu bocznym w krawężnik przy większej prędkości trzeba sprawdzić geometrię zawieszenia. Może się okazać, że po uderzeniu zawieszenie zmieniło swoje nastawy i będzie np. ząbkowało opony, doprowadzając do ich wcześniejszego zużycia.
Głównym czynnikiem wpływającym na stan ogumienia jest jego eksploatacja, a nie czas przechowywania. Jeżdżąc z nieustawionym zawieszeniem czy niewyważonymi kołami skraca się żywotność opon.
Kontrolując prawidłowe wyważenie kół warto zadbać o odpowiedni poziom ciśnienia w oponach. Wpływa on na trwałość ogumienia, przyczepność samochodu oraz drogę hamowania. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia pomoże również zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,3 l na 100 km.
0 komentarzy dodaj komentarz