Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego doradza, kiedy należy założyć opony zimowe.
1. Czy ze zmianą opon warto czekać na mróz i śnieg?
Gdy temperatura rano spada poniżej 7–10?C. letnie opony mają coraz gorszą przyczepność. W taką pogodę każdego roku, nawet w miastach, dochodzi do setek stłuczek i wypadków. Gdy spadnie śnieg, będzie jeszcze gorzej. Przy wymianie należy korzystać z pomocy profesjonalnych warsztatów (podczas zdejmowania opon z felgi łatwo uszkodzić stopkę, gdy używa się starych, nieserwisowanych narzędzi).
2. Czy opona zimowa sprawdzi się w deszczu?
Przy jeździe po mokrej nawierzchni z prędkością 90 km/h przy temperaturze 2?C droga hamowania na oponach zimowych jest o 11 metrów krótsza niż na letnim ogumieniu. Są to ponad dwie długości samochodu klasy premium.
3. Co z oponami całorocznymi?
Takie modele muszą mieć homologację zimową (są oznaczone symbolem płatka śniegu na tle góry). Tylko to daje gwarancję, że ma się do czynienia z ogumieniem dostosowanym do zimy pod względem bieżnika i mieszanki gumowej. Zimowe opony zapewniają przyczepność w niskich temperaturach i mają bieżnik efektywnie odprowadzający wodę, śnieg i błoto.
4. Czy opony oznaczone symbolem „M+S” to opony zimowe?
Jest to błędne przekonanie. Znak „M+S” jest tylko deklaracją producenta, że ogumienie ma bieżnik błotno-śniegowy. Takie opony nie mają jednak homologacji oraz wszystkich cech opon zimowych.
5. Czy opony całoroczne kosztują taniej?
W ciągu 4–6 lat zużywa się dwa komplety opon (bez względu na to, czy będą to dwa komplety ogumienia całorocznego z homologacją zimową, czy jeden komplet opon letnich i jeden zimowych). Jazda na oponach dostosowanych do pory roku pozwala zminimalizować ich zużycie i znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa.
0 komentarzy dodaj komentarz