strona główna Aktualności 90 lat hamulców Boscha
2017-08-09, ostatnia aktualizacja 2017-08-09 06:00

90 lat hamulców Boscha

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Już w latach dwudziestych XX wieku hamulce nie mogły sobie poradzić z rosnącymi osiągami silnika i masą ówczesnych pojazdów.

Pneumatyczne wspomaganie hamulców, zaprezentowane przez firmę Bosch w 1927 roku, znacznie zwiększyło bezpieczeństwo na drogach. Dzięki temu wynalazkowi droga hamowania pojazdów ciężarowych zmniejszyła się o jedną trzecią.

Rok później firma Bosch przedstawiła kompaktowe serwo hamulców, zwane "Bosch-Bremshelf", które znalazło zastosowanie w samochodach osobowych. Już w roku 1936 Bosch zgłosił patent na "Urządzenie do zapobiegania blokowaniu hamowanych kół pojazdu silnikowego", które stanowiło podstawę nowoczesnych układów przeciwblokujących ABS. Jednak dopiero dzięki technice cyfrowej możliwa była seryjna produkcja układów ABS. Rozwiązania Boscha, takie jak ABS, system kontroli trakcji TCS, a także elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP, stały się najważniejszymi elementami bezpiecznego hamowania.

Układy przeciwblokujące są dziś obowiązkowym wyposażeniem pojazdów. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP jest wymagany w wielu krajach. Poza tymi układami elektronicznymi rozwiązania firmy Bosch poprawiły skuteczność działania wszystkich pozostałych elementów hamulców. Tarcze hamulcowe z wysokowęglowego żeliwa, wprowadzone w roku 1983, znacznie poprawiły skuteczność hamowania pojazdów z silnikami o dużej mocy. W 2016 roku Bosch przedstawił płyny hamulcowe ENV6 i ENV4, które zapewniają szybką reakcję i niezawodne działanie nowoczesnych układów hamulcowych.

Dzięki nowatorskim technologiom produkcji i nowym materiałom ciernym firmie Bosch udało się uzyskać postęp w zakresie klocków hamulcowych. Przy ich projektowaniu należy brać pod uwagę przepisy ruchu drogowego, różniące się znacznie w poszczególnych krajach, a także ograniczenia prędkości i przepisy dotyczące ochrony środowiska. Bosch produkuje wiele różnych klocków hamulcowych pod kątem określonych wymagań regionalnych. Klocki te zazwyczaj przewyższają wymagania prawne. Przykładowo, w stanach Waszyngton i Kalifornia (USA) wprowadzono już w roku 2010 przepisy mające na celu zmniejszenie ilości miedzi stosowanej w klockach hamulcowych. W rezultacie inżynierowie firmy Bosch opracowali mieszankę na okładziny cierne pozbawione miedzi, która została opatentowana w roku 2014 i jako pierwsza została wprowadzona na rynek w klockach hamulcowych (osiem lat przed wejściem w życie ustawy). Klocki hamulcowe bez miedzi są oferowane przez firmę Bosch również na europejskim rynku. W Unii Europejskiej nie ma jednak obowiązku ich stosowania.

Tagi

Bosch  Hamulce 



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2