Systemy klimatyzacji w pojazdach samochodowych to zespolone układy przewietrzania i wymiany ciepła we wnętrzach nadwozi. Służą one również do osuszania ich wnętrza i utrzymywania odpowiedniej temperatury.
Klimatyzacja zapewnia bezpieczeństwo i komfort podróży, pozwala zachowywać przejrzystość szyb. Komfortowa temperatura w przedziale pasażerskim mieści się w zakresie około 19–23°C i jest szczególnie pożądana w okresie letnich upałów, gdy temperatury zewnętrzne przekraczają 30–35°C. Klimatyzacja jest pożytecznym elementem pojazdu także w sezonie zimowym, gdy szybko i skutecznie usuwa z kabiny nadmiar wilgoci.
Układ klimatyzacji wymaga jednak systematycznej obsługi, której zaniedbanie mieć może poważne konsekwencje. Należy do nich nieprzyjemny zapach wydobywający się z kratek nawiewu lub panujący w całym wnętrzu samochodu. Jest to spowodowane tworzeniem się pleśni, bakterii i grzybów. Najczęstszym miejscem rozwoju takich drobnoustrojów jest parownik klimatyzacyjnego obiegu. Pochłania on ciepło z wnętrza pojazdu, stwarzając sprzyjające dla nich warunki życiowe.
Nieprzyjemny zapach oraz szkodliwe mikroorganizmy są przenoszone przez dmuchawę do wnętrza pojazdu, gdzie powodują nie tylko subiektywny dyskomfort, lecz także wywołane przez bakterie choroby lub dolegliwości alergiczne. Legionella, inaczej nazywana chorobą legionistów, której bakterie powstają w zanieczyszczonych układach klimatyzacji, może okazać się bardzo groźna. Wywołuje bowiem zapalenia płuc, grypy, gorączkę, kaszel lub zaburzenia oddychania. W skrajnych przypadkach choroba ta może prowadzić nawet do śmierci.
Urządzenie ultradźwiękowe do usuwania zanieczyszczeń z przewodów nadmuchowych
Najczęściej występujące zagrożenia związane z zaniedbanymi systemami klimatyzacji to: alergie, zapalenia dróg oddechowych, wirusy (gronkowiec), astma oskrzelowa, tularemia. Szczególnie narażone są osoby z obniżoną odpornością (np. starsze). Najważniejszym środkiem zapobiegawczym jest utrzymanie układu klimatyzacji w odpowiednim stanie higienicznym oraz technicznym.
Według zaleceń producentów klimatyzacji, jej odkażanie powinno się przeprowadzać przynajmniej raz w roku podczas serwisowania tego układu. Jedną z metod odkażania, oprócz środków chemicznych rozpylanych w różny sposób, jest ozonowanie. Jego zaleta polega na tym, że po zakupie odpowiedniego urządzenia nie trzeba już stosować żadnych dodatkowych środków chemicznych.
Ważna jest również sama skuteczność ozonu. Na przykład Ozonator M-MX4000 wytwarza ozon odznaczający się wysoką zdolnością bakteriobójczą. Usuwa też pleśń i wszelkie nieprzyjemne zapachy z wnętrza samochodu. Ozon, czyli "aktywny tlen", jest gazem, który dociera w każde, nawet najtrudniej dostępne miejsca wewnątrz pojazdu i układu klimatyzacji. Posiada przy tym silne właściwości odkażające, mocniejsze niż chlor. Proces odkażania jest bardzo łatwy i nie zajmuje wiele czasu. Ważne jest tylko, aby przed ozonowaniem usunąć z wnętrza pojazdu wszelkie odświeżacze powietrza.
Skuteczność ozonowanie jest największa, gdy samochód znajduje się w miejscu nienasłonecznionym, ponieważ ozon w temperaturze powyżej 25°C szybko przechodzi w tlen dwuatomowy i jego działanie nie przynosi oczekiwanych efektów. Dlatego też temperatura w kabinie nie powinna przekraczać 25°C.
Procedura odkażania polega na ustawieniu urządzenia na zewnątrz lub wewnątrz samochodu i podłączeniu do zasilania. Obieg powietrza należy ustawić na ciągłą cyrkulację, a wentylator nadmuchu na połowę mocy. Rurkę aplikacyjną najlepiej jest umieścić na wewnętrznym lusterku wstecznym.
Mniejsza wersja ozonatora o nazwie Ozon-Maker z 5-stopniową regulacją czasu pracy
Pierwszy zabieg ozonowania powinien trwać 30 minut, po jego skończeniu należy wietrzyć wnętrze kabiny przez 10–15 minut. Potem trzeba sprawdzić, czy zapachy zostały skutecznie usunięte. Jeżeli dezynfekcja nie przyniosła oczekiwanego efektu, należy ją powtórzyć, włączając ozonator na kolejne 30 minut i tak aż do uzyskania pożądanego skutku.
Na rynku dostępne są urządzenia odkażające o różnej wydajności. Ozonator MX-4000 firmy Magneti Marelli jonizuje powietrze, wytwarzając ponad 4000 mg ozonu na godzinę, co wystarcza nawet do dezynfekcji autobusów, a w przypadku samochodów osobowych pozwala znacznie ją przyspieszyć. W ofercie Magneti Marelli jest również mniejsza wersja urządzenia ozonującego MX-4000, o nazwie Ozon-Maker. Wytwarza ona 1000 mg ozonu na godzinę i może być nastawiana na jeden z kilku trybów pracy (5, 10, 15, 30 lub 60 minut).
0 komentarzy dodaj komentarz