strona główna Aktualności Zimowa homologacja opon
2017-10-20, ostatnia aktualizacja 2017-10-20 06:00

Zimowa homologacja opon

Fot. PZPO

Fot. PZPO

Jedynym oficjalnym oznaczeniem opon, które przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych, jest płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich (tzw. symbol alpejski, 3PMSF – Three-Peak Mountain Snow Flake).

Spotykany także symbol M+S jest tylko określeniem opon z bieżnikiem na błoto i śnieg, nadawanym uznaniowo przez producentów opon; nie mają one natomiast zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej. Jest to istotne, ponieważ właśnie połączenie mieszanki zachowującej przyczepność w niższych temperaturach i specjalnego bieżnika czyni z opony model zimowy lub całoroczny. Samodzielnie występujący M+S oznacza, że taka opona nie jest ani wersją zimową, ani całoroczną, gdyż nie otrzymała homologacji zimowej.

Mieszanka stosowana w oponach zimowych zawiera więcej naturalnej gumy i krzemionki niż w modelach letnich, dzięki czemu nie twardnieje przy niskich temperaturach. Letnie opony już w temperaturach poniżej 10 stopni Celsjusza stają się coraz twardsze i mają wydłużoną drogę hamowania w porównaniu z oponami zimowymi.

Symbol alpejski, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu został wprowadzony w regulaminie 117 EKG ONZ, a następnie rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego w lipcu 2009 r. Standaryzacja ma na celu zagwarantowanie maksimum bezpieczeństwa kierowcom: oznaczenie 3PMSF można zastosować jedynie w przypadku, gdy opony (zimowe lub całoroczne) spełniają określone normy i z powodzeniem przeszły testy. Nawet jeśli będzie ślisko i zimno, opony takie dają pewność, że samochód zahamuje dużo skuteczniej niż na oponach letnich. Różnica może wynieść nawet ponad 10 metrów, czyli dwie długości dużego samochodu.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2