strona główna Forum profesjonalistów Linie diagnostyczne w warsztatach?
2010-09-07, ostatnia aktualizacja 2010-09-07 10:29

Linie diagnostyczne w warsztatach?

Linie diagnostyczne w warsztatach?

Fot. Wimad, WSOP, Best Products, Fudim Polmo, Cartec, Fudim Polmo, Inter-Auto-Technika

Linie diagnostyczne w warsztatach?

W stacjach kontroli pojazdów przydatność takiego wyposażenia jest oczywista, ale czy warto je stosować w warsztatach? O opinie w tej sprawie poprosiliśmy czołowych polskich znawców tej problematyki.

Jarosław CichońJarosław Cichoń, WSOP

Jakość napraw i bezpieczeństwo klienta

Linia diagnostyczna wpływa na poprawę wiarygodności i prestiżu warsztatu. Dla mechanika jest cennym źródłem informacji. Badanie na stanowisku rolkowym pozwala ocenić stan tarcz hamulców, a wyniki pomiarów są dość łatwe w interpretacji. Do diagnozowania zawieszeń w  SKP stosowane są obecnie dwie metody: Eusama i Boge. Dla warsztatów bardziej odpowiednia jest ta druga, gdyż pozwala dokładniej poznać stan samych amortyzatorów. Wyniki podawane w procentach (Eusama) są dla warsztatów za mało dokładne zwłaszcza w odniesieniu do pojazdów o niewielkiej masie. Oferowane przez nas urządzenia Certus Raceline dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu są w stanie uwzględniać specyfikę konstrukcji zarówno bardzo lekkich samochodów osobowych, jak i ciężkich samochodów dostawczych. Prowadzimy także szkolenia w zakresie pogłębionej interpretacji wyników pomiarów, ponieważ dla warsztatów specjalizujących się w naprawach zawieszeń i hamulców linia diagnostyczna jest ważnym elementem poprawy jakości usług i budowy zaufania klienta do warsztatu.

Podstawowa kompletacja typowej linii diagnostycznej składa się z płytowego testera zbieżności, testera amortyzatorów i urządzenia rolkowego do badania hamulców. Zapewne każdy warsztat chciałby mieć kompletną linię. Jeśli musi prowadzić inwestycję etapami, radziłbym zacząć od tzw. rolek hamulcowych, dostępnych już od kilkunastu tysięcy złotych, a w leasingu od 500 złotych miesięcznie. Napraw hamulców wykonuje się najwięcej, ich jakość ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu, poza tym większość klientów wyraźnie odczuwa poprawę lub pogorszenie skuteczności hamowania. Można też rozważać zakup testera amortyzatorów, ale jedynie wtedy, jeśli warsztat specjalizuje się w naprawach zawieszeń. Płytowy tester zbieżności jest bardzo przydatny dla SKP, w warsztatach mniej, z wyjątkiem dużych serwisów.

Rozwiązania konstrukcyjne urządzeń marki Certus umożliwiają stopniową ich rozbudowę.

WSOP

Sławomir DutkiewiczSławomir Dutkiewicz, Wimad

Ten sprzęt staje się niezbędny

Linie diagnostyczne znajdują już coraz powszechniejsze zastosowanie także w warsztatach naprawczych. Dawniej kupowały one jedynie rolkowe urządzenia do kontroli hamulców, dzisiaj, ze względu na stan polskich dróg, niezbędne są także urządzenia do kontroli zawieszeń (amortyzatorów). Odpowiednio wyposażony warsztat może zdiagnozować większość problemów swych klientów, jest więc bardziej konkurencyjny.

Zestaw obu wspomnianych urządzeń („rolki” + badanie amortyzatorów), czyli taka właśnie elementarna linia diagnostyczna, oferowana jest przez nas jako model Saxon FPS 2000E.

WimadZa absolutnie minimalne wyposażenie można uznać same rolki hamulcowe, ale obecnie warto już wyposażyć je w dodatkowy moduł do pomiaru coraz bardziej popularnych pojazdów z napędem 4x4. W warsztatach specjalistycznych konieczna jest też przystawka do badania hamulców motocykli. Jednak z zakupem urządzenia do kontroli stanu zawieszenia też nie należy zbytnio zwlekać, gdyż badania te, ze względu na ich znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, powinny być w warsztatach wręcz rutynowe. Można natomiast pominąć płytę do badania znoszenia pojazdu z prostego kierunku jazdy, bo daje ona jedynie wstępną informację o geometrii układu jezdnego.

