strona główna Aktualności Kontrola geometrii kół
2017-09-26, ostatnia aktualizacja 2017-09-26 12:07

Kontrola geometrii kół

Fot. Goodyear, Premio

Fot. Goodyear, Premio

Pojęcie geometrii kół jest znane większości użytkowników pojazdów. Jednak wciąż niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, co tak naprawdę ona oznacza i dlaczego tak ważne jest zachowanie jej prawidłowych parametrów.

Eksperci sieci Premio zwracają uwagę, że utrzymanie właściwej geometrii kół jest gwarancją bezpieczeństwa na drodze oraz bardziej ekonomicznej jazdy.

Prawidłowa geometria oznacza odpowiednie ustawienie kół zarówno pod względem nawierzchni, jak i samego zawieszenia. Utrzymanie niewłaściwych parametrów zagraża bezpieczeństwu podróżujących, gdyż powoduje pogorszenie przyczepności, co skutkuje niestabilnym prowadzeniem samochodu. Ma też negatywne konsekwencje dla portfela, wynikające z szybszego zużycia opon, możliwości uszkodzenia niektórych elementów samochodu oraz zwiększonego spalania paliwa.

Najważniejsze w geometrii kół są takie wartości jak:

  • zbieżność;
  • kąt pochylenia;
  • kąt pochylenia sworznia zwrotnicy;
  • kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

W większości nowoczesnych samochodów jedynym parametrem, który można regulować, jest zbieżność kół. To od niej w dużej mierze zależy stabilność pojazdu przy jeździe na wprost. Jednak, jak wynika z obserwacji serwisantów Premio, kierowcy zbyt rzadko ją kontrolują. Zdarza się dość często, że kierujący zaniedbują te czynności latami, co powoduje zapiekanie się elementów regulacyjnych, a tym samym uniemożliwia regulację i w konsekwencji przekłada się na kosztowną wymianę elementów zawieszenia i układu kierowniczego.

Eksperci Premio zalecają, by przynajmniej raz w roku po okresie zimowym przeprowadzić badanie geometrii kół. Zaniechanie takiego zabiegu może skutkować niespodziewanym zachowaniem się samochodu na drodze, np. wpadnięciem w poślizg lub nagłym opuszczeniem właściwego toru jazdy. Kontrola jest też konieczna w przypadku nabycia używanego samochodu. Do wizyty w warsztacie powinna też skłonić każda anomalia w stabilności prowadzenia auta.

Jednym z najczęściej spotykanych objawów złej geometrii jest tzw. ściąganie pojazdu. Jeżeli na prostym odcinku drogi, po chwilowym puszczeniu koło kierownicy, auto zaczyna skręcać, wówczas można przypuszczać, że winne temu jest złe ustawienie kół. Kolejnym objawem niewłaściwej geometrii jest opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą. Jest to najczęściej widoczne podczas pokonywania zakrętów: jeśli słychać wtedy popiskiwanie opon, należy udać się do serwisu. Kontrola mechanika będzie też wskazana, gdy podczas najeżdżania na krawężnik, przy wyprostowanych kołach, zauważa się gwałtowną zmianę położenia kierownicy. Dowodem na niewłaściwą geometrię, widocznym gołym okiem, jest ponadto nierównomierne zużycie bieżnika po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony.

Obecnie większość profesjonalnych serwisów ma nowoczesne komputerowe urządzenia, które w kilka minut pomogą sprawdzić ustawienie kół i skorygować odchylenia do właściwych parametrów fabrycznych.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2