Klasyczne naprawy powypadkowe połączone z prostowaniem i odbudową samonośnych konstrukcji pojazdów stosuje się coraz rzadziej z powodu ich malejącej opłacalności dla właścicieli, ubezpieczycieli i warsztatów.
W tej sytuacji nie ma też technicznego ani ekonomicznego sensu inwestowanie w skomplikowane blacharskie systemy naprawcze, używane jedynie lub głównie do napraw o drobnym bądź średnim zakresie, ponieważ są one kosztowe i zajmują deficytową przestrzeń warsztatową. Dlatego fińska firma Autorobot dysponująca wieloletnim doświadczeniem konstrukcyjnym i produkcyjnym proponuje całkiem nowe rozwiązanie tego problemu.
Fot. 1. Zestawy Basic+ (z lewej) i Silver różniące się składem elementów i specyfiką funkcji
Jest nim SmartPuller (fot.1), czyli stosunkowo prosty zestaw elementów do precyzyjnego wywierania sił prostujących i towarzyszących im reakcji na odkształcone poszycia nadwozi. W skład tego kompletu wchodzą standardowe zaczepy ciągnące i spoter umożliwiający ich zgrzewanie z blachami nadwoziowymi. Całe to urządzenie stanowić może mobilne wyposażenie renowacyjnej lakierni, choć umożliwia wykonywanie operacji blacharskich dostępnych wcześniej tylko w efekcie pracy na profesjonalnych ramach naprawczych z naciągowymi dozerami.
Prostowanie wgnieceń przodu pojazdu
Regulowane oporowe wsporniki z gumy (C), osadzone na belce (B) zestawu SmartPuller, umożliwiają pewne podparcie w trakcie naprawy. Daje to możliwość wykonywania różnorakich napraw bez potrzeby wprowadzania pojazdu na ramę naprawczą (fot. 2).
Fot. 2. Siła prostująca może być wywierana za pomocą centralnej śruby i zgrzewanych zaczepów, reakcje przenoszone są symetrycznie z głównej belki przez gumowe opory na sztywne części nadwozia
Możliwość podwójnego naciągu zwiększa zakres stosowania SmartPullera do bardziej wymagających prac naprawczych. Zdjęcie przedstawia zastosowanie drugiej śruby naciągającej wraz z szczęką mocującą. Elementy te są możliwe do nabycia jako akcesoria.
Fot. 3. Naprawa wgniecenia progu za pomocą pojedynczej śruby ciągnącej i dwóch nastawnych klocków oporowych z gumy
Wyciąganie wgnieceń przedniej części pojazdu jest dokonywane poprzez montaż górnej podpory, na przykład do przedniego pasa nadwozia lub gniazd kolumn McPersona.
Naprawa profili zamkniętych
Dzięki nieograniczonej liczbie kątów naciągu SmartPuller umożliwia prostowanie wgnieceń profili zamkniętych we wszystkich potrzebnych kierunkach. Konstrukcja regulowanych gumowych wsporników pozwala im przybierać kształty niepowodujące uszkodzeń podpieranych elementów (fot.3). W przypadku poważniejszych uszkodzeń karoserii można zastosować dwie śruby naciągające. Przy ograniczonym dostępie do strefy naprawy należy użyć śruby naciągającej o odpowiedniej długości.
Naprawa wgnieceń bocznych
Szybkie prostowanie bocznych powierzchni nadwozia za pomocą SmartPullera opiera się na wykorzystaniu sztywnej, pionowej belki osadzonej na mobilnym wózku (fot. 4). Elementy te tworzą w sumie stabilną podstawę, względem której regulowane są gumowe wsporniki reakcyjne oraz śrubowy naciąg prostujący. Możliwość obrotu wsporników w zakresie 360° czyni prostowanie odkształceń łatwiejszym i szybszym. Szczęki mocujące i inne narzędzia naprawcze mogą być zamontowane na śrubie naciągającej.
Fot. 4 i 5. Prostowanie wgnieceń poszycia zamiast wymiany jego elementów jest szczególnie opłacalne przy naprawach samochodów dostawczych
SmartPuller nadaje się szczególnie do naprawy uszkodzonego poszycia samochodów dostawczych (fot. 5), ponieważ prostowanie wgnieceń jest szybsze od wymiany uszkodzonej części.
Naprawa części tylnej pojazdu
Stosując teleskopową wieżę (fot. 6), można opierać wspornik zestawu na wzmocnionej części karoserii. Pozwala to na dobranie optymalnej linii naciągu w kierunkach wysokości i szerokości pojazdu. Prostowanie może odbywać się za pomocą dwóch śrub. Potrzebne ewentualnie dodatkowe uchwyty i śruby są dostępne jako akcesoria.
Naprawa narożników tylnych
Prostowanie wgnieceń w tych partiach nadwozi możliwe jest dzięki zastosowaniu górnej, poziomej belki stabilizującej (fot. 7).
Fot. 6. Dzięki teleskopowej wieży połączonej ze sztywnym szkieletem nadwozia powstaje stabilny układ umożliwiający stosowanie różnych sił prostujących
Fot. 7. Przyrząd wraz z nieuszkodzonymi częściami nadwozia tworzy sztywny układ przenoszenia reakcji
Tworzy ona kinematyczny układ odniesienia dla stosowanych sił prostujących.
Naprawa dachu i maski
Wspornik poziomy dający obracać się w zakresie 360° może być połączony przesuwnie z belką główną zestawu SmartPuller Silver (fot. 8). Daje to możliwość wygodnego równoważenia siły prostującej w dowolnych punktach dużych, poziomych powierzchni nadwozia. Wsparcie prostowania jest łatwo regulowane na belce pionowej, jak również przez odpowiednie dostosowywanie podkładek gumowych, co pozwala na prostowanie długich wgnieceń.
Zestaw do montażu drzwi
Dodatkowy zestaw SmartPuller (fot. 9) sprawia, że mocowanie uprzednio zdemontowanych drzwi staje się bardzo proste, nawet przy jednoosobowym wykonywaniu tej czynności. Można przy tym regulować wysokość mocowania za pomocą pojedynczej śruby. W górnym uchwycie położenie ramy drzwi może być również regulowane, a podczas wewnętrznego transportu rama ta chroniona jest przed uszkodzeniami lakieru uchwytami z miękkiego materiału.
Podwójny naciąg
Przy uszkodzeniach wymagających prostowania większą siłą naciągu mogą być użyte podwójne równoległe śruby ciągnące (fot. 10). Ich łączna siła wynosi ponad 1000 kg, co przeważnie w zupełności wystarcza do prostowania wgnieceń większości uszkodzonych blach nadwoziowych. Druga śruba ciągnąca może być zamówiona jako dodatkowe wyposażenie zestawu.
Zalety SmartPullera
1. Wszechstronność zastosowań.
2. Łatwość obsługi.
3. Skrócenie czasu pracy.
4. Możliwość dalszego rozbudowania zestawu.
5. Krótka amortyzacja.
6. Niska cena.
Więcej informacji i filmy na stronie autorobot.com.pl
Fot. 8. Długi, poziomy wspornik zestawu SmartPuller Silver ma możliwość obrotu w zakresie 360°, co pozwala prostować wgniecenie na rozległych powierzchniach poziomych
Fot. 9. Wykorzystanie SmartPullera do wewnętrznego transportu i precyzyjnego montażu drzwi
Fot. 10. Zastosowanie dwóch równoległych śrub naciągowych daje siłę prostującą rzędu 1000 kG
Film instruktażowy: www.youtube.com/watch?v=mckGvuvKcWE
0 komentarzy dodaj komentarz