Zakup wyposażenia opcjonalnego do linii diagnostycznej zwiększa oczywiście całkowite koszty, np. moduł do pomiaru pojazdów z napędem 4 x 4 to około 5% całkowitej wartości linii diagnostycznej, lecz zwiększenie użyteczności rolek hamulcowych sprawia, że jest to opłacalne. Inne opcje można dokupować w dalszej kolejności.

 

Ryszard KłosRyszard Kłos, Best Products sp. z o.o.

Obiektywna ocena stanu pojazdu

W warsztatach naprawczych powinny znajdować się linie diagnostyczne lub choćby rolki hamulcowe, ponieważ zawsze przed i po naprawie samochód powinien być sprawdzony. Klient może nie wiedzieć, jaki jest stan techniczny podwozia, ponieważ użytkuje swój samochód w określonych warunkach ruchu (np. miejskiego, czyli w korkach itp.) i nie poddaje go ekstremalnym obciążeniom, które mogą wystąpić przy jeździe za miastem, na autostradzie itp. Pięć minut badania to niewiele, ale też bardzo dużo dla bezpieczeństwa ruchu i pozyskania dodatkowego zlecenia.

W naszej ofercie proponujemy do takich celów linię diagnostyczną Safelane Pro II PC3B. Jest to wersja dla 3 ton nacisku osi w „odchudzonej” kompletacji i niskiej cenie. Także warsztaty naprawy samochodów ciężarowych  powinny dysponować testerami rolkowymi. Dla nich proponujemy takie urządzenie o nazwie Safelane Truck N CS 13 t.

Minimalny zestaw dla pojazdów o dmc do 3,5 t to: płyta do ogólnej oceny ustawienia kół, urządzenie do wymuszania drgań w celu oceny skuteczności tłumienia zawieszenia, rolki hamulcowe i tzw. szarpak. Można pominąć w kompletacji linii miernik siły nacisku na pedał hamulca, moduł dla samochodów z nierozłączalnym napędem 4x4, pokrywy rolek, oryginalne ramy – wanny do zabudowy w posadzce. Można również zrezygnować z zakupu PC u sprzedawcy linii, wykorzystując inny, będący w posiadaniu firmy. Z pewnością nie warto rezygnować z zakupu płyty do sprawdzania zbieżności, ponieważ jest to bardzo szybki sposób na ocenę ustawienia kół. Klient otrzymuje wydruk i podejmuje decyzję dotyczącą regulacji geometrii ustawienia kół i osi. Nie warto rezygnować również z szarpaka. Dla samochodów powyżej 3,5 t dmc można zrezygnować z miernika siły nacisku na pedał hamulca oraz z czujników do pomiaru ciśnień.

Best Products

Michał KucharskiMichał Kucharski, PPHU Fudim Polmo

Rozwiązania techniczne i ceny

Fudim PolskaOferowane na polskim rynku linie diagnostyczne są porównywalne pod względem poziomu technicznego, różnią się tylko wyposażeniem opcjonalnym i, co ważne, ceną. Dlatego uważamy, że przy wyborze linii diagnostycznych dla warsztatów naprawczych należy kierować się zasadą, „mniej wydajesz, tyle samo zarabiasz”. Wtedy, oczywiście, czas zwrotu poniesionych kosztów na inwestycję jest zdecydowanie krótszy. Zakup linii diagnostycznych nie jest bowiem li tylko zakupem dóbr inwestycyjnych –  jest przede wszystkim zakupem korzyści, jakie mają płynąć z jego posiadania.

Produkowane przez Fudim Polmo linie diagnostyczne typ LDP-3,5E i LDP-EU wykonywane są w oparciu o nową technologię, stosowaną na świecie nie dłużej niż 3 lata, co zostało potwierdzone przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. Wyróżniają się rozwiązaniami charakterystycznymi dla nich, a równocześnie korzystnymi dla warsztatów. Np. modułowość, czyli podział na wyodrębnione bloki funkcjonalne, pozwala dowolnie konfigurować i rozbudowywać zindywidualizowane systemy diagnostyki. Centralnym elementem każdego z nich jest mikroprocesorowy sterownik, nadzorujący komunikację pomiędzy poszczególnymi modułami i poprawność ich działania, co poprawia niezawodność całej linii. Umożliwia on również przeprowadzanie badań bez udziału komputera.

