2017-02-02, ostatnia aktualizacja 2017-02-02 06:00

Zimowa eksploatacja akumulatora

Fot. autobedrijfvansteyn.nl, Inter Cars

Fot. autobedrijfvansteyn.nl, Inter Cars

Pogorszenie się stanu akumulatora odczuwamy już przy pierwszych spadkach temperatury poniżej zera, kiedy to pojawiają się problemy z uruchomieniem auta. Kontrola stanu akumulatora oraz układu ładowania i rozruchu to jedna z najczęściej zaniedbywanych czynności przy okresowych przeglądach samochodów.

W trakcie okresowych lub sezonowych przeglądów pojazdów warsztaty skupiają głównie swą uwagę na kontroli stanu części mechanicznych, zawieszeń, hamulców i płynów eksploatacyjnych. Akumulatorami i układami elektrycznymi zajmują się dopiero wtedy, gdy taką potrzebę zgłasza im użytkownik auta. Istnieją bowiem obiektywne warunki do wykonania profesjonalnej diagnozy, ponieważ samochodowe serwisy są obecnie wyposażone w testery dokładnie określające sprawność akumulatora, układu ładowania i rozrusznika.

Prawidłowo dobrany i zainstalowany w pojeździe akumulator będzie działał długo i niezawodnie, jeżeli podczas jego eksploatacji przestrzegane będą następujące, podstawowe zasady:

  • podczas uruchamiania zimnego silnika w trudnych zimowych warunkach nie powinny być wraz z nim włączane wszystkie odbiorniki elektryczne równocześnie;
  • elementy wyposażenia dodatkowego odznaczające się dużym poborem prądu, takie jak podgrzewane szyby, lusterka, siedzenia – powinny być wyłączane w momencie uruchamiania silnika, aby alternator był w stanie optymalnie doładowywać akumulator.

Jeśli samochód użytkowany jest na krótkich trasach z dłuższymi postojami, potrzebna staje się stosunkowo częsta kontrola stanu naładowania akumulatora i ewentualne jego doładowywania z zewnętrznego źródła energii.

Przy zewnętrznym doładowywaniu należy przestrzegać zasady: nominalna wartość prądu ładowania w amperach nie może być większa od 1/10 pojemności danego akumulatora w amperogodzinach (np. 60 Ah – 6 A; 100Ah – 10 A). Unika się wtedy przeładowania akumulatora, mogącego być przyczyną jego trwałego uszkodzenia.

Przed sezonem zimowym należy akumulator poddać konserwacji polegającej na wyczyszczeniu jego obudowy i połączeń biegunów z zaciskami (klemami) instalacji. Powierzchnie styku tych elementów powinny być metalicznie czyste i zabezpieczone przed korozją cienką warstwą wazeliny technicznej.

W tak przygotowanym akumulatorze trzeba sprawdzić napięcie ładowania i prąd upływu na postoju. Brudny i wilgotny akumulator jest rozładowywany przez prądy pełzające, a zaśniedziałe połączenia powodują spadek napięcia w instalacji. Zbyt duże lub małe napięcie ładowania w konsekwencji prowadzi do trwałego uszkodzenia akumulatora. Natomiast prąd upływności powyżej 50 mA może spowodować samoczynne rozładowanie akumulatora w ciągu kilkudniowej nawet przerwy w użytkowaniu auta.

Inter Cars ma w swojej ofercie zarówno pełną ofertę akumulatorów różnych producentów, jak i profesjonalnych testerów przeznaczonych do ich badania. Prowadzi też akcję wspierającą badanie akumulatorów w warsztatach w całym kraju. Zapraszamy wszystkich chętnych do współpracy.

Więcej informacji można uzyskać w filiach lub u sprzedawców Inter Cars.



Dariusz Panek
Starszy Specjalista ds. Szkoleń i Zamówień, Inter Cars

  • 2017-02-04 20:31

    akumulator

    Marek Marecki

    Ja już mam nauczkę, by za akumulator nie przepłacać. Jenox przetrwał bez bólu czwartą zimę właśnie, włącznie z największymi mrozami, a dwa \"zachodnie\", 1,5x droższe padały mi wcześniej po trzech.

    skomentuj

  • 2018-02-03 15:32

    polski jenox

    Paweł Freta

    Zgadzam się z kolegą Markiem. Ja również mam Jenoxa obecnie 7 sezon. Zero zastrzeżeń a mieliśmy kilka wspólnych ekstremalnych wypadów.

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2