Cisza wewnątrz pojazdu ma decydujący wpływ na komfort jazdy. Hałas w postaci wibracji i pisków mogą generować także hamulce. Specjaliści marki Ferodo badają przyczyny oraz poszukują rozwiązań tego problemu.
Hałas podczas hamowania często kojarzony jest z klockami hamulcowymi, chociaż w rzeczywistości niepożądane dźwięki mogą pochodzić z innych części pojazdu, takich jak łożyska lub sworznie kulowe.
Od częstotliwości emitowanych dźwięków zależy, czy są one odbierane jako przykry hałas, czy jako neutralne tło akustyczne. Zakres częstotliwości drgań słyszalnych dla ludzkiego ucha to około 16 do 20 000 Hz.
Charakterystyczne częstotliwości
Hamulce generują przeważnie dźwięki bardzo niskie, czyli odpowiadające częstotliwościom drgań poniżej 300 Hz. Czasami są one dla ludzi niesłyszalne, lecz odczuwalne dotykowo na kierownicy i pedale hamulca podczas jego naciskania. Źródłem tego rodzaju drgań są zazwyczaj niedokładnie spasowane ruchome połączenia części, nieprawidłowy montaż tarczy do piasty, uszkodzenie, odkształcenia termiczne lub nierównomierne zużycie tarczy. Przyczyną może być również piasta zanieczyszczona rdzą lub innymi zabrudzeniami, a także zbyt duży luz w łożyskach.
Skrzypienia przechodzące w pisk to efekt wibracji o częstotliwości pomiędzy 300 a 5000 Hz. Częstym powodem takiego hałasu jest utrudniony ruch tłoczka zacisku, nierówna powierzchnia robocza tarczy, nieprawidłowy montaż klocków, niewłaściwe położenie elementów tłumiących (np. podkładek) lub zbyt mała grubość tarcz.
Dźwięki powyżej 5000 Hz, które można określić jako pisk o większej wysokości, pochodzą od drgań molekularnych materiału ciernego podczas kontaktu z tarczą hamulcową.
Ostatnią grupą są dźwięki powyżej 12 000 Hz, w tym również niesłyszalne dla ludzkiego ucha ultradźwięki o częstotliwość powyżej 20 000 Hz (dla wielu osób subiektywna, górna granica słyszalności jest niższa).
Eliminacja źródeł hałasu
Dokładne rozpoznanie objawów hałaśliwej pracy hamulców pozwala ustalić ich przyczyny, a trafne określenie źródła problemu ma kluczowe znaczenie dla jego właściwego rozwiązania. Pełną listę objawów usterek powodujących hałaśliwą pracę hamulców oraz metod eliminacji tych niedomagań znaleźć można w sekcji "Wsparcia technicznego" na stronie www.ferodo.pl.
Wiele na ten temat możemy dowiedzieć się również na podstawie starannego demontażu i oględzin wymontowanych części. Na przykład skośne zużycie materiału ciernego klocka może wskazywać na zniekształcony lub źle zamontowany zacisk. Z kolei nierównomierne zużycie obu klocków w jednym komplecie może być skutkiem nieregularnego zużycia tarczy hamulcowej.
Uszkodzenie takich elementów, jak płytka tylna klocka, wskazuje na niewłaściwy montaż. Z kolei uszkodzenie tłoczka hamulcowego, który nie wraca do swojej początkowej pozycji, doprowadza zwykle do przegrzania i uszkodzenia innych elementów.
Ciche hamowanie
Jak podkreślają specjaliści Ferodo, regularne serwisowanie oraz stosowanie części o jakości OE to najprostszy sposób uniknięcia problemów z układem hamulcowym. W przypadku wystąpienia hałasu podczas hamowania warto upewnić się, czy klocki, tarcze i zaciski są prawidłowo zamontowane, tj. zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Federal-Mogul Motorparts, właściciel marki Ferodo, inwestuje duże środki w badania, najnowsze urządzenia i zaplecze techniczne, co przekłada się na prostszy serwis i poprawę bezpieczeństwa na drodze.
Więcej informacji o produktach hamulcowych Ferodo dostępnych jest na stronie internetowej www.ferodo.pl lub pod bezpłatnym numerem infolinii technicznej Federal-Mogul Motorparts 00 800 33 33 72 56 (obsługa w języku polskim).
2017-05-17 22:13
klocki
krystian
W golfiku ostatnio zmienialem klocki na delphie i tez sa cichutkie. Zamawialem na necie i sam wymienilem to i kawalek grosza udalo sie zaoszczedzic
1 komentarzy dodaj komentarz