strona główna Wydarzenia Coraz silniejsza reprezentacja branży
2016-12-13, ostatnia aktualizacja 2016-12-13 15:02

11 Kongres SDCM

Coraz silniejsza reprezentacja branży

Prawie 300 gości krajowych i zagranicznych spotkało się w sali konferencyjnej Ministerstwa Rozwoju

SDCM

Prawie 300 gości krajowych i zagranicznych spotkało się w sali konferencyjnej Ministerstwa Rozwoju

Doroczne spotkanie członków Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych odbyło się z udziałem około 300 uczestników 8 grudnia 2016 r. w gmachu Ministerstwa Rozwoju.

Obrady dotyczyły, jak zwykle, aktualnych wyzwań dla niezależnego rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie, ale ich znaczenie staje się z roku na rok ważniejsze. Nie jest to już głównie środowiskowa okazja do, pożytecznej skądinąd, wymiany indywidualnych opinii i doświadczeń, lecz przede wszystkim coraz bardziej skuteczna platforma branżowego lobbingu. Decyduje o tym między innymi wzrost prestiżu Stowarzyszenia w krajowych i międzynarodowych strukturach decyzyjnych.

Zainteresowanie centralnych władz

SDCM jest i nadal pozostanie organizacją pozarządową, jednak nie przypadkiem jego najważniejsze spotkania odbywają się w siedzibie i pod patronatem Ministerstwa Rozwoju, przy aktywnej obecności jego przedstawicieli, a także reprezentantów Ministerstw Środowiska, Finansów oraz Infrastruktury i Budownictwa. Wśród Patronów Kongresu znalazły się również Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Minister Jerzy Szmit (Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa) podkreślał, że jego resort i SDCM mają wspólne cele

Przemawiając w imieniu ostatniego z wymienionych resortów, wiceminister Jerzy Szmit zapewniał, iż urząd ten ze Stowarzyszeniem łączą wspólne cele, zwłaszcza te związane z usprawnianiem organizacji i poprawą bezpieczeństwa krajowego ruchu drogowego.

O roli SDCM w podejmowaniu ważnych decyzji na szczeblu państwowym mówił też Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jego zdaniem takie właśnie stowarzyszenia są szczególnie potrzebne dla wymiany rzetelnych informacji pomiędzy środowiskami branżowymi a najważniejszymi instancjami państwowymi.

Na forum unijnym

SDCM należy obecnie do międzynarodowych organizacji CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Branży Motoryzacyjnej ) i FIGIEFA (Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Części Samochodowych) reprezentujących niezależny rynek motoryzacyjny w kontaktach z unijnymi urzędami w Brukseli. Czołowi ich przedstawiciele deklarują daleko idącą pomoc w rozwiązywaniu specyficznie polskich problemów, oczekując równocześnie polskiego poparcia (w tym również na szczeblu rządowym) dla wspólnych inicjatyw europejskich.

Wystąpienie Franka Schlehubera – Dyrektora Operacyjnego CLEPA

Obecna na warszawskim kongresie Sylvia Gotzen, dyrektor generalny FIGIEFA, zwróciła uwagę na nasilający się w całej Unii lobbing producentów samochodów, mający na celu uzyskiwanie najkorzystniejszych dla nich rozwiązań prawnych. Samochodowe marki dążą więc m.in. do ustanowienia własnego monopolu w aftermarketowych dostawach różnych rodzajów komponentów, likwidacji diagnostyki OBD na rzecz wewnętrznych systemów firmowych, a nawet do szczególnego ograniczenia konkurencji w zakresie napraw samochodów elektrycznych oraz do szybkiej eliminacji z rynku pojazdów spalinowych.

Europejską organizację FIGIEFA, do której należy SDCM reprezentowała na Kongresie Sylvia Gotzen – Dyrektor Generalny

Odbywa się to najczęściej ze szkodą dla niezależnych wytwórców i dystrybutorów części oraz dla współpracujących z nimi warsztatów naprawczych. Coraz bardziej konieczne staje się zatem równoważenie tych nacisków w celu utrzymywania zdrowej konkurencji na europejskim rynku motoryzacyjnym. Związane z tym wyzwania to przede wszystkim walka o równoprawność niezależnych warsztatów w dostępie do aktualnej informacji technicznej, a niezależnych producentów w zakresie homologacji wytwarzanych przez nich części pojazdów.

Z kolei Frank Schlehuber, dyrektor operacyjny CLEPA, za najpilniejszą potrzebę branży w Europie i na świecie uznał podjęcie decyzji politycznych w sprawach powszechności dostępu do danych poszczególnych modeli pojazdów.

Tematyka innych wystąpień

Na kongresie omawiano też trzy zagadnienia będące przedmiotem aktualnych prac SDCM. To energia i ochrona środowiska, rozwój mobilności i bezpieczeństwa, a także konkurencyjność. W tych kwestiach, podobnie jak w przypadku określenia wymogów homologacji oraz finansowania małych i średnich przedsiębiorstw, zadaniem Stowarzyszenia jest obecnie wypracowanie jednolitego stanowisko całego niezależnego sektora rynku motoryzacyjnego w Polsce. Dlatego sprawy te podczas obrad pojawiały się w rozmaitych kontekstach, w tym przede wszystkim w prezentacji "Motoryzacja w Polsce i Europie 2016" dokonanej wspólnie przez Alfreda Franke – Prezesa SDCM i Pawła Hańczewskiego, dyrektora handlowego Działu Części Zamiennych i Wyposażenia Warsztatowego Robert Bosch sp. z o.o., jak również w interaktywnym panelu dyskusyjnym z udziałem przedstawicieli firm Delphi, Filtron i Valeo oraz w debacie na temat rynku motoryzacyjnego poprowadzonej przez Alfreda Franke i Bogumiła Papiernioka, dyrektora zarządzającego Moto-Profil sp. z o.o.

Interaktywny panel dyskusyjny i debatę o rynku motoryzacyjnym poprowadzili wspólnie Alfered Franke i Bogumił Papierniok

Uczestnicy spotkania z zainteresowanie wysłuchali też wystąpień Moniki Maciejewskiej, dyrektor Działu Zarządzania Produktem i Marketingu Hella, Marka Potocznego, krajowego dyrektora Funduszy Publicznych i Projektów Przemysłowych oraz wielu innych dyskutantów obecnych na sali.

W trakcie Kongresu nastąpiło też podsumowanie kampanii marketingowych SDCM i ogłoszenie wyników konkursu "Warsztat roku 2016".



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2