Jedynym oficjalnym oznaczeniem opon, które przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych, jest płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich (tzw. symbol alpejski, 3PMSF – Three-Peak Mountain Snow Flake).
Spotykany także symbol M+S jest tylko określeniem opon z bieżnikiem na błoto i śnieg, nadawanym uznaniowo przez producentów opon; nie mają one natomiast zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej. Jest to istotne, ponieważ właśnie połączenie mieszanki zachowującej przyczepność w niższych temperaturach i specjalnego bieżnika czyni z opony model zimowy lub całoroczny. Samodzielnie występujący M+S oznacza, że taka opona nie jest ani wersją zimową, ani całoroczną, gdyż nie otrzymała homologacji zimowej.
Mieszanka stosowana w oponach zimowych zawiera więcej naturalnej gumy i krzemionki niż w modelach letnich, dzięki czemu nie twardnieje przy niskich temperaturach. Letnie opony już w temperaturach poniżej 10 stopni Celsjusza stają się coraz twardsze i mają wydłużoną drogę hamowania w porównaniu z oponami zimowymi.
Symbol alpejski, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu został wprowadzony w regulaminie 117 EKG ONZ, a następnie rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego w lipcu 2009 r. Standaryzacja ma na celu zagwarantowanie maksimum bezpieczeństwa kierowcom: oznaczenie 3PMSF można zastosować jedynie w przypadku, gdy opony (zimowe lub całoroczne) spełniają określone normy i z powodzeniem przeszły testy. Nawet jeśli będzie ślisko i zimno, opony takie dają pewność, że samochód zahamuje dużo skuteczniej niż na oponach letnich. Różnica może wynieść nawet ponad 10 metrów, czyli dwie długości dużego samochodu.
0 komentarzy dodaj komentarz