Pośpiech, niewiedza, zwyczajne ludzkie roztargnienie albo rutyna. Niezależnie od przyczyny, poniższe błędy zdarzają się na porządku dziennym. Można zaryzykować twierdzenie, że przynajmniej jeden z nich popełnił kiedyś, choćby nieświadomie, każdy mechanik…
Stara tarcza i nowe klocki – taki duet nie zawsze dobrze do siebie pasuje, zwłaszcza jeśli tarcza ma już wyraźne ranty na swoim obwodzie. Zgodnie ze sztuką, taką tarczę należy poddać obróbce i zeszlifować rant. Trzeba pamiętać, że ostateczna grubość tarczy nie może być mniejsza od minimum określonego przez jej producenta. Chałupniczą, choć wysoce niewłaściwą praktyką, jest szlifowanie krawędzi klocków, tak aby pasowały do tarczy. Takie postępowanie – choć trochę pomaga – powoduje, że spreparowane klocki będą pracowały tylko częścią swojej powierzchni, a to przekłada się na spadek wydajności hamowania. Najgorszym przpadkiem jest montaż nowych klocków, które oprą się na rantach tarczy. Wówczas wydajność hamowania okaże się znikoma, a pedał hamulca – trudny do wyczucia (gąbczasty). Takim samochodem nie da się bezpiecznie jeździć.
Wskazówka Ferodo: W razie stwierdzenia wyraźnego rantu na tarczy hamulcowej przed wymianą klocków warto rozważyć wymianę tarcz, co przełoży się na wyższe bezpieczeństwo jazdy i dłuższą żywotność klocków.
W większości współczesnych modeli samochodów klocek, który montuje się od wewnętrznej strony tarczy, różni się od montowanego po stronie zewnętrznej. Czasem chodzi o podkładki antywibracyjne, czasem o sprężynki montażowe, a czasem o czujniki zużycia lub kierunkowe nałożenie warstwy ściernej.
Wskazówka Ferodo: Przed montażem nowych klocków warto zatem obejrzeć całą zawartość opakowania i porównać ich detale, kiedy wszystkie leżą obok siebie na warsztatowym stole. Innym błędem z tej kategorii jest montaż klocków z czujnikami po jednej stronie samochodu. Zazwyczaj na jedno koło przypada jeden klocek z czujnikiem i drugi bez niego. A zatem klocki wyposażone w czujniki należy odpowiednio rozdzielić pomiędzy obie strony pojazdu.
Niektóre klocki hamulcowe wyposażone są w wymienne czujniki zużycia. Można ponownie zamontować stare (z poprzedniego klocka), ale pod warunkiem, że czujnik nie był wcześniej aktywowany (nie zadziałał). Dotyczy to, oczywiście, tylko czujników elektronicznych, bo mechaniczne (akustyczne) są wielorazowego użytku. Zdarza się, że pracownik wymieniający klocki przekłada czujniki elektronicznie ze starych klocków i nawet nie wie, że montuje uszkodzony element.
Wskazówka Ferodo: Po wymianie klocków z czujnikami należy upewnić się, że na desce rozdzielczej nie wyświetla się już komunikat informujacy o zużyciu klocków. Wymiana klocków z elektronicznymi czujnikami zużycia powinna być zakończona odpowiednim „wpisem” do sterownika układu hamulcowego lub komputera pokładowego.
lub podkładek antywibracyjnych Wiele modeli klocków jest wyposażonych w specjalne podkładki, sprężyny i naklejki montażowe. Należy je zamocować zgodnie z instrukcją obsługi. Jeśli po montażu klocków któryś z tych elementów pozostanie w opakowaniu, prawdopodobnie klocek będzie spełniał swoją funkcję, ale możliwe, że zużyje się znacznie szybciej, może się przegrzewać albo znacznie głośniej pracować.
Wskazówka Ferodo: Jeśli nowe klocki mają naklejki przeciwwibracyjne, warto sprawdzić, czy w obrębie zacisku nie pozostały resztki starych naklejek.
Nowy klocek musi swobodnie poruszać się w prowadnicach. Brud i korozja powinny zostać bezwzględnie usunięte.
Wskazówka Ferodo: Czystość warunkuje prawidłową pracę klocka w zacisku, zwłaszcza w fazie, kiedy powraca na swoje miejsce po zakończeniu procesu hamowania. Dokładne oczyszczenie zacisku jest jedną z najważniejszych czynności podczas wymiany klocków.
Wsunięcie tłoczka w zacisku przed montażem nowych klocków nie oznacza, że tłoczek i zacisk pracują prawidłowo. Zawsze należy upewnić się, że wszystkie ruchome części zacisku są sprawne, wolne od zanieczyszczeń i korozji.
Wskazówka Ferodo: Kontrola uszczelnień tłoczka oraz prowadnic zacisku, ewentualna wymiana uszczelnień czy nawet regeneracja zacisku są czynnościami niezbędnymi podczas wymiany klocków hamulcowych. Wymiana klocków jest najlepszą i często jedyną okazją do dokładnej kontroli tych elementów układu hamulcowego.
Powszechną praktyką jest stosowanie smaru miedziowego na ruchomych elementach zacisków hamulcowych. Niektórzy aplikują smar miedziowy także na gwinty śrub mocujących koła. Należy pamiętać, że nie wolno tego smaru używać, jeśli może mieć on styczność z elementami aluminiowymi. Chodzi nie tylko o zaciski, ale także o aluminiowe felgi.
Wskazówka Ferodo: Warto zaopatrzyć się w specjalne smary do układów hamulcowych niezawierające miedzi. Taki smar jest bardziej uniwersalny od miedziowego i znajduje zastosowanie w wielu innych sytuacjach.
0 komentarzy dodaj komentarz