Przy zasilaniu typu common rail stosowanym w nowoczesnych silnikach ZS zarówno moment rozpoczęcia wtrysku, jak i wielkość dawki paliwa regulowane są przez elektrycznie sterowane wtryskiwacze.
Precyzja działania tego rodzaju układów wynika z faktu, iż ciśnienie paliwa we wspólnym zasobniku utrzymywane jest przez pompę rotacyjną na bardzo wysokim i stabilnym poziomie, a reakcja zaworu wtryskiwacza na sterujące impulsy elektryczne następuje wręcz błyskawicznie. Oba te czynniki pozwalają z wielką dokładnością i w praktycznie dowolnym zakresie odmierzać wtryskiwane dawki według czasu otwarcia wtryskiwacza, czyli również dzielić całą ilość paliwa spalanego w jednym cyklu roboczym danego cylindra na bardzo małe dawki wstępne, dawkę główną i ewentualnie następujący po niej tzw. dotrysk. Tworzone na tej zasadzie sekwencje pracy wtryskiwaczy umożliwiły skuteczne wyeliminowanie takich tradycyjnych wad silników wysokoprężnych, jak: stosunkowo niskie prędkości obrotowe, hałaśliwa praca oraz znaczna zawartość sadzy nazywana zadymieniem spalin.
W systemach common rail pierwszej i drugiej generacji wtryskiwacze były sterowane elektromagnetycznie. Iglicę zaworu uruchamiała w nich jedno lub dwuczęściowa zwora elektromagnesu zasilanego impulsami elektrycznymi formowanymi przez elektroniczny sterownik. W obecnej trzeciej generacji urządzeń wtryskowych CR stosuje się wtryskiwacze piezoelektryczne, wykorzystujące zjawisko odkształcania się kryształów określonych materiałów pod wpływem przyłożonego do nich napięcia elektrycznego.
Sposób podłączenia diagnoskopu do instalacji CR w samochodzie
Współczesny wtryskiwacz elektromagnetyczny składa się z trzech głównych części: rozpylacza otworkowego, kulkowego zaworu otwieranego elektromagnesem i zamykanego sprężyną powrotną oraz wspomagającego otwieranie hydraulicznego układu, w którym funkcję płynu roboczego pełni olej napędowy.
Paliwo to dopływa z wysokociśnieniowego zbiornika przez złącze wtryskiwacza do kanału rozpylacza i równocześnie przez dodatkowy dławik do hydraulicznej komory sterującej. Drugi dławik –odpływowy łączy tę komorę z paliwowym przewodem powrotnym. Gdy elektromagnes unosi kulkę odrywając ją od jej szczelnie dopasowanego gniazda, następuje udrożnienie kanału przelewowego. Skutkiem tego jest gwałtowny spadek ciśnienia w komorze sterującej, co powoduje hydrauliczne uniesienie iglicy zaworu głównego i wtrysk paliwa przez rozpylacz. W pracy wtryskiwacza wyróżnić więc można następujące fazy:
Mimo odmiennej konstrukcji wtryskiwacze piezoelektryczne działają w podobnych cyklach, tylko zmiany faz następują szybciej. Dla wszystkich zatem generacji wtryskiwaczy common rail badanie ich funkcjonowania sprowadza się do oscyloskopowej kontroli przebiegów elektrycznych inicjujących poszczególne fazy pracy. Odpowiednim do tego celu urządzeniem diagnostycznym jest diagnoskop Bosch FSA 740.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Bosch
0 komentarzy dodaj komentarz