Można powiedzieć, że rok 2017 dla branży motoryzacyjnej w Polsce był rokiem udanym. Dynamika wzrostu przemysłu i rynku była wysoka, a eksport części i akcesoriów był wyższy niż rok wcześniej.
Poprzedni rok obfitował także w ciekawe wydarzenia, w tym znany w całej branży Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, którego kolejna, XII już edycja odniosła spektakularny sukces. Do Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych przystąpiło 11 nowych członków – podmiotów z czołówki firm motoryzacyjnych. Nie znaczy to jednak, że był to okres sielanki – dla SDCM to kolejny rok ciężkiej pracy, której przyświeca ochrona interesów producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, jak również warsztatów, które są najistotniejszym ogniwem w zaopatrzeniu rynku w części motoryzacyjne.
Praca na rzecz całego systemu naczyń połączonych w automotive
SDCM jest jedyną organizacją, która potrafiła połączyć interesy zarówno producentów jak i dystrybutorów części motoryzacyjnych, obecnie tworzy uniwersalną, a zarazem unikalną platformę ich porozumienia. Dla obu stron taka bliska relacja to bardziej efektywna współpraca, a zarazem ułatwienie kontaktu. Godnym podkreślenia jest także fakt, że SDCM jest jedynym głosem producentów, zarówno polskich jak i zagranicznych, płynącym z Polski w kierunku Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. SDCM opowiada się po stronie swoich członków (oraz siłą rzeczy całego przemysłu i rynku motoryzacyjnego w Polsce), na szczeblu europejskim już od 13 lat. Pomaga w tym rzecz jasna członkostwo SDCM w Europejskim Stowarzyszeniu Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) oraz Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych (FIGIEFA). Spośród kilku organizacji branżowych działających w Polsce SDCM jest jedyną organizacją, której się to udało. Członkostwo w europejskich organizacjach nie byłby możliwy bez wytężonej pracy na rzecz automotive zarówno w Polsce jak również w Brukseli. To tam bowiem tworzony jest znaczny odsetek przepisów obowiązujących firmy działające w naszym kraju. Przyjmując SDCM do organizacji CLEPA, jej Dyrektor Zarządzający wskazał, że bardzo cieszy się z członkostwa SDCM "które od lat podejmuje skuteczne działania na rzecz polskiego sektora motoryzacyjnego". Słowa uznania płyną także z FIGIEFA, która SDCM przedstawia jako przykład innym stowarzyszeniom krajowym w Europie. Na prośbę FIGIEFA kierujący SDCM – prezes Alfred Franke – ekspert działający od 26 lat w branży, dzieli się doświadczeniem w państwach, w których takie stowarzyszenia jak SDCM nie funkcjonują lub mają jeszcze słabą pozycję.
11 nowych członków SDCM
Przystąpienie SDCM do europejskiej organizacji producentów części motoryzacyjnych – CLEPA poszerzyło zakres aktywności Stowarzyszenia. Obecnie coraz większą uwagę SDCM skupia na tematach związanych bezpośrednio z działalnością firm produkcyjnych. W związku z tym, w organach SDCM znajduje się dziś szereg przedstawicieli producentów części motoryzacyjnych. Wiąże się to także z rozrostem Stowarzyszenia o takie właśnie podmioty. Tylko w 2017 roku rozmowy dotyczące dołączenia do SDCM sfinalizowało 11 firm, w tym: LG Electronics, Dinex, Solvay Engineering Plastics, Hengst, A.Berger, BorgWarner Poland, BorgWarner Rzeszów, Johnson Controls Akumulatory, Meritor, Siemens oraz Carl Zeiss.
Firm tych nie trzeba nikomu przedstawiać. Ich zaangażowanie, w tym inwestycje w nowe zakłady czy prace projektowo badawcze, a tym samym tworzenie nowych miejsc pracy i rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest ogromny.
XII Kongres SDCM
Prezentacje w trzech salach równolegle, dwa dni, jedno wydarzenie – XII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, na który z całej Polski i Europy przyjechało ponad 800 uczestników to najważniejsze tego typu wydarzenie w 2017 r. Podczas Kongresu współtworzonego m.in. z PAIH, PARP, STM, SIMR, SKFS, WAT, MOVEO, ITS czy Koalicją Bezpieczni w Pracy i przy współudziale stowarzyszeń międzynarodowych – FIGIEFA, CLEPA i APRA, zaprezentowano dane rynkowe oraz omówiono wyzwania stojące obecnie przed motoryzacją, z którymi w niedługim czasie będziemy musieli się zmierzyć. Okolicznościowe przemówienia przygotowali z tej okazji m.in. obecny premier Mateusz Morawiecki oraz eurodeputowany Jerzy Buzek, którzy podkreślając siłę przemysłu i rynku motoryzacyjnego w Polsce wskazali także na zagrożenia czekające nas w przyszłości.
Kilkadziesiąt tematów, w które zaangażowane jest SDCM
– W miarę upływu czasu pojawia się coraz więcej tematów, w które angażuje się SDCM. Z jednej strony wynika to ze zmian jakie następują w motoryzacji. Za kilka lat pojazdy nie będą już takie jakie znamy od zawsze. Rosnące zaawansowanie techniczne pojazdów, elektromobilność, cyfryzacja, autonomiczne pojazdy i wiele innych obszarów, wymaga odpowiednich przepisów, w których tworzenie włącza się SDCM reprezentując interesy swoich członków. Z drugiej strony, obserwujemy częste zmiany prawa w Polsce, czego nie można z góry krytykować, bowiem niosą one za sobą nierzadko dobre rozwiązania, jednak przedsiębiorcom ciężko za tymi zmianami nadążać. To ciężka i żmudna praca, której ciągle przybywa, a SDCM zamiast uprawiać autopromocję,, całą energię kieruje na działania podejmowane w trosce o interesy producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych i dba o otoczenie prawne, w którym przychodzi im prowadzić działalność. Dlatego zamiast robić sobie świetny PR, tworzymy grupy robocze i sekcje, jak np. sekcję polskich producentów czy ciężarową, złożone z naszych członków, wspólnie tworząc stanowiska SDCM, następnie prezentowane w Polsce i Brukseli – wskazuje Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
0 komentarzy dodaj komentarz