Modułowość i standaryzacja zapewniają większą podatność tych linii diagnostycznych na obsługę techniczną, co skraca czas ich ewentualnego serwisowania. Cena jest bowiem ważnym kryterium oceny tego rodzaju produktów, lecz jeszcze większe znaczenie ma gwarancja i szybkość serwisu. Linie mają pracować w cyklu ciągłym i nie powinny stać, oczekując na przyjazd serwisu lub na dostawę potrzebnych części zamiennych z zagranicy.

Adam zalewskiAdam Zalewski, Inter-Auto-Technika

Zalety systemów zintegrowanych

Jako dystrybutor urządzeń znanej niemieckiej firmy Nussbaum oferujemy w Polsce następujące wersje linii diagnostycznych zbudowanych na bazie odmiennych rolkowych testerów hamulców: do  pojazdów o dmc do 3,5 tony oraz jednośladów; do pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony i maksymalnych naciskach na oś 13 i 18 ton; a także wersję uniwersalną do badania dowolnych pojazdów. Każda z tych linii charakteryzuje się budową modułową, zawierającą centralną jednostkę sterującą z PC, urządzenie rolkowe do kontroli hamulców, urządzenie do kontroli zawieszeń (amortyzatorów), urządzenie płytowe do wstępnej kontroli ustawienia kół oraz niezależny hydrauliczny szarpak. Zastosowane oprogramowanie zapewnia pełną analizę wyników pomiarów – w postaci cyfrowej i graficznej.

Dostępne oprzyrządowanie dodatkowe umożliwia realizację szerszego zakresu funkcji niż jest to wymagane w SKP, a odpowiadającego w pełni zróżnicowanym potrzebom samochodowych warsztatów naprawczych. Do przyrządów tych należą: miernik nacisku na pedał hamulca, mierniki ciśnienia powietrza w pneumatycznych  układach hamulcowych, mierniki ciś nienia płynu w hydraulicznych układach hamulcowych, moduł do badań pojazdów z napędem 4x4, waga do pomiaru nacisków kół, symulator obciążenia (np. działający na zasadzie podnoszenia zestawu rolek pod pojazdem przypiętym pasami do posadzki albo wykorzystujący siłowniki mocowane do bocznych ścian kanału).

Z linią diagnostyczną Nussbaum mogą współpracować:  analizator spalin i dymomierz (oprogramowanie instalowane na PC linii diagnostycznej) i urządzenie do badania tachografów.

Inter-Auto-Technika

Krzysztof WiśniewskiKrzysztof Wiśniewski, Cartec K.Wiśniewski, B.Nowak spółka jawna

Linia na miarę warsztatowych potrzeb

Optymalna konfiguracja warsztatowej linii diagnostycznej zależy od tego, w czym specjalizuje się dany warsztat naprawczy. Należy przy tym brać pod uwagę możliwości rozszerzenia usługowej oferty.

Przy obecnym stanie dróg i taboru pojazdów drogowych w Polsce warsztaty powinny być wyposażone w urządzenia kontrolujące główne układy bezpieczeństwa w samochodzie. Mam tu na myśli: rolkowe urządzenia do badania układów hamulcowych, urządzenia do kontroli i regulacji geometrii oraz stanowiska do kontroli tłumienia w zawieszeniach. Te wszystkie urządzenia mierzą określone wartości, które możemy porównać z danymi fabrycznymi bądź wartościami urzędowymi dotyczącymi tych parametrów.

Osobnym zagadnieniem jest urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami, potocznie zwane szarpakiem. Jest ono bardzo pomocne przy diagnostyce układu kierowniczego i zawieszenia, lecz wymaga od obsługującego go pracownika odpowiedniej wiedzy w zakresie budowy tych układów oraz doświadczenia w dziedzinie interpretacji stwierdzonych nieprawidłowości.

Za minimalny warsztatowy zestaw diagnostyczny należy uznać: rolkowy tester hamulców i szarpak, gdyż pozwala on na ocenę techniczną układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pojazdu.

Obecne realia rynkowe coraz wyraźniej uzasadniają potrzebę zakupu wyposażenia dodatkowego, jak np. badanie pojazdów z napędem 4x4 czy też badanie motocykli. Oznacza to koszt ok. 3 000–3 500 zł netto za zestaw do badania pojazdów 4x4. Koszt  zestawu do badania jednośladów to około 1 400 zł netto.

Jeśli chodzi o badania jednośladów, to uważam, że obecna procedura ich badania pod wieloma względami nie spełnia swojego zadania. Właściwym rozwiązaniem byłaby budowa osobnych stanowisk do badania motocykli.

Cartec



